تور ویتنام

حیوانات آمازون

حیوانات آمازون

حیوانات آمازون - نارون اکوتور

فهرست مطالب

حیوانات آمازون تنوع بسیار بزرگی را شامل می شود و اکوسیستم آمازون یکی از متنوع ترین مکان های روی زمین است. بیش از 3 میلیون گونه در جنگل های بارانی زندگی می کنند و بیش از 2500 گونه درختی (یا یک سوم درختان استوایی موجود در زمین) به ایجاد و حفظ این اکوسیستم پویا کمک می کنند. جنگل آمازون زیستگاه 427 گونه پستاندار، 1300 گونه پرنده، 378 گونه خزنده و بیش از 400 گونه دوزیست است. از هر ده گونه شناخته شده در جهان، یک گونه در جنگل های بارانی آمازون زندگی می کند، همانطور که از هر پنج گونه پرنده شناخته شده، یک گونه زندگی می کند.

تور برزیل یکی از بهترین تورهای نارون اکوتور است که در آن، فرصت گشت و گذار در جنگل و رودخانه آمازون، بازدید از قبایل آمازون و مشاهده حیوانات این منطقه خواهید داشت. در ادامه با حیوانات آمازون آشنا خواهیم شد.

 

تنوع حیوانات جنگل آمازون

تنوع حیوانات جنگل آمازون بسیار گسترده است. تنوع زیستی تفاوت ها و تغییراتی را که بین همه موجودات زنده وجود دارد توصیف می کند: حیوانات، گیاهان، باکتری های میکروسکوپی، قارچ ها، و هر چیز دیگری که می توانید تصور کنید که زنده در نظر گرفته می شود. تعادل بین گونه های زیستی متنوع به حفظ حیات این گونه ها کمک می کند.

تنوع زیستی همچنین اکوسیستم ها یا محیط هایی را توصیف می کند که دارای درجه بالایی از این تنوع هستند – به عنوان مثال، جنگل های بارانی آمازون. به عنوان یک اکوسیستم، آمازون یکی از متنوع ترین مکان های روی زمین است. همانطور که گفتیم  تنوع حیوانات جنگل آمازون زیاد است و این جنگل بارانی زیستگاه 427 گونه پستاندار، 1300 گونه پرنده، 378 گونه خزنده و بیش از 400 گونه دوزیست است و از هر ده گونه شناخته شده در جهان، یک گونه از حیوانات آمازون است.

 

حیوانات آمازون

حیوانات آمازون بسیار متنوع هستند و لیست کردن همه آن ها کار سختی خواهد بود اما می خواهیم جالب ترین گونه هایی را که در آمازون زندگی می کنند بررسی کنیم :

مقاله مرتبط : راهنمای سفر به برزیل

 

حیوانات رودخانه آمازون

 

  • قورباغه شیشه ای (Glass frog)

 

قورباغه شیشه ای از حیوانات رودخانه آمازون - نارون اکوتور

 

قورباغه شیشه ای یکی از حیوانات رودخانه آمازون می باشد که هم در رودخانه و هم در خشکی اطراف زندگی می کند. پوست قورباغه شیشه ای نیمه شفاف است، اگرچه بیشتر به رنگ لیمویی است. در واقع می‌توانید شکم، قلب، کبد و اندام‌های مختلف دیگر آن را ببینید، به گونه‌ای که گویی دید با اشعه ایکس به شما داده شده است. قورباغه‌های شیشه‌ای آزادانه از درختان سرازیر می‌شوند و پس از بیرون آمدن مستقیماً در آب می‌افتند.

 

  • مارمولک عیسی

 

مارمولک عیسی - نارون اکوتور

 

مارمولک عیسی یکی دیگر از حیوانات رود آمازون است و به خاطر توانایی اش در دویدن روی آب به این نام معروف شده است. کاشفان این گونه زیبا کاتولیک بودند و آن را شبیه به داستان انجیل عیسی یافتند که بر روی آب های دریای جلیل راه می رفت. این مارمولک هنگام فرار از دست شکارچیان، به معنای واقعی کلمه می تواند روی سطح آب با سرعت بدود. مارمولک باسیلیک می تواند این کار شگفت انگیز را روی انگشتان پایش که دارای تار و پود خاصی هستند انجام دهد و به او اجازه می دهد روی دو پای عقب خود بایستد.

 

  • قورباغه دارت سمی

 

قورباغه دارت سمی - نارون اکوتور

 

قورباغه دارت سمی، برخلاف نامش، ممکن است اصلا کشنده نباشد. زیرا تنها 3 گونه از آنها در واقع کشنده هستند که قورباغه سمی تیری طلایی (golden poison arrow frog) خطرناک ترین آن هاست. با صرف نظر از این ویژگی، آن‌ها با رنگ‌های بی‌شماری از جمله طلایی، زرد، قرمز، مسی، سبز، سیاه یا آبی یافت می شوند. قورباغه های دارت سمی به دلیل سمومی که از پوست خود ترشح می کنند نامگذاری شده اند که به طور سنتی برای نوک اسلحه شکارچیان استفاده می شده است. طبق گفته موزه تاریخ طبیعی آمریکا، مردم بومی غرب کلمبیا صدها سال از پوست قورباغه های سمی طلایی برای نوک تیرهایشان استفاده می کرده اند.

 

  • دلفین صورتی آمازون

 

دلفین صورتی آمازون - نارون اکوتور

 

دلفین های صورتی آمازون معروف ترین حیوانات رودخانه آمازون هستند که بوتو نام دارند و رنگ صورتی کمرنگ آن ها به دلیل قرار گرفتن مویرگ های خونیشان در نزدیکی سطح پوست است. علاوه بر این قرارگیری در معرض نور آفتاب و رژیم غذایی نیز در رنگ پوست این دلفین ها موثر است. اگرچه دلفین‌های رودخانه‌ای صورتی آمازون به دلیل رنگ صورتی‌اش معروف هستند، اما به این شکل متولد نشده‌اند. دلفین ها در واقع خاکستری به دنیا می آیند و با بالا رفتن سن به آرامی صورتی رنگ می شوند. دلفین های نر به طور قابل توجهی صورتی تر از همتایان ماده خود هستند.

مقاله مرتبط : سواحل ریودوژانیرو

 

حیوانات وحشی آمازون

حیوانات وحشی آمازون بیشتر در بخش جنگل یافت می شوند و تنوع زیادی دارند. به دلیل بکر بودن جنگل آمازون، آنقدری حیوانات آمازون در معرض تهدید و انقراض قرار نگرفته اند و این جنگل بزرگ حیات وحش خود را حفظ کرده است.

 

  • جگوار

 

جگوار از حیوانات وحشی آمازون - نارون اکوتور

 

جگوار یکی از قوی ترین حیوانات وحشی آمازون است که تصور می شود پادشاه واقعی جنگل باشد، بزرگ ترین گربه در قاره آمریکا است، اگرچه در کل جهان پس از شیر و ببر در رتبه سوم قرار دارد. لکه‌های آن‌ها، که بسیار شبیه گل رز است، آن‌ها را از دیگر گربه‌های بزرگ متمایز می‌کند.

جگوار قوی‌ترین نیروی گاز گرفتن را در بین تمام این گربه‌سان‌های شکارچی دارد و با آرواره‌های فوق‌العاده قدرتمندش که با آرواره‌های هر گربه دیگری قابل مقایسه نیست، توانایی سوراخ کردن جمجمه و شکستن لاک لاکپشت را دارد. این حیوان یک قاتل تک نفره است و معمولاً از درختان بالا می رود و قبل از هجوم، از بالای درخت روی شکار طعمه اش تمرکز می کند.

 

  • پوما، شیر کوهی یا Cougar

 

پوما از حیوانات جنگل آمازون - نارون اکوتور

 

پوما یا شیر کوهی از حیوانات جنگل آمازون است و بزرگترین گربه سان آمازون پس از جگوار می باشد. شیرهای کوهی دوست دارند آهو شکار کنند. اگرچه حیوانات کوچکتری مانند کایوت، جوجه تیغی و راکون را نیز می خورند. آن ها معمولاً در شب یا نزدیک سپیده دم و غروب شکار می کنند. پوما ترکیبی از استتار و قدرت را به کار می‌گیرد و شکار خود را تعقیب می‌کند تا زمانی که فرصتی برای هجوم بیاید و سپس با فرو کردن دندان کشنده به پشت گردن طعمه را از پا در می آورد. او لاشه های بزرگ را پنهان می کند و چندین روز از آن ها تغذیه می کند.

 

  • کپی بارا یا برگچه خوار

 

کپی بارا - نارون اکوتور

 

کپی بارا بزرگترین جونده روی زمین است. این پستاندار یکی از حیوانات وحشی آمازون است که رژیم غذایی او از گیاهان و میوه ها است. کپی بارا نزدیک به خوکچه هندی است و از فاصله دور به چینچیلا و آگوتی شباهت دارد. کپی باراها شناگران قوی هستند. بدن خوک‌شکل آن ها برای زندگی در توده‌های آبی موجود در جنگل‌ها، دشت‌های آب‌گرفته فصلی و تالاب‌ها سازگار است.

انگشتان پاها تا حدی برای پارو زدن در اطراف مناسب است و خز قرمز تا قهوه ای تیره آن ها بلند و شکننده است و برای خشک شدن سریع در خشکی عالی است. چشم‌های کوچک، بینی‌ها و گوش‌های بدون مو در بالای سرشان قرار گرفته‌اند. به‌طوری‌که وقتی بیشتر بدن‌شان زیر آب می‌رود، صورتشان بیرون می ماند.

 

حیوانات ترسناک آمازون

 

آناکوندا از حیوانات ترسناک آمازون - نارون اکوتور

 

حیوانات ترسناک آمازون بسیار زیاد هستند و یکی از ترسناک ترین آن ها مار آناکوندا است. این مار بزرگترین، سنگین‌ترین و قوی‌ترین مار جهان است. آناکوندا می تواند تا بیشتر از 10 متر طول داشته باشد و تا 300 کیلوگرم! آن ها به طور مداوم در طول زندگی خود رشد می کنند و هر روز حدود 20 کیلوگرم طعمه شکار کرده و می خورند. وعده های غذایی بزرگتری نیز برای آن ها وجود دارد که آنها به طور کامل می بلعند و این می تواند آنها را برای چند هفته سیر کند. یک آناکوندای ماده معمولاً بزرگتر است و می تواند به 20 تا 40 آناکوندای کوچک که هر کدام 0.5 متر طول دارند، زندگی ببخشد.

هزارپای غول پیکر آمازون از دیگر حیوانات ترسناک آمازون است و به اندازه بزرگش معروف است. هزارپاهای غول پیکر آمازون بزرگترین گونه هزارپا در جهان هستند که بومی جنگل های بارانی گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی هستند.

این هزارپاها هر چیزی را از دیگر بندپایان گرفته تا دوزیست ها، پستانداران و خزندگان شکار می کنند؛ از جمله مارهایی به اندازه خودشان یا بزرگتر! هزارپای غول پیکر آمازونی در حال خوردن خفاش ها نیز مشاهده شده است. آنها این کار را با بالا رفتن از دیواره غارها انجام می دهند. با پاهای جلویی خفاش را می گیرند در حالی که از پاهای عقبی برای محکم کردن خود به دیوار غار استفاده می کنند.

به طرز شگفت آوری، آنها می توانند پاهای خود را برای مدت طولانی، حتی در هنگام غذا خوردن، نگه دارند! پس از ایمن شدن، به طعمه سم فلج کننده تزریق می کنند.

 

هزارپای غول پیکر آمازون - نارون اکوتور

مقاله مرتبط : کارناوال ریو

 

دیگر حیوانات آمازون

  • ایگوانای سبز

ایگوانای سبز آمازون - نارون اکوتور

 

ایگوانای سبز حیوان خانگی مورد علاقه بسیاری از مردم در سراسر جهان است. ایگوانای سبز گاهی اوقات به سادگی به عنوان ایگوانای معمولی یا فقط ایگوانا شناخته می شود. برخلاف بسیاری از خزنده ها، این مارمولک‌ها ترجیح می‌دهند به جای حشرات و سایر حیوانات، سبزیجات، میوه‌ها و گل‌ها را بخورند. طول ایگوانای سبز می تواند تا 1.5 الی 2 متر نیز باشد.

 

  • ماکائو

 

طوطی ماکائو از پرندگان آمازون - نارون اکوتور

ماکائوها که بومی جنگل های آمریکای جنوبی هستند، پرندگان اجتماعی هستند که معمولاً به صورت دسته هایی در اندازه های 10 تا 30 پرنده پرواز دسته جمعی می کنند. آنها به جفت های مادام العمر خود وفادار هستند. ماکائوها پرندگان رنگارنگ زیبایی هستند و منقار آنها بسیار قدرتمند است و می تواند به راحتی مغزها و دانه ها را بشکند. در حالی که زبان فلس دار آنها خشک است و حاوی استخوان است که بیشتر برای ضربه زدن به میوه ها استفاده می شود. برخی از ماکائوها حتی می توانند گفتار انسان را تقلید کنند!

 

شما چه حیوان دیگری می شناسید که در آمازون زندگی می کند؟ چه جانوری را می شناسید که از حیوانات ترسناک آمازون باشد؟ لطفا نظرات خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

4.8/5 - (374 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

2 پاسخ

    1. حیوانات آمازون تنوع بالایی دارند که سعی کردیم مهم ترین هاشو بررسی کنیم. در آپدیت بعدی مقاله، حیوانات عجیب تری رو هم اضافه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *