تور ویتنام

narvan logo

حیوانات کوه اورست || چه حیواناتی در هیمالیا قادر به زندگی هستند؟

حیوانات کوه اورست || چه حیواناتی در هیمالیا قادر به زندگی هستند؟

حیوانات کوه اورست - نارون اکوتور

فهرست مطالب

حیوانات کوه اورست حیوانات معمولی نیستند که در هر منطقه ای یافت شود. با توجه به شرایط آب و هوایی و جوی خاصی که اورست دارد،  تعداد بسیار کمی از حیوانات می توانند در این منطقه زنده بمانند. با توجه به ارتفاع 8848 متری که قله اورست دارد، شگفت انگیز است که موجوداتی هستند که در آنجا می توانند زندگی کنند. در آن ارتفاعات میزان اکسیژن کم است و سرمای شدید نیز باعث  می شود که حیوانات ارتفاعات پایین تری را برای زندگی انتخاب کنند. اگر در تور بیس کمپ اورست شرکت کرده باشید، احتمالا تعدادی از این حیوانات را دیده باشید. حال به سوال اصلی پاسخ دهیم. حیوانات کوه اورست کدام ها هستند؟

 

حیوانات کوه اورست

در این قسمت حیوانات کوه اورست را بررسی می کنیم که در  چه ارتفاعی زندگی می کنند و چه ویژگی هایی دارند.

پلنگ برفی: پلنگ های برفی حیوانات کمیابی هستند که در آسیای مرکزی زندگی می کنند. آب و هوای خشن و نامطلوب، زمین های ناهموار و ارتفاعات از ویژگی های اصلی زیستگاه پلنگ برفی به شمار می رود. از اواخر دهه 1960 میلادی، پلنگ های برفی از ارتفاعات اورست ناپدید شدند و افراد محلی میگفتند که آن ها محل زندگی خود را عوض کرده اند. تا این که در سال 2005 شخصی از دو پلنگ برفی عکس گرفت. در سال 2009 کشاورزان منطقه یک پلنگ برفی را گرفته و سپس آزاد کردند. زیستگاه اصلی پلنگ های برفی در اورست ارتفاع 3000 تا 4500 متری است که با صخره های بزرگ و تیز مشخص می شود. پلنگ برفی برای شرایط محل زندگی خود کاملا آماده است و پنجه های بزرگ و پاهای پهن او اجازه راه رفتن روی برف و صخره را می دهد و خز ضخیم و دم کلفتی که به دور خود می پیچد، می تواند او را گرم کند. پلنگ‌های برفی معمولاً از مردم دوری می‌کنند و تنها 500 قلاده از آن ها در هیمالیا با قی مانده است.

بخوانید  معروف ترین معابد نپال

 

پلنگ برفی در کوه اورست - نارون اکوتور

 

خرس سیاه هیمالیا: این خرس ها در فصل تابستان در ارتفاع 4000 متری اورست و در بخش های جنگلی زندگی می کنند و در فصل زمستانی به ارتفاعات پایین تر می روند و در 1500 تا 2000 متری یافت می شوند که معمولا در ماه های خیلی سرد به خواب زمستانی می روند. ویژگی خاص این خرس های سیاه، یک هلال سفید رنگ روی سینه آن ها هست. قد خرس سیاه هیمالیا 1.4 تا 1.7 متر است و 90 تا 200 کیلوگرم وزن دارد. او از هر چیزی از قبیل میوه، دانه، برگ، حشره و البته گوشت تغذیه می کند.

بخوانید  محله تامیل کاتماندو

 

خرس سیاه هیمالیا - نارون اکوتور

 

گورال یا بزآهوی هیمالیایی: در ارتفاعات 1000 تا 4000 متری اورست زندگی می کنند و از برگ درختان، علوفه و قارچ ها تغذیه می کنند. آن ها حیوانات اجتماعی هستند و در دسته های 4 تا 12 نفری زندگی می کنند و صخره ها و زمین های ناهموار با شیب تند را برای زندگی ترجیح می دهند.

 

گورال یا بزآهوی هیمالیایی - نارون اکوتور

 

یاک یا غژگاو هیمالیا: این حیوان دارای خز کلفت به رنگ قهوه ای یا مشکی است و به ندرت رنگ سفید آن هم دیده می شود. یاک هیمالیا تا ارتفاع 6000 متری نیز می تواند زندگی کند و به خاطر خز کلفتشان، تا دمای منفی 40 درجه نیز زنده می مانند. آن ها همچنین می توانند در آب یخ زده شنا کنند؛ بدون این که دمای بدن آن ها به هم بریزد یا در خطر بیماری و مرگ قرار بگیرند.

 

غژگاو یا یاک هیمالیایی - نارون اکوتور

 

آیا در قله اورست موجودی زندگی می کند؟!

در ارتفاعات بالای 7000 متر امکان زندگی وجود ندارد و همه حیوانات کوه اورست در ارتفاعات پایین تر زندگی می کنند. حتی مردم بومی و شرپاها (شرپا یک قبیله بومی در هیمالیا است که معمولا اکثر آن ها از حمل وسایل کوهنوردان هنگام صعود کسب درآمد می کنند) تنها مدت کوتاهی می توانند بالای قله بمانند و امکان هیچ گونه زیست و بقا در بالای قله وجود ندارد. احتمالا عنکبوت جهنده سیاه موجودی است که در بالاترین ارتفاعات کوه اورست زندگی می کند. این عنکبوت ها در ارتفاع 6700 متری نیز پیدا می شوند. اندازه آن ها 1 تا 25 میلی متر است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که این عنکبوت ها برای زنده ماندن ماندن از چه چیزی تغذیه می کنند؟ عنکبوت های جهنده سیاه از حشرات یخ زده ای را می خورند که باد یا طوفان های شدید در ارتفاعات آن ها را به سمتشان می برد.

بخوانید  معرفی شهر کاتماندو

 

عنکبوت جهنده اورست - نارون اکوتور

 

آیا پرندگان می توانند بر فراز قله اورست پرواز کنند؟

کرکس گریفون هیمالیایی می تواند بر فراز قله اورست پرواز کند! این پرنده که یکی از بزرگترین کرکس ها در جهان است، می تواند در این ارتفاع پرواز کند. غاز کله نواری نیز توان پرواز بر فراز قله هیمالیا را دارد. کرکس گریفون روپل که بلندترین پرنده جهان است، قادر است تا ارتفاع 11 هزار متر نیز پرواز کند! این پرندگانی که گفتیم، در طول مهاجرت از قله های هیمالیا عبور می کنند!

 

کرکس گریفون هیمالیایی در کوه اورست - نارون اکوتور

3.2/5 - (59 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *