تور ویتنام

narvan logo

عجایب هفتگانه جدید جهان کدام ها هستند؟

عجایب هفتگانه جدید جهان کدام ها هستند؟

عجایب هفتگانه جهان - نارون اکوتور

فهرست مطالب

عجایب هفتگانه جدید جهان ، شگفت انگیزترین سازه های تمدن بشری هستند که هنوز رمز و رازهایی برای خود دارند. پیچیدگی معماری آنها سبب شده است که دانشمندان امروزی نیز از شگفتی های آن ها انگشت به دهن بمانند. نبوغ بشری محدود به انقلاب صنعتی و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی نبوده است و از ابتدایی ترین ساخته های انسان، می توان به خلاقیت او پی برد. عجایب هفتگانه جهان نمونه شگفت انگیز ذهن معمار و سازنده انسان است.

 

عجایب هفتگانه جدید جهان

عجایب هفتگانه جدید جهان در سال 2007 معرفی شد. با توجه به اینکه فهرست اولیه عجایب هفتگانه در قرن دوم قبل از میلاد جمع آوری شده است، در سال 2000 یک بنیاد سوئیسی کمپینی را برای تعیین عجایب هفتگانه جدید پیشنهاد کرد. این نظرسنجی در سال 2007 انجام شد و مردم در سراسر جهان، با بیش از 100 میلیون رای در اینترنت یا از طریق پیام های متنی انتخاب های خود را اعلام کردند. نتایج نظرسنجی ژوئیه همان سال اعلام شد. در ادامه به بررسی این عجایب هفتگانه جهان می پردازیم.

 

دیوار بزرگ چین ؛ باشکوه ترین اثر عجایب هفتگانه جدید جهان

دیوار بزرگ چین یکی از بزرگترین پروژه های ساختمانی تاریخ است که طول آن حدود 8850 کیلومتر است. با این حال، یک مطالعه مورد مناقشه چینی ادعا می کند که طول آن 21200 کیلومتر است. کار در قرن هفتم قبل از میلاد آغاز شد و برای حدود دو هزار سال ادامه یافت. اگرچه به این سازه “دیوار” گفته می شود اما در واقع از دو دیوار موازی تشکیل شده است. همچنین برج‌های دیده‌بانی و پادگان‌ها روی آن پراکنده‌اند. با این حال، شاید باورتان نشود ولی دیوار چین چند بار شکست و مورد نفوذ مغول ها قرار گرفت. اگرچه این دیوار برای جلوگیری از تهاجمات و حملات ساخته شد، اما تا حد زیادی نتوانست امنیت واقعی را تامین کند. در عوض، محققان خاطرنشان کرده‌اند که این بیشتر به عنوان «تبلیغات سیاسی» عمل می کرد.

دیوار چین - نارون اکوتور

 

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا یکی از شهرهای مایاها در شبه جزیره یوکاتان در مکزیک است که در قرن دهم مورد توجه قرار گرفت. در این شهر تعدادی بنا ساخته شد که مهم ترین آن ها هرم پلکانی ال کاستیلو است. این سازه رازهای علم نجوم در مایاها را تصدیق می کند که دارای 365 پله است که تعداد روزهای سال شمسی است. در طول بهار و پاییز، غروب خورشید بر سازه سایه هایی می اندازد که شکل یک مار را منعکس می کند که از پلکان شمالی می لغزد. در پایه یک سر مار سنگی قرار دارد. وجود یک میدان ورزشی (تالاچتلی) در چیچن ایتزا نشان دهنده علاقه مایاها به ورزش است. معبد چیچن ایتزا به چاک، خدای باران قوم مایا تقدیم شده است. چاک دارای یک تیر آذرخش بوده و با پرتاب آن به سمت ابرها باعث بارش باران می شده است. در این معبد قربانی نیز می شده است. قربانی انسان برای خدا! چیچن ایتزا باشکوه ترین میراث مایاها است.

بخوانید  شلاق شن زیر نور مهتاب - محیا مشتاق

چیچن ایتزا - نارون اکوتور

 

پترا

شهر باستانی پترا ، اردن، در یک دره و در بین کوه ها و صخره هایی از جنس ماسه سنگ قرار گرفته است. انگار که این منطقه از معجزه گاه های حضرت موسی بوده است و او به یکی از این صخره های سنگی برخورد کرده و آب به شکل فواره بیرون آمده است. زمان قوم نبطیان، این شهر پایتخت انتخاب شد و رشد زیادی کرد. این شهر به یکی از مراکز تجارت ادویه جات تبدیل شد. معابد و سازه هایی که نطبی ها با ماسه سنگ ها می تراشیدند، سیستم شگفت انگیزی بود! به طوری که به تغییر رنگ خورشید وابسته بود و با آن تغییر رنگ می داد. در پی ایجاد یک سیستم آبیاری، کشاورزی نیز در این شهر رونق پیدا کرده بود اما با کاهش مسیرهای تجاری به این شهر، رشد پترا متوقف شد و زمین لرزه های بزرگی که در سال های 363 و 551 پس از میلاد رخ داد، این شهر را به یک متروکه تبدیل کرد. شهر باستانی پترا دوباره در سال 1912 کشف و مورد توجه قرار گرفت اما اکثرا نادیده گرفته شده و بسیاری سوال ها در مورد این شهر و حکاکی های آن، بی جواب باقی مانده است. انتخاب پترا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان دوباره توجه ها را به سمت این شهر زیبا جلب کرد تا تحقیقات باستان شناسی بیشتری درباره آن انجام گیرد.

پترا - نارون اکوتور

 

ماچوپیچو ؛ زیباترین سازه عجایب هفتگانه جهان

ماچوپیچو در نزدیکی کوزکو واقع در پرو یکی از زیباترین عجایب هفتگانه جدید است که در سال 1911 توسط هیرام بینگام کشف شد. بینگام اعتقاد داشت که اینجا همان ویلکابامبا مکان مخفی اینکاها است که در قرن شانزدهم، مکان پنهانی شورشیان علیه دولت اسپانیا بوده است. بینگام تا آخر عمر خود برای اثبات ادعایش تلاش کرد و معتقد بود که ماچوپیچو شهر Virgins of the sun یا باکره های خورشید است. باکره های خورشید، زنانی از اینکا بودند که سبک زندگی خاصی از جمله حفظ پاکدامنی، مراقبت از آتش مقدس و … داشتند. این ادعا اکنون رد شده است اما دانشمندان هنوز در پی اهداف ساخت ماچوپیچو هستند. به اعتقاد برخی از باستان شناسان، این مکان، یک زیارتگاه بوده است. در حالی برخی دیگر بر این باورند که ماچوپیچو یک خلوتگاه برای خاندان امپراتوری بوده است. آنچه قطعی و قابل توجه است، این است که این مکان تقریبا دست نخورده باقی مانده است و دچار خرابی های خیلی کمی شده است. یکی از علت های آن مهندسی بی نظیر ساخت سازه ها است که با وجود زلزله خیز بودن این منطقه، هنوز پابرجاست.

بخوانید  جاهای دیدنی بخارا

در تور پرو با گروه نارون اکوتور که در فروردین 1401 برگزار خواهد شد، می توانید ثبت نام کرده و از ماچوپیچو دیدن کنید. 

ماچوپیچو از عجایب هفتگانه جدید جهان - نارون اکوتور

 

مجسمه مسیح

Christ the redeemer یا مسیح نجات دهنده، مجسمه مسیح ، در کوه کورکووادو رو به شهر ریودوژانیرو ساخته شده است. طول آن به همراه پایه 38 متر و عرض بازوها 28 متر است. این اثر، بزرگترین مجسمه آرت دکو در جهان است. زمان ساخت مجسمه مربوط به بعد از جنگ جهانی اول می شود. مردم برزیل از جنگی که پشت سر گذاشتند هراسان بودند و از افزایش بی خدایی می ترسیدند. به خاطر همین آغاز ساخت مجسمه مسیح در سال 1926 باعث تسلای خاطر مردم برزیل شد. ساخت تندیس در سال 1931 به اتمام رسید. مسیح نجات دهنده از جنس بتن آرمه است و با 6 میلیون کاشی پوشانده شده است.

در تور برزیل نارون اکوتور می توانید ثبت نام کرده و در بخشی از برنامه این تور از شهر ریودوژانیرو و مجسمه بزرگ مسیح دیدن کنید.  

مجسمه مسیح از عجایب هفتگانه جهان - نارون اکوتور

 

کولوسئوم

کولوسئوم بزرگترین تماشاخانه در امپراتوری روم به شمار می رفت. امپراتوری روم دستور ساخت آن را در شهر رم داد که مربوط به قرن اول میلای می باشد. این آمفی‌تئاتر یک شاهکار مهندسی است و ابعاد آن 189 در 156 می باشد. ظرفیت تماشاگران این مجموعه 50000 نفر بوده است و می توانستند نبرد گلادیاتورها و همچنین نبرد انسان ها با حیوانات را تماشا کنند. این مجموعه به دست بردگان اورشلیمی ساخته شده و خون های زیادی هم در راه آن ریخته شده است. از جمله قربانی هزاران حیوان وحشی در افتتاحیه کولوسئوم نشان دهنده هدف از ساخت آن است. لذت بردن از تماشای جنگ و خون ریزی و مرگ.

در جشن ها، اشراف زادگان در کولوسئوم به تماشا می نشستند و از جنگ حیوانات وحشی با برده ها لذت می بردند. در روزهای دیگر نیز، اعدام مجرمان در آنجا انجام می شد. به این صورت که آن ها را جلوی حیوانات وحشی رها می کردند و مردم نیز شاهد دریده شدن آن فرد اعدامی می بودند. کولوسئوم یادگار وحشی گری ها و خون های ریخته شده زیادی است. 500 هزار نفر انسان در این نبردها جان خود را از دست دادند و حیوانات زیادی نیز کشته شدند.

بخوانید  مردم سامی یا سامی ها

کولوسئوم - نارون اکوتور

 

تاج محل

تاج محل در شهر آگرا در هند ساخته شده و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی است. زمان ساخت مجموعه در قرن هفدهم است و امپراتور شاه جهان، پنجمین پادشاه گورکانی هند، این مقبره را به احترام همسرش ساخت. همسر شاه جهان یک شاهزاده ایرانی بود و ممتاز محل نام داشت. هزاران کارگر برای ساخت این مقبره زحمت کشیدند و 22 سال بعد آماده شد. جنس مقبره تاج محل از مرمر سفید است و از سنگ های قیمتی نیز در ساخت آن استفاده شده است. مقبره دارای یک گنبد مرکزی بزرگ به همراه 4 گنبد فرعی کوچک است. آرزوی شاه جهان این بود که برای خودش نیز یک مقبره باشکوه از جنس مرمر سیاه بسازد اما قبل از اقدام به این کار، یکی از پسرانش او را از پادشاهی عزل کرده و بر تخت سلطنت نشست.

علاوه بر مقبره و گنبد، تاج محل در یک باغ مربعی به طول 300 متر قرار دارد و یک استخر برای بازتاب شکل مقبره نیز ساخته شده است. زمانی که هند به تصرف بریتانیا در آمده بود، انگلیسی ها ساختار باغ را تغییر دادند و شکل گلکاری های آن را شبیه به لندن کردند. هزینه ای که برای این بنا در آن زمان خرج شده است، امروزه معادل 827 میلیون دلار آمریکا می باشد. تاج محل یکی از بهترین نمونه های ترکیب معماری ایرانی با معماری گورکانی (مغولی) می باشد.

تاج محل - نارون اکوتور

 

عجایب هفتگانه جدید جهان را بررسی کردیم. این آثار چه از لحاظ معماری، چه زحمات و هزینه ساختشان بسیار پرشکوه هستند و هر کدام یادگار دورانی از تمدن بشری. با این که دو نمونه از این آثار خیلی هم قدیمی نیستند. تاج محل و مجسمه مسیح!

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید که به نظر شما جای چه بنایی در عجایب هفتگانه جدید جهان خالی است؟ اگر می توانستید در نظرسنجی سال 2007 شرکت کنید، به کدام بنا رای می دادید؟ ممنون که با این مقاله همراه ما بودید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *