تور ویتنام

narvan logo

هفت قله بلند جهان در 7 قاره | قلل هفتگانه یا هفت قله هفت قاره

هفت قله بلند جهان در 7 قاره | قلل هفتگانه یا هفت قله هفت قاره

هفت قله بلند جهان در هفت قاره - نارون اکوتور

فهرست مطالب

فتح هفت قله بلند جهان در هفت قاره، چالشی است که کوهنوردان علاقه مند به جهانگردی انجام می دهند تا بام هر یک از قاره ها را درنوردند. در این چالش کوهنوردان به بلندترین قله هر قاره سفر کرده و به آن صعود می کنند. مطمئنا از لحاظ سختی، این هفت قله سخت ترین قله های دنیا نیستند و این چالش بیشتر جنبه ماجراجویی و جهانگردی کوهنوردانه دارد. چرا که 14 قله با ارتفاع بالای 8 هزار متر در جهان وجود دارد و عده معدودی هستند که آن را فتح کرده اند؛ در این صورتی که در فهرست قلل هفتگانه فقط یک قله بالاتر از 8 هزار متر وجود دارد که تعداد فاتحان آن نیز طبیعتا بیشتر است. در ادامه با هفت قله بلند جهان در هفت قاره آشنا می شویم.

 

هفت قله هفت قاره

چالش هفت قله هفت قاره را برای اولین بار ریچارد باس، یک میلیونر و کوهنورد آماتور آمریکایی ارائه کرد و در نهایت قله اورست را نیز فتح کرد و در سال 1985 به عنوان اولین فردی شناخته می شود که هفت قله بلند جهان در هفت قاره را صعود کرده است. باس در آن زمان، با 57 سال سن به عنوان مسن ترین فردی شناخته شد که به اورست صعود کرده است. او پس از اتمام هفت قله هفت قاره و کتابی با نام هفت قله را در سال 1986 چاپ کرد. رینولد مسنر ایتالیایی در سال 1978 به 6 قله از 7 قله صعود کرده است و در سال 1987 دو سال بعد از باس، به قله وینسون صعود کرد و دومین فرد فاتح هفت قله نام گرفت. اما این دو فرد در تعریف بلندترین قله اقیانوسیه تفاوت داشتند. به این صورت که باس قله کوزیوسکو را فتح کرده بود و مسنر قله پونچاک جایا را. البته مسنر کوزیوسکو را نیز فتح کرد تا اولین کسی باشد که هم لیست هفتگانه خود و هم لیست هفت قله باس را صعود کرده است. در ادامه به علت این اختلاف ها می پردازیم.

 

قلل هفتگانه : مشکلات چالش

قلل هفتگانه در تعریف قاره مشکل و اختلاف داشتند. برای مثال ریچارد باس، قله کوزیوسکو را که در کشور اجداد خود یعنی استرالیا قرار داشت، بلندترین قله اقیانوسیه می پنداشت. در صورتی که رینولد مسنر، قله پونچاک جایا را به عنوان بلندترین قله اقیانوسیه فتح کرده بود. طبق یک تعریف، قاره سرزمین های به هم پیوسته بزرگ و ممتدی است که توسط آب ها از هم جدا می شوند. در این تعریف اروپا و آسیا (اوراسیا) یک قاره واحد و استرالیا و اقیانوسیه قاره واحدی در نظر گرفته می شوند. در برخی از این تعاریف کشور روسیه جزو آسیا در نظر گرفته می شود. پس در ابتدا مسئله اختلاف در تعریف قاره است که باعث اختلاف در تعریف قلل هفتگانه می شود. در تعریف هفت قله، در قله بلند اقیانوسیه و اروپا اختلاف نظر داریم و برای دیگر قاره ها اختلافی پیش نیامده است. در اروپا نیز افرادی را که روسیه را بخشی از آسیا می دانند، البروس را به عنوان یک کوه اروپایی قبول نمی کنند و قله مون بلان واقع در مرز فرانسه و ایتالیا را بلندترین قله اروپا می دانند.

بخوانید  افسردگی بعد از سفر

 

هفت قله بلند جهان در هر قاره

امروزه لیست مسنر را به عنوان هفت قله بلند جهان در هر قاره قبول دارند اما بیشتر کوهنوردان دیگر قله های مورد اختلاف یعنی مون بلان و کوزیوسکو را نیز صعود می کنند تا چالش را به صورت کامل انجام داده باشند.

 

1. آسیا – کوه اورست :

کوه اورست با ارتفاع 8848 متر ارتفاع بلند ترین قله جهان است که در کشور نپال و در رشته کوه هیمالیا قرار دارد. مهم ترین مسئله در صعود، دمای اورست است که در فصل زمستان ممکن است دمای قله تا 60- درجه نیز پایین بیاید و همینطور وجود طوفان های شدید، یخشارها و یخ کافت ها صعود به قله را به شدت سخت می کند و خیلی از کوهنوردان ترجیح می دهند که به بیس کمپ اورست در ارتفاع 5364 متری صعود کنند. دمای بیس کمپ اورست معتدل تر و مطلوب تر از قله است و فصل بهار فصل خیلی مناسبی برای صعود است. می توانید به صورت شخصی یا با تور بیس کمپ اورست نارون اکوتور برای صعود اقدام کنید.

 

قله اورست از قلل هفتگانه - نارون اکوتور

 

2. اروپا – کوه البروس :

کوه البروس با 5642 متر ارتفاع، بلندترین قله در قاره اروپا است که در کشور روسیه و در بخش اروپایی آن قرار دارد و از رشته کوه قفقاز است. این کوه زیبا، یک کوه دو قلو است که قله اصلی، تنها 21 متر بلندتر از قله فرعی است. مسیر صعود در زمستان به کلی برفی و یخی است و در فصل های دیگر نیمه برفی است و هوای آن بسیار سرد است اما تجهیزات فنی برای صعود لازم نیست. بهترین ماه های صعود به کوه البروس ماه می تا سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) است. برای افرادی که می خواهند راحت تر این قله را فتح کنند، یک تراموا نیز تا ارتفاع 3500 متری کار می کند و این افراد می توانند فقط با بالا رفتن 2 هزار متری بلندترین قله اروپا را فتح کنند. اولین صعود به البروس در سال 1868 اما به قله فرعی انجام شد و در 1874 قله اصلی البروس فتح شد.

کوه البروس - نارون اکوتور

کوه البروس در روسیه

 

به خاطر اختلافاتی که در تعیین مرز قاره اروپا و آسیا وجود داشته است، برخی ها البروس را جزیی از آسیا دانسته و کوه مون بلان را بلندترین قله اروپا می دانند اما این گروه در اقلیت قرار دارند. کوه موه بلان در مرز فرانسه و ایتالیا قرار دارد و از رشته کوه آلپ است و ارتفاع آن 4808 متر است. مون بلان در فرانسوی به معنای کوه سفید است چرا که بیشتر این کوه شامل یخچال های طبیعی است و هیچوقت آب نمی شود. جالب است بدانید که بالاترین نقطه قله مون بلان منطقه مرزی است.

بخوانید  مهاجرت بزرگ آفریقا

 

کوه مون بلان - نارون اکوتور

کوه مون بلان در مرز فرانسه و ایتالیا

 

3. آفریقا – کوه کلیمانجارو :

کوه کلیمانجارو با 5859 متر ارتفاع، بام آفریقا است و در بین 7 قله زیباترین و آسانترین مسیر را برای صعود دارد. این کوه واقع در تانزانیا است و برای صعود به آن نیاز به اخذ ویزای تانزانیا دارید که کار دشواری است. کلیمانجارو داری سه قله است. قله شیرا (3692 متر)، قله ماوزنی (5149 متر) و قله کیبو (بلندترین قله 5859 متر) است که دو قله شیرا و ماوزنی خاموش هستند و قله کیبو که از دیگر قله ها جوان تر است، نیمه فعال به حساب می آید. برای صعود به کلیمانجارو مسیرهای مختلفی وجود دارد که هر کدام از مسیرها میزان سختی متفاوتی دارد. میر و پروشلر را اولین کسانی می دانند که به کلیمانجارو و در سال 1889 صعود کردند. با تور کلیمانجارو نارون اکوتور شما هم می توانید به کلیمانجارو صعود کنید.

 

کوه کلیمانجارو جزو هقت قله هفت قاره - نارون اکوتور

 

4. آمریکای شمالی – دنالی یا مک کینلی :

کوه دنالی یا مک کینلی در آمریکای شمالی و در آلاسکا قرار دارد و بلندترین قله آمریکای شمالی است. 6194 متر ارتفاع دارد و به خاطر قرار گیری در آلاسکا و نزدیکی به مدار شمالگان بسیار سرد است و صعود به دنالی نسبت به قله های هم ارتفاع آن در رشته کوه هیمالیا سخت تر است. بیشتر مسیر به صورت پیاده روی در برف و یخ خواهد بود. البته نیازی به تجهیزات فنی برای صعود نیست اما داشتن تجهیزات مطمئنا صعود شما را امن تر می کند. وجود یخ کافت و احتمال سقوط بهمن از خطرات صعود به دنالی است. این کوه سردترین کوه دنیا به شمار می رود با این که اورست بیش از 2 هزار متر کم ارتفاع تر است. می دانیم که با افزایش ارتفاع دما کاهش می یابد اما علت دمای بسیار پایین دنالی، نزدیکی به قطب شمال است. کمترین دمای گزارش شده در کوه دنالی مربوط به سال 1913 و دمای 73- درجه سانتی گراد بوده است. جالب است بدانید که اولین صعود به دنالی نیز به 7 ژوئن همان سال است!

 

کوه دنالی یا مک کینلی - نارون اکوتور

 

5. آمریکای جنوبی – کوه آکونکاگوا :

کوه آکونکاگوا با ارتفاع 6962 متر بلندترین قله آمریکای شمالی و بلندترین قله غیرآسیایی است! این قله در رشته کوه های آند و در مرز کشورهای شیلی و آرژانتین قرار دارد. مسیر صعود کمی متفاوت تر از دیگر کوه ها است. مسیر پر از سنگریزه است و شن اسکی های طولانی وجود دارد. ارتفاعات آکونکاگوا برفی است و اگر خیلی خوش شانس باشید، نیاز به کرامپون یا یخش شکن نخواهید داشت. برای صعود به قله های بلندی مثل آکونکاگوا نیاز به اختصاص زمانی کافی برای هم هوایی دارید. برای صعود از آرژانتین نزدیکترین شهر مندوس است و اگر می خواهید از کشور شیلی صعود کنید، سانتیاگو پایتخت شیلی نزدیک ترین شهر می باشد.

بخوانید  ارز مسافرتی 1000 دلاری

 

کوه آکونکاگوا - نارون اکوتور

 

6. قطب جنوب یا جنوبگان : کوه وینسون

کوه وینسون با 4897 متر ارتفاع بلندترین قله قطب جنوب یا جنوبگان است که در رشته کوه السورث و در 1200 کیلومتری قطب جنوب قرار گرفته است. وینسون همیشه پوشیده از برف و یخ و بسیار سرد است و همیشه بادهای شدید می وزد. می توان گفت که هزینه صعود به این کوه، گرانترین قله در بین قلل هفتگانه است. تجهیزات فنی برای صعود لازم نیست اما داشتن مهارت بالا برای کوهنوردی در برف و یخ ضروری است. وینسون به خاطر موقعیتش به تازگی و در سال 1957 توسط هواپیماهای نظامی آمریکا کشف شده است و اولین صعود به آن در سال 1966 توسط گروهی از کوهنوردان و دانشمندان آمریکایی به سرپرستی نیکلاس کلینچ انجام شده است.

کوه وینسون در قطب جنوب - نارون اکوتور

 

7. اقیانوسیه – کوه پونچاک جایا یا هرم کارسنتس :

کوه پونچاک جایا یا هرم کارسنتس 4884 متر ارتفاع دارد و به اعتقاد بسیاری بلندترین قله اقیانوسیه است. از لحاظ تقسیمات کشوری، پونچاک جایا بخشی از کشور اندونزی به شمار می رود اما در منطقه ملانزی اقیانوسیه قرار دارد و بعدها دولت اندونزی، کنترل این منطقه را به دست گرفت. همچنین از نظر زمین شناسی، این منطقه جزو فلات قاره استرالیا است. هرم کارسنتس فنی ترین قله در میان قلل هفتگانه به شمار می رود. چون دارای صخره های تیز است و به سادگی قابل بالا رفتن نیست. همچنین بادهای شدید نیز می وزد و به خاطر قرار گرفتن در استوا همیشه بارانی است. اولین صعود به قله مربوط به سال 1962 است.

کوه پونچاک جایا یا هرم کارسنتس - نارون اکوتور

کوه پونچاک جایا یا هرم کارسنتس در پاپوای اندونزی از لیست هفت قله مسنر

 

برخی پونچاک جایا را در آسیا قرار می دهند و بلندترین قله قاره اقیانوسیه را کوه کوزیوسکو می دانند که تنها 2228 متر ارتفاع دارد و اگر این کوه را جزو قلل هفتگانه حساب کنیم، کوتاه ترین و آسان ترین قله برای صعود به حساب می رود. منظره این قله زیبا است. چون در یکی از پارک های ملی زیبای جهان قرار دارد.

 

کوه کوزیوسکو - نارون اکوتور

کوه کوزیوسکو در استرالیا از لیست هفت قله باس

شما به کدام یک از این هفت قله صعود کرده اید؟ کدام یک از تعاریف را برای هفت قله می پذیرید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *