تور ویتنام

narvan logo

کارناوال ریو

کارناوال ریو

کارناوال ریو - نارون اکوتور

فهرست مطالب

کارناوال ریو انفجاری از موسیقی، رقص و شور و هیجانی در ریودوژانیرو برزیل است و غیرقابل وصف تر از آن چیزی است که تصورش را بکنید. کارناوال کاریوکا Carioca از تمام جشن های دنیا پرشورتر است. حتی جشن های هالیوود با وجود بودجه های سنگین خود قادر به ساخت و برگزاری چنین جشنی مملو از شور و شادی و انرژی نیست. البته اگر چه این یک نمایش نفس گیر و پرهیجان است اما اساسا کارناوال آیینه ای از فرهنگ نهفته مردم برزیل است.

این فستیوال The greatset show on the earth یا بزرگترین نمایش روی کره زمین لقب گرفته است. جالب است بدانید که در اجرای اصلی این کارناوال، جایگاه های میلیون دلاری VIP به سرعت همگی پر می شوند! کارناوال ریو از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری ریودوژانیرو است که در زمانی که برگزار می شود، هزاران نفر را به ریو می کشاند.

کارناوال باشکوه ریودوژانیرو - نارون اکوتور

 

کارناوال ریو چیست؟

کارناوال ریو یکی از بزرگترین و باشکوه ترین فستیوال های برزیل است اما برای پاسخ به این سوال که «کارناوال ریو چیست؟» تاریخچه آن را بررسی می کنیم. تا میانه قرن ۱۹ میلادی، کارناوال ریو شامل آب بازی های بی پایان و بی هدف و شوخی های خطرناکی بود که از فرهنگ پرتقالی می آمد. در سال ۱۸۵۵ گروهی از جوانان لباسهای رنگارنگ می پوشیدند و با موسیقی و سروصدا در خیابان ها پرسه می زدند. کار این جوانان با استقبال عمومی مواجه شد و  گروههای دیگری نیز به آن ها پیوستند و این پرسه زدن ها به صورت راهپیمایی درآمد.

موسیقی به عضو جداناپذیر کارناوال برزیل تبدیل شد و جوانان به سمت خیابان ها سرازیر شدند. پس از جنگ جهانی اول، راهپیمایی ها با موسیقی سامبا جان تازه ای گرفت و گروه خوش گذرانان روز به روز بزرگتر شدند و سازماندهی بهتری بر روی آن ها انجام گرفت.

رژه قدیمی جوانان ریودوژانیرو - نارون اکوتور

 

دوره مدرن سازی در سال ۱۹۲۸ آغاز شد که با سازماندهی و تشکیل اولین مدرسه سامبا به نام esco la de Samba به همگان معرفی شد که البته به هیچ وجه شبیه به یک مدرسه نبود بلکه دسته ای از اشخاص مشهور کارناوال ها بودند که برای سازماندهی و هر چه بهتر کردن کیفیت کارناوال ها، به دور هم جمع شده بودند و برنامه های موسیقی و رژه ها را چندین بار تمرین می کردند. همچنین آماده سازی لباس های مبدل و ماسک های جشن های بالماسکه سایر فعالیت هایی بود که محصلان مدرسه سامبا به آن ها می پرداختند.

بعد از مدت کوتاهی چندین مدرسه دیگر نیز تأسیس شد و در سال ۱۹۳۳ میلادی، یک هیأت داوران رسمی برای انتخاب بهترین گروه سامبا تشکیل شد. رقابت ها برای دستیابی به افتخارات کارناوال در کشور برزیل به اندازه جام جهانی فوتبال در میان مردم هیجان انگیز است! مردم شهر ریو همانطور که بر روی تیم های فوتبال مورد علاقه شان تعصب دارند، بر روی گروه های سامبای مورد علاقه شان نیز دارند.

بخوانید  بهترین هتل های ریودوژانیرو

 

جشن کارناوال ریو

امروزه در جشن کارناوال ریو بیش از نیم میلیون نفر با لباس های مبدل آواز می خوانند. آن هم در راهپیمایی سازماندهی شده ای مانند راهپیمایی های مدارس سامبا. هزاران نفر دیگر در لباس های زیبا در راهپیمایی های غیررسمی ظاهر می شوند. اشخاص رده بالا و توریست ها و گردشگران، در مراسم بالماسکه حاضر می شوند. گاه کودکان بومی با طبل های کوچک آهنگ می نوازند و گاهی نیز گروه های موسیقی سطح بالایی را می بینیم که آخرین آهنگ های ساخته خودشان را می نوازند.

آخرین روزهای کارناوال که ۵ شبانه روز بی وقفه ادامه دارد و تقریبا ۱۰۰ ساعت طول می کشد، پیش از روز «Mardi Gras» یا همان پنجشنبه توبه به اتمام می رسد که چهارشنبه خاکستر نام دارد و مردم شهر ریو بی وقفه به خوش گذرانی می پردازند و یکی از مهمترین جنبه های زندگی شبانه در برزیل به شمار می رود.

دختری در یک گروه سامبا در فستیوال - نارون اکوتور

 

هفته ها پیش از شروع تعطیلات و نیز آغاز جشن ها و کارناوال ها شور و هیجان مردمان بومی نمود بسیاری دارد. گروه طبل زنان سروصدای زیادی ایجاد می کنند و مربیانشان آن ها را با زدن سوت هدایت می کنند. در روز جمعه قبل از پنج شنبه توبه ناگهان کیوسک های موقتی در گوشه و کنار خیابان ها ظاهر می شوند و ایده های جذابی برای لباس های مبدل مخصوص برای کسانی که در لحظات آخر تازه به یاد تهیه لباس می افتند، دارند و به آن ها لباس می فروشند.

خیابان آونیدا ریو برونکو Avenida Rio Branco در روزهای برگزاری کارناوال به یک خیابان همیشه بیدار تبدیل می شود. ویترین مغازه ها، بانک ها و دفاتر تجاری این خیابان با حفاظ های موقت چوبی پوشانده می شوند و با دکوراسیون مربوط به کارناوال تزئین می شوند. بسیاری از باشگاه ها، سازمان ها و هتل های بزرگ اسپانسرهای کارناوال می شوند. در مهمانی های سطح بالا، که معمولا در روز شنبه کارناوال در قصر کوپاکابانا برگزار می شود، لباس های شب یا تن پوش های مبدل به شدت چشم گیر هستند.

 

در کارناوال ریودوژانیرو چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدای کارناوال ریودوژانیرو پادشاه و ملکه طبق آیینی کلید شهر را دریافت می کنند. سپس اولین گروه راهپیمایی کارناوال وارد صحنه می شود اما همه این برنامه ها بسیار ابتدایی هستند. ستاره های واقعی سامبا تا دو روز دیگر خود را نشان خواهند داد. در شب شنبه، راهپیمایی ها در ۶ محله دیگر انجام می شوند.

اجرای اصلی در سامبودرومو Sambodromo و یا استادیوم پاسارلادوسومبا Passarela do Samba برگزار می شود که به سرعت جایگاه های میلیون دلاری و VIP همگی پر می شوند اما گروه های بزرگ همچنان در حاشیه در انتظار هستند، آن ها در ۲ گروه ۶تایی راهپیمایی می کنند، یکی در روز یکشنبه و دیگری در روز دوشنبه. دسته ها در جایگاه سامبودروسو Sambodromo برنامه هایشان را اجرا می کنند.

در حدود ۶۰/۰۰۰ نفر با شور و هیجان وصف ناپذیر به رقص و آواز خوانی می پردازند. اعضای هر گروه به دسته های ۴۰ نفره منطقه تقسیم می شوند و با لباس های کاستوم مثل سرخ پوست ها، اربابان قهوه قرن ۱۸، دزدان دریایی، دلقک ها، و حتی حیوانات لباس می پوشند و ماسک می زنند.

هر مدرسه سامبا یک موضوع را انتخاب می کند که آن را با موسیقی و هیجان خاصی نشان می دهد. ابتدا اشخاصی با رنگ های متفاوت که یکی از خصوصیات برنامه های هر گروه به حساب می آید، وارد می شوند و یک گروه از آقایان عالیرتبه به دنبال آنان وارد صحنه می شوند (اعضای رسمی گروه) که به هیأت داوران و تماشاگران خیر مقدم می گویند.

به دنبال آن گروهی از زنان معمولا مسن وارد صحنه می شوند که لباس بایانا baiana بر تن دارند. سپس گروه عظیم چهار هزار نفری از دختران، پسران، زنان و مردان در لباس های مختلف به صحنه آمده و رژه می روند و آواز می خوانند و نیز سایر برنامه های خود را اجرا می کنند. 

داوران حاضر تک تک اجراهای سامبا را مورد بررسی قرار می دهند. ریتم موسیقی و هارمونی، رقص، طراحی رژه و راهپیمایی اعضای گروه از معیارهای امتیازدهی به گروه ها سامبا است. همه مردم و اجراکنندگان با شور و شوق منتظر اعلام نتایج می مانند که روز پنج شنبه اعلام می شود و برندگان، دوباره اجرا می کنند.

دو دختر برزیلی در اجرای رقص - نارون اکوتور

 

یک رقاص با لباس مبدل پر زرق و برق - نارون اکوتور

 

طرح رژه گوریل در جشن کارناوال ریو - نارون اکوتور

 

یک گروه اجرای سامبا در کارناوال ریودوژانیرو - نارون اکوتور

 

هزینه بلیط کارناوال ریودوژانیرو

هزینه بلیط کارناوال ریودوژانیرو برای بازدید کنندگان گروه های سطح بالای سامبا  از ۱۰۰ تا بیش از ۱۰۰۰ دلار است. بهتر است رزرو بلیط زمانی که در کشور خودتان هستید انجام شود. چون تلاش برای خرید بلیط در برزیل به مراتب دشوار خواهد بود و در صورتی که موفق به خرید بلیط شوید، باید هزینه زیادی بپردازید. اگرچه هتل شما قادر به تهیه بلیط برای شما خواهد بود اما هزینه آن بسیار بالا خواهد بود. 

بخوانید  ویزای توریستی برزیل برای ایرانیان

تاریخ کارناوال ریو ۲۰۲۴

کارناوال ریو 2024 در تاریخ ۹ تا ۱۴ فوریه (۲۰ تا ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود و در رژه قهرمانان در تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) به اوج خود می رسد. در طول کارناوال ریو 2024، مدارس سامبا از مدرن‌ترین فناوری های ممکن برای ایجاد رژه‌های نمایشی جذاب استفاده خواهند کرد.

خرید بلیط کارناوال ریو ۲۰۲۴

برای خرید بلیط کارناوال ریو ۲۰۲۴، وبسایت های مختلفی وجود دارد که امکان خرید آنلاین بلیط کارناوال را فراهم می کنند. از جمله سایت رسمی کارناوال ریو، کارناوال بوکرز و… . قیمت بلیط کارناوال ریو ۲۰۲۴ برای جایگاه های معمولی از ۲۰ و ۳۰ دلار شروع می شود که البته دسترسی مناسبی ندارند. جایگاه های بعدی از ۹۰ دلار شروع می شود، دید بهتری به کارناوال را می دهد و قیمت ها برای جایگاه های بهتر تا ۸۰۰ دلار افزایش می یابد! بخش سکتور ۹، یک بخش VIP با پوشش برای احتمال باران است و ۷۹۸ دلار قیمت دارد.

برای خرید بلیط کارناوال ریو ۲۰۲۴ می توانید به یکی از این وبسایت هایی که معرفی کردیم، مراجعه کنید و نسبت به خرید بلیط اقدام نمایید.

نکات مهم شرکت در کارناوال ریو 2024

کارناوال ریو 2024 در تاریخ ۹ تا ۱۴ فوریه (۲۰ تا ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود و در رژه قهرمانان در تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) به اوج خود می رسد. این فستیوال به هیچ وجه رنگ خشونت به خود نمی بیند اما با این حال امکان مواجه به یک راننده با شرایط بد وجود دارد. بنابراین هنگام رانندگی و یا پیاده روی باید حتما مراقب خود باشید.

  • دزدها، جیب برها نیز همیشه به دنبال توریست ها هستند (برزیلی یا خارجی فرقی نمی کند) متأسفانه شلوغی محیط به آن ها برای فرار کمک زیادی می کند. بنابراین از استفاده زیاد زیور آلات گرانقیمت و همراه داشتن پول بیش از میزان مورد نیازتان خودداری کنید.
  • برای سفر به ریودوژانیرو، باید بهترین زمان به سفر برزیل را مطالعه کنید. اگر تحمل آشفته بازار کارناوال را ندارید، بدانید که شما تنها نیستید. هزاران نفر از ساکنان شهر هر سال در زمان کارناوال به سمت تپه ها یا خارج از کشور سفر می کنند تا از سروصدا و شلوغی کارناوال در امان باشند. چاره کار شما این است که در زمان کارناوال به شهر ریو سفر نکنید. بدون شک در سایر مواقع سال بازدید بهتری از برزیل خواهید داشت و این سفر ارزان تر از زمان وقوع کارناوال نیز خواهد بود.
  • تور برزیل نارون اکوتور معمولا در زمانی خارج از کارناوال برگزار می شود تا از شلوغی های کارناوال به دور باشد و سفر نسبتا آرام تری را تجربه کنید.
  • از طرف دیگر اگر امکان حضور در ریودوژانیرو در زمان کارناوال را ندارید و یا اگر ترجیح می دهید در جشنی به مراتب آرام تر تجربه کنید، بعضی از کلوپ های شهر ریو مراسم گروه های سامبا را در تمام مواقع سال اجرا می کنند. پس می توانید زمان های دیگر سال را برای سفر به برزیل انتخاب کنید. (اگرچه این برنامه ها به هیچ وجه قابل قیاس با مراسم کارناوال را ندارند) سیداد دو سامبا در مرکز شهر ریو، در اکثر عصرهای پنج شنبه نمایش مشابه آنچه در کارناوال می بینیم، در سرتاسر سال اجرا می کنند. 
بخوانید  جاهای دیدنی برزیل

جمع بندی

کارناوال ریو برزیل (Rio Carnaval) بزرگترین جشن روی زمین است. در حالی که مردم محلی می دانند کجا بروند و چه کاری انجام دهند،با این حال، از آنجایی که ریو یک شهر بسیار وسیع است، قوانین برای بازدیدکنندگان متفاوت تر از آنها است. جشن کارناوال ریو ترکیبی از سنت های پرتغالی و آفریقایی است. امروزه، مهمانی بر رژه مدارس سامبا در سامبادروم متمرکز است. حدود سی هزار شرکت کننده و حدود 90 هزار صندلی برای دیدن نمایش، نشانگر شکوه این جشن بی نظیر در تمام دنیا است. در این مقاله تلاش کردیم تا تمام جنبه های کارناوال ریو را برای شما عزیزان بررسی کنیم. به نظر شما چه جنبه ای باعث جهانی شدن این جشنواره محلی شده است؟

 

منبع : کتاب راهنمای کامل ریودوژانیرو

https://www.riocarnaval.org

TravelBegins@40

4.4/5 - (7 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

6 پاسخ

  1. باسلام عکسهاومقاله تان بسیار جالب بودبنده افسر کشتیرانی خطهای خاج از کشور بودم بیش از17 کشوراسیایی واروپایی را از نزدیک مشاهده کردم وارزو دارم یک روز هم ازنزدیک برزیل مخصوصا ریودوژانیرورا ببینم البته درتایلند چین ویتنام و،، عید یاجشن دراگون اژدهاواقعا دیدنی است که حتما برای دوستداران سفر مقاله تهیه فرمایید با این مقاله وراهنماییهای جالب شما حتما یک سری باید ریو را ازنزدیک ببینم موفق وپاینده باشید ناخدا دوم ساسان 58ساله که امیدوارم همه چه جوان چه پا به سن و،،،دلار و،، به حدی پایین برسد که همگی از یک زندگی توام باسفر همراه باشد من لله التوفیق برای همه ایرانیان سفر دوست

    1. دیدگاه شما برای نارون بسیار باارزش هست. امیدوارم همواره در سفر باشید و در یکی از تورهای برزیل همراه نارون سفر کنید. حتما درباره جشن های بزرگ دیگه هم مقاله منتشر خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *