تور ویتنام

narvan logo

دمای اورست چقدر است؟ | بررسی آب و هوای قله اورست در طول سال

دمای اورست چقدر است؟ | بررسی آب و هوای قله اورست در طول سال

دمای اورست - نارون اکوتور

فهرست مطالب

 

 

دمای اورست در تمام طول سال زیر صفر است. این قله یکی از پربازدیدترین مناطق برای کوهنوردها و توریست های سراسر جهان است و بررسی فاکتور آب و هوا مهم ترین مسئله برای سفر به این منطقه است. در این مقاله می خواهیم اطلاعات دقیقی از آب و هوای همه ماه ها در کوه اورست ارائه دهیم که می تواند کمک زیادی به شما در سفر به اورست بکند.

دمای اورست

دمای اورست در ژانویه (دی ماه) به طور متوسط 36- درجه سانتیگراد است و حتی می تواند تا 60- درجه سانتیگراد کاهش یابد. میانگین دمای قله در ماه جولای (تیر ماه) 19- درجه سانتیگراد است. این دو ماه به ترتیب سردترین و گرم ترین دمای اورست را نشان می دهد. پس به نتیجه می رسیم که دمای قله اورست تقریبا همیشه پایین تر از 19- درجه سانتی گراد است. طبیعی ایست که این منطقه نیز مثل بقیه مناطق جهان شب های سردتری دارد. اما صبح هنگام طلوع منظره بی نظیری را می توانید از بلندترین نقطه جهان تجربه کنید. جالب است بدانید که اورست، پایین ترین دما را در بین کوه ها ندارد. با این که بلندترین قله جهان است و به صورت طبیعی با افزایش ارتفاع دما کاهش می یابد، اما سردترین کوه دنیا، دنالی یا کوه مک کینلی است که برای آن، دمای 73- در سال 1913 ثبت شده است. این کوه بلندترین کوه آمریکای شمالی است و 6194 متر ارتفاع دارد.

بخوانید  سافاری سریلانکا و تماشای حیات وحش

 

گروه نارون اکوتور در اورست

نارون اکوتور در اورست

 

دمای قله اورست در تابستان

برای درک دمای قله اورست در تابستان ، یک روز شدید برفی با دمای منفی 15 درجه سانتیگراد را تصور کنید که باد نیز با سرعت زیاد می وزد (در صورت داشتن تجربه). این نوع آب و هوا مربوط به دمای گرم قله هست که می توانید تجربه کنید 🙂 میانگین دمای اورست در ماه های تیر و مرداد منفی 18 درجه سانتیگراد است و در شهریور به منفی 21 درجه سانتیگراد می رسد.

 

رطوبت کوه اورست

شاید تصور کنید که در کوه اورست همیشه برف ببارد اما اینطور نیست. اکثر مواقع بارش اتفاق نمی افتد و نکته جالب تر این که باران نیز می بارد. معمولا از آذر تا اسفند باران و برف می بارد که همراه با طوفان های شدید است. بعضی وقت ها ارتفاع برف به 3 متر نیز می رسد! در فصل تابستان رطوبت هوا بسیار بالا است و با ورود به پاییز رطوبت هوا کم شده و در زمستان هوا خشک و طولانی می شود.

بخوانید  معرفی کشور نپال

 

باد در کوه اورست

یکی از نگران کننده ترین مسائلی که کوهنوردان را دچار مشکل می کند، بادهای شدید و سهمگینی است که آن ها را درگیر می کند. آن ها باید همه این مسائل را بررسی کنند و بهترین فصل صعود به اورست را تعیین کنند. در زمستان از ماه نوامبر تا فوریه ممکن است طوفان هایی با سرعت بیشتر از 285 کیلومتر بر ساعت به قله اورست می کوبد! این بادهای شدید و ترسناک آن قدر قدرت دارند که می توانند یک کوهنورد را از جایش کنده و پرت کنند.

باد شدید در کوه اورست - نارون اکوتور

البته در اکثر مواقع سرعت باد حدود 160 کیلومتر بر ساعت است و خطر آن چنانی ندارد. در طول بهار، باد غربی در خلاف جهت قله و اطراف قله اورست می وزد. هوای مملو از رطوبت که از دامنه‌های جنوبی هیمالیا بالا می‌آید، با باد مواجه می‌شود و به ابر سفیدی شبیه به پرچم تبدیل می شود و طوفان را به تصویر می کشد. سرعت باد می تواند به حدود 80 کیلومتر در ساعت برسد و ابری به شکل پرچم درست در زاویه ای نسبت به قله خواهد بود. فشار هوا در قله فقط یک سوم فشار هوا در سطح دریا است و بادهای قوی مانند این می تواند باعث کاهش فشار هوا و کاهش بیشتر اکسیژن برای کوهنوردان شود. در فصل تابستان (از اوایل خرداد تا مهر)، کوه اورست تحت کنترل بادهای موسمی هند است. در این مدت باد گرم و مرطوبی از اقیانوس هند به سمت دامنه جنوبی کوه اورست می وزد که طوفان های برفی مکرر و شدید را پیش بینی می کند.

بخوانید  جاهای دیدنی کاتماندو

 

بهترین فصل صعود به قله اورست

بهترین فصل صعود به قله اورست از لحاظ دمایی طبیعتا فصل تابستان است اما به لحاظ بارش باران های موسمی، مسیرهای صعود گلی می شوند و صعود را سخت می کنند. بنابراین فصل های پاییز و بهار اگرچه از تابستان سردترند اما بارش خیلی کمتر است و این مسئله صعود به قله اورست را آسان تر می کند.

 

4.3/5 - (22 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

6 پاسخ

    1. درود. به زودی محتوا رو بروز کرده و آب و هوای بیس کمپ اورست رو هم بررسی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *