تور ویتنام

narvan logo

قبایل آمازون – بازدید از زندگی و رسوم عجیب قبایل بدوی آمازون

قبایل آمازون – بازدید از زندگی و رسوم عجیب قبایل بدوی آمازون

قبایل آمازون - نارون اکوتور

فهرست مطالب

حقایقی که درباره قبایل آمازون باید بدانید

اکثر مردم می دانند که آمازون بزرگترین جنگل بارانی زمین است اما حقیقت های دیگری وجود دارد که باید در مورد قبایل آمازون بدانید. جنگل آمازون بزرگ‌ترین جنگل بارانی جهان است که از مجموع دو جنگل بزرگ بارانی – در حوضه کنگو و اندونزی – بزرگ‌تر است. در صورتی که علاقه مند به این قبایل هستید، می توانید با بازدید از قبیله ای که درگیر طرح های اکوتوریسم هستند، برخی از این فرهنگ ها را مشاهده و زندگی آنها را تجربه کنید. به عنوان مثال از طریق تور برزیل نارون اکوتور می توانید از قبایل جنگل های آمازون بازدید کنید. ماجراجویی های اکوتوریسم می تواند شامل تعامل فرهنگی با مردم، آشنایی با روش های شکار و مشاهده اعمال مذهبی آن ها باشد.

 

جمعیت قبایل بدوی آمازون

بسیاری از این جمعیت قبایل بدوی آمازون در کنار رود آمازون زندگی می‌کردند، جایی که وسایل حمل‌ونقل خوب، ماهیگیری عالی و خاک‌های حاصلخیز دشت سیلابی برای کشاورزی داشتند. با این حال، هنگامی که اروپایی ها وارد شدند، اولین سکونتگاه ها قبایل آمازون بودند که تحت تأثیر قرار گرفتند زمین هایی بود که مربوط به این قبایل می شد، اما اروپایی ها از آن ها به عنوان بزرگراه استفاده می کردند. در قرن اول حضور اروپا، جمعیت آمریکائیان 90 درصد کاهش یافت. اکثر مردمان باقی مانده قبایل بدوی آمازون در داخل جنگل زندگی می کردند یا توسط اروپایی ها به آنجا هل داده شدند یا به طور سنتی در گروه های کوچکتر در آنجا زندگی می کردند.

 

نحوه زندگی قبایل آمازون

زندگی قبایل آمازون - نارون اکوتور

زندگی قبایل آمازون بیشتر در روستاهای مسکونی در کنار رودخانه ها جریان دارد و سبزیجات و میوه هایی مانند مانیوک، ذرت، لوبیا و موز می کارند. خانواده یانومامی در ایالت رورایما در برزیل و در آن سوی مرز در ونزوئلا زندگی می کنند. آن ها همچنین شکار و ماهیگیری می کنند و از سموم گیاهی برای بیهوش کردن ماهی استفاده می کنند. برخی از قبایل از تفنگ ساچمه ای برای شکار استفاده می کنند، برخی دیگر از تیر و کمان، نیزه یا تفنگ بادگیر با دارت هایی که نوک آن ها دارای کورار است، استفاده می کنند. با این حیوانات آمازون گاها خطرناک هستند، اما بومی ها به این شرایط خو گرفته اند.

کوچ نشینی در تعداد کمی از زندگی قبایل آمازون وجود دارد. آن ها تمایل دارند در اعماق جنگل دور از رودخانه ها زندگی کنند. آنها برخی محصولات را پرورش می دهند اما بیشتر زندگی قبایل آمازون را شکار تشکیل می دهد. امروزه، بیشتر سرخپوست های آمازون به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش «غربی» دسترسی دارند.

آمازون سابقه ای طولانی در سکونت انسان ها دارد. برعکس تفکر معمول، قبایل بزرگ و کم تحرک با پیچیدگی بسیار در جنگل های بارانی آمازون [تمدن آمازون قبل از کلمبوس] وجود داشت. این جوامع سفال تولید می‌کردند، بخش‌هایی از جنگل‌های بارانی را برای کشاورزی پاکسازی می‌کردند و جنگل‌ها را برای بهینه‌سازی توزیع گونه‌های مفید حیوانات مدیریت می‌کردند. مفهوم آمازون بکر عمدتاً نتیجه سقوط جمعیت پس از ورود اروپایی ها در قرن شانزدهم است. مطالعات نشان می‌دهد که 11.8 درصد از جنگل‌های زمینی آمازون طبیعتی هماهنگ با انسان ها دارند که ناشی از مدیریت دقیق تنوع زیستی توسط قبایل بومی آمازون است. با این حال، برخلاف کسانی که از تکنیک‌های کشت فعلی استفاده می‌کنند، این آمازونیایی‌ها از پنج هزار سال پیش با واقعیت‌های اکولوژیکی محیط خود هماهنگ شده‌اند و درک کردند که چگونه جنگل‌های بارانی را به‌طور پایدار مدیریت کنند تا مطابق با نیازهایشان باشد.

بخوانید  معروف ترین قبایل آفریقا

مشکلات زندگی قبایل آمازون چیست؟

مشکلات زندگی قبایل آمازون - نارون اکوتور

تقریباً تمام مشکلات سرخپوست ها حول محور زمین می‌چرخد: خارجی‌ها یا زمین های آن ها را می‌خواهند یا طبیعت زمین های سرخپوست ها را. تهدیدهایی که در این مناطق وجود دارند عبارتند از: رونق گسترده در اکتشاف نفت و گاز، قطع بی رویه درختان غیرقانونی و گسترش سریع دامداری و کشاورزی اما قبایل بدوی آمازون این موارد را نمی پذیرند و تمایل دارند که به شکل گذشته زندگی کنند.

 

سبک زندگی قبایل بومی آمازون

یک شکارچی از قبایل بدوی آمازون - نارون اکوتور

به طور سنتی، اکثر قبایل بومی آمازون فرهنگ شکارچی-گردآورنده را توسعه دادند و هر چند سال یک بار به منطقه جدیدی نقل مکان کردند، اما در سال های اخیر بسیاری از قبایل زندگی ثابت تری را انتخاب کرده اند. مردم در ساختمان های مشترک زندگی می کنند و منابع خود را به اشتراک می گذارند. به گفته اریک لینتون از دانشگاه بریگام یانگ، هر قبیله زبان و فرهنگ خاص خود را دارد، از جمله رقص، صنایع دستی، آهنگ ها و داروها. الگوی کلی در سراسر این قبایل به عنوان یک کل، مجموعه ای از بسیاری از مناطق کوچک با زبان و فرهنگی متفاوت است.

 

اعتقادات قبیله ای: رسوم عجیب قبایل آمازون

آداب و رسوم عجیب قبایل آمازون - نارون اکوتور

یکی از فرهنگ ها و رسوم عجیب قبایل آمازون آنیمیسم است. این سیستم اعتقادی، جنگل های بارانی را خانه ای برای زندگی معنوی می داند که هر گل، گیاه و حیوان دارای روح خاص خود است. قبیله یانومانی در جنوب ونزوئلا و شمال برزیل با استفاده از داروهای توهم زا که از پوست درخت ویرولا تهیه شده است برای دیدن ارواح مراسمی را انجام می دهند. شمن ها از قدرت ارواح برای شفای اعضای قبیله و دعوت به آسیب رساندن به دشمنان استفاده می کنند. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، نشان داد که شمن ها درک نسبتاً پیچیده ای از بسیاری از شرایط پزشکی داشتند.

رسوم عجیب قبایل آمازون - نارون اکوتور

بخوانید  قبایل اتیوپی

 

زنان قبایل آمازون

زنان قبایل آمازون

طبق افسانه های یونانی، زنان آمازون به عنوان جنگجویان سرسخت شناخته می شدند. این مسئله توسط اولین فاتحان اسپانیایی ثبت شده است که زنان قبایل آمازون را مستقیماً به اسطوره یونانی آمازون ها ربط دادند. این تأثیر به قدری در آنها قوی بود که طولانی ترین و عریض ترین رودخانه جهان و در نتیجه کل قلمروی که آن را احاطه کردند.

با این حال، امروزه مشارکت زنان آمازون در فعالیت های شکار و ماهیگیری که مختص مردان است، دیگر رایج نیست و حتی ممنوعیت ها یا تابوهای فرهنگی بسیار شدیدی وجود دارد که حضور آنها را در این فعالیت ها را محدود می کند.

آیا زنان قبایل آمازون خوی وحشی دارند؟!

آیا زنان آمازون وحشی هستند؟

در حال حاضر، زنان آمازون در فرهنگ قبایل مختلف یا جوامع بومی که در حوضه رودخانه آمازون و جنگل های آن زندگی می کنند، نقش های مشخصی را ایفا می کنند که شرکت در جنگ جزو این نقش ها نمی باشد. از جمله فعالیت‌های زنان قبایل آمازون می‌توان به مراقبت از مزارع یا باغ‌های کشاورزی بومی، تهیه غذا و نوشیدنی‌ها و همچنین مدیریت گیاهان دارویی اشاره کرد. نفوذ فرهنگ شمنیسم در این نقش تاثیر به سزایی داشته است.

با این حال قبایل مختلف آمازون فرهنگ های متنوعی دارند که در اکثر مواقع، باهم مطابقت دارند اما ممکن است زنان به اصطلاح وحشی در برخی قبایل مشاهده شوند.

 

قبایل ناشناخته آمازون 

حتی امروزه بسیاری قبایل ناشناخته آمازون وجود دارد که برخی از قبایل در اعماق جنگل های بارانی با دنیای مدرن ارتباطی ندارند. در اوایل سال 2011، Survival International تصاویری از قبیله ای را منتشر کرد که در مرز بین برزیل و پرو زندگی می کردند. نظارت هوایی این قبیله در طول 20 سال نشان می دهد که آنها سبزیجات خود را از جمله کدو تنبل، موز، مانیوک و ذرت پرورش می دهند، اگرچه این رژیم غذایی احتمالاً با گوشت حیوانات شکار شده در جنگل تکمیل می شود. افراد فیلمبرداری شده بدن خود را با رنگ قرمز تزئین کرده بودند و مردان موهای بلند خود را به جز روی پیشانی که به نظر تراشیده شده بود، می پوشیدند. احتمالا قبایل ناشناخته آمازون سبک زندگی خاصی نیز دارند که از بسیازی از آن ها مطلع نیستیم.

بخوانید  کشف انسان های اولیه زنده در آمازون

تهدیدات برای بومی های آمازون

بومی های آمازون با هجوم به زمین از طریق استخراج معادن، چوب‌برداری، دامداری و حتی فعالیت‌های تبلیغی تهدید می‌شوند. در اکوادور، تهدید اصلی از صنعت نفت ناشی می‌شود که مناطق وسیعی از جنگل را برای دسترسی به ذخایر نفت پاک می‌کند و اغلب پس از آن دوباره پاکسازی نمی‌شود و زمین‌ها را آلوده می‌کند و آبراه‌ها را مسموم می‌کند.

مراسم ازدواج مردم در قبایل آمازون چگونه است؟

ازدواج مردم قبایل آمازون

در بیشتر قبیله های آمازون مراسم ازدواج وجود ندارد. برای مثال در جامعه یانومامی که یکی از بزرگترین جوامع قبیله ای در آمازون است، مراسم ازدواج تقریباً وجود ندارد و جشن گرفته نمی شود. ازدواج تنها یک عامل پویایی اجتماعی در داخل روستاهای یانومامی است و معمولاً توسط مردانی که به دنبال اتحاد با مردان دیگر از روستاهای مختلف هستند، برای پیشبرد فرصت‌های سیاسی ازدواج می کنند.

طبیعتا در این جوامع ازدواج های چندهمسری رایج است و شوهران می توانند همسران زیادی داشته باشند. تقاضا برای زنان بیشتر از جمعیت واقعی زنان یانومامی است، زیرا چندهمسری رو به رشد است. این که یک دختر پنج یا شش ساله را به عقد مردی درآورد، وجود دارد اما تا بعد از اولین قاعدگی نمی توان به طور رسمی ازدواج کرد. سن قاعدگی، در واقع سن ازدواج در نظر گرفته می شود.

پس از اینکه یک دختر قبایل یانومامی اولین قاعدگی خود را تجربه می کند، به معنای واقعی کلمه توسط یکی از والدینش به مرد دیگری که معمولاً یکی از اقوام است، تحویل داده می شود. ازدواج بین اقوام نزدیک که معمولا ازدواج دختر و پسر عمو است، رایج ترین شکل ازدواج می باشد.

بخوانید  قبیله ماسایی

بیشتر آنها ترجیح می دهند در یک قبیله ازدواج کنند، زیرا از بروز خشونت بین جوامع مختلف می ترسند. خشونت و آزار بین زوج ها در فرهنگ یانومامی بسیار رایج است و اگر زنی احساس کند دیگر تحمل زندگی با شوهرش را ندارد، ممکن است فرار کند و با برادرانش زندگی کند.

در ازدواج های چندهمسری، همسر بزرگتر در ازدواج معمولاً بر دیگران ارجحیت دارد و به عنوان رئیس سایر همسران می باشد. همسر بزرگتر معمولاً دیگر با شوهرش رابطه جنسی ندارد و می تواند کارهایی را که خوشایندش نیست، به همسری که انتخاب می کند بسپارد. همچنین به دلیل حسادت بین همسران، معمولا شوهر علاقه خود را نشان نمی دهد.

مخاطبان عزیز، شما از رسوم عجیب قبایل آمازون چه می دانید؟ دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

منابع: SurvivalInternational

AquaExpeditions

delAmazonas

4.8/5 - (218 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *