تور ویتنام

narvan logo

کوه اورست | 10 نکته شگفت انگیز که درباره اورست نمی دانید

کوه اورست | 10 نکته شگفت انگیز که درباره اورست نمی دانید

نکات شگفت انگیز درباره کوه اورست - نارون اکوتور

فهرست مطالب

کوه اورست با عنوان بام دنیا شناخته می شود و در مرز تبت و نپال قرار دارد. اورست را بلند ترین قله دنیا می شناسیم اما در این مقاله خواهیم دید که قله بلند تر از اورست نیز در سیاره زمین وجود دارد. هوای کوه اورست شدیدا سرد و طوفانی است به طوری که زمانی صعود به آن غیرممکن به نظر می رسید اما تا به امروز هزاران نفر به اورست صعود کرده اند. اگر شما هم می خواهید به بیس کمپ اورست صعود کنید، می توانید در تور بیس کمپ اورست شرکت کنید.

1- قله اورست ؛ مادر زمین و خدای آسمان

اورست بلندترین قله رشته کوه هیمالیا است و در مرز نپال و تبت قرار دارد. این کوه در زبان تبتی چومولونگما یا کومولانگما به معنای مادر زمین نامیده می شود. همچنین در زبان نپالی به اورست، ساگارماتا گفته می شود که به معنای خدای آسمان است. اما خود کلمه اورست از جورج اورست، نقشه بردار بریتانیایی که مسئول نقشه برداری و بررسی رشته کوه هیمالیا بود، برگرفته شد.

2- ارتفاع کوه اورست؛ اورست بلندترین قله دنیا نیست

ارتفاع کوه اورست 8848 متر است و بلندترین قله ایست که روی خشکی قرار دارد اما جالب است بدانید که قله ماونا کیا در هاوایی 10210 متر ارتفاع دارد و بلندترین قله سیاره زمین است اما 4205 متر از آن بالای سطح آب قرار دارد که باعث شده مورد توجه قرار نگیرد.  همچنین زمانی تصور می شد که نوک قله اورست دورترین نقطه از مرکز زمین است اما در واقع دورترین نقطه از مرکز زمین، نوک قله کوه چیمبورازو در اکوادور است.

بخوانید  هفت قله بلند جهان در 7 قاره | قلل هفتگانه یا هفت قله هفت قاره

3- رشد کوه اورست؛ 4 سانتی متر در هر دهه

رشد کوه اورست به دلیل لغزش صفحه هند در زیر صفحه اوراسیا است که باعث بالا آمدن صفحه اوراسیا و افزایش ارتفاع هیمالیا می شود. به همین دلیل هر ساله ارتفاع کوه اورست به اندازه 4 میلیمتر بیشتر می شود و در هر دهه 4 سانتی متر افزایش می یابد.

 

4- سن اورست

نوئل اودل در سال 1924 برای اولین بار به این موضوع پی برد که اورست در زمان های قدیم، زیر آب بوده است! او این نظریه را با کشف فسیل های دریایی در اورست اثبات کرد. تخمین قدمت نشان داد که اورست 60 میلیون سال سن دارد و همانطور که گفتیم، به علت لغزش صفحه هند در زیر صفحه اوراسیا به وجود آمد. با حساب رشد کوه اورست به میزان 4 میلیمتر در هر سال، باید ارتفاع اورست بعد از 60 میلیون سال خیلی بیشتر می بود! پس نتیجه میگیریم که رشد اورست در گذشته پایین تر بوده است.

 

5- اولین صعود به اورست

اولین صعود به اورست در سال 1953 انجام شد و سر ادموند هیلاری از کشور نیوزیلند و تنزیگ نورگای، یک بومی هیمالیا اولین کسانی بودند که موفق به فتح اورست شدند.

ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای اولین صعود به اورست - نارون اکوتور

 

6- 9000 صعود موفق به اورست

بعد از سال 1953، اورست بیش از 9000 بار توسط 5 هزار نفر فتح شده است. کامی ریتا، اهل شرپا (قوم بومی هیمالیا) رکورددار صعود به قله اورست است. او در سال 2019 برای بار 24ام قله اورست را فتح کرد !

بخوانید  فرودگاه لوکلا در هیمالیا دروازه ورود به اورست

7-شرپاها می توانند بدون اکسیژن به اورست صعود کنند

شرپا قومی بومی هیمالیا است که در رشته کوه هیمالیا و با اکسیژن کم زندگی می کنند. همین مسئله باعث شده که تولید زیاد هموگلوبین به این مردم به ارث برسد. پس شرپاها به راحتی می توانند در شرایط اکسیژن کم دوام بیاورند. اکنون مردم شرپا که راه صعود را به خوبی می شناسند، کوهنوردان را راهنمایی می کنند و در بردن وسایل آنها به بالای کوه کمک می کنند. برای همین امروزه به کسانی که پول میگیرند تا وسایل کوهنوردان را حمل کنند، شرپا گفته می شود.

 

8- هوای کوه اورست

هوای کوه اورست به شدت سرد است و بالاترین دمایی که تا به حال مشاهده شده -11 درجه است! در فصل تابستان میانگین دمای قله منفی 20 درجه و در فصل زمستان میانگین دمای قله منفی 36 درجه است و حتی می تواند تا منفی 60 درجه سانتیگراد کاهش یابد و طوفان های شدید بوزد. این مسئله بین کوهنوردان مرسوم است که می گویند: سعی کن زودتر از ساعت 2 بعد از ظهر به قله برسی تا بتوانی زنده بیرون بیایی! البته دمای بیس کمپ اورست از قله آن بسیار معتدل تر است. برای اطلاعات بیشتر درباره آب و هوای کوه اورست به مقاله دمای اورست مراجعه کنید.

 

9- صعود به اورست با هلی کوپتر ؟

صعود به اورست با هلی کوپتر تقریبا غیرممکن است. معمولا یک هلی کوپتر می تواند تا ارتفاع 5000 متری پرواز کند. بیشتر از آن، چگالی کم هوا اجازه ارتفاع گرفتن را به هلی کوپتر نمی دهد. با هلی کوپترهای قوی تر، نهایتا می توان تا بیس کمپ اورست یعنی ارتفاع 5364 متری پرواز کرد اما در سال 2005 یک خلبان فرانسوی به نام دیدیر دلساله بر فراز قله اورست پرواز کرد و رکورد بالاترین ارتفاع پرواز با هلی کوپتر را ثبت کرد.

هواپیماهای امروزی قابلیت پرواز در ارتفاع 8 هزار تا 10 هزار متری را دارند. پس پرواز یک هواپیما بر بالای قله اورست مشکل آفرین نیست ولی فرود بر روی قله اورست به هیچ وجه ممکن نیست. نزدیک ترین فرودگاه غیرنظامی به اورست فرودگاه تنزینگ هیلاری در لوکلا است که به افتخار اولین صعودکننده اورست نامگذاری شده است. فرودگاه لوکلا به علت این که تنها یک باند فرود دارد، جزو فرودگاه های خطرناک جهان به شمار می رود.

صعود به اورست با هلی کوپتر - نارون اکوتور

بخوانید  کی 2 کجاست؟ - آب و هوای قله k2

10- حیوانات کوه اورست

در اینجا می خواهیم حیوانات کوه اورست را در ارتفاعات آن بررسی کنیم. تا ارتفاع 6 هزار متری که صعود می کنیم، می توان حیواناتی مانند پلنگ برفی، گورال هیمالیایی و یاک یا غژگاو هیمالیایی را دید. و در ارتفاع بالاتر از 6 هزار متری تنها حیواناتی که زندگی می کنند عنکبوت های جهنده هستند که زندگی در ارتفاع 6700 متری آن ها را تبدیل به بلندترین ساکنان زمین می کند.

حیوانات کوه اورست - نارون اکوتور

 

در این مقاله مسائل مختلفی را درباره اورست بررسی کردیم. 10 نکته شگفت انگیز درباره اورست که احتمالا بیشتر آن ها را نمی دانستید. چه نکته قابل توجهی درباره اورست می دانید که ما در این مقاله آن را نگفته ایم. لطفا در بخش دیدگاه بنویسید.

 

سوالات متداول درباره قله اورست

اورست در کدام کشور است؟

قله اورست در مرز بین کشور نپال و چین قرار دارد اما افرادی که می خواهند به اورست یا بیس کمپ آن صعود کنند، به کشور نپال سفر می کنند.

ارتفاع کوه اورست چند متر است؟

قله اورست ۸۸۴۹ متر است که مرتفع ترین نقطه در کره زمین محسوب می شود.

کوه اورست را در کدام رشته کوه می توان پیدا کرد؟

کوه اورست در رشته کوه هیمالیا قرار دارد.

 

منابع: Britannica

NationalGeographic

GoogleArtsAndCulture

4.5/5 - (58 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *