تور ویتنام

narvan logo

رود آمازون

رود آمازون

رود آمازون

فهرست مطالب

رود آمازون با هیچ رود دیگری روی کره زمین قابل مقایسه نیست و حجم عظیم آب آن، جنگل آمازون را تغذیه می کند. نکته جالب این است که حجم آب، ساختن پل در آمازون را غیرممکن می کند و حتی ارتفاع اقیانوس را در دریای کارائیب افزایش می دهد.
علاوه بر نقش رود آمازون به عنوان یک نیروگاه آب شیرین جهانی، گذشته زمین شناسی، حیات وحش منحصر به فرد و تأثیر آن بر تاریخ بشر، این رودخانه را به یکی از جذاب ترین مکان های روی زمین تبدیل کرده است.

رودخانه آمازون از کجا سرچشمه می گیرد؟

رودخانه آمازون از پرو سرچشمه می گیرد. چندین دهه است که گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای در مورد سرچشمه رودخانه آمازون وجود دارد و محققان بر سر یافته‌ها با هم اختلاف دارند. رایج ترین نظریه این است که رودخانه آمازون از کوه های بلند آند پرو سرچشمه می گیرد، یعنی از سه رودخانه مانتارو، آپوریماک و مارانون. رودخانه مارانون، مرکز ماجراجویی رودخانه آمازون در پرو است و یکی از جادویی ترین مکان‌ها برای لذت بردن از ماجراجویی‌های رودخانه آمازون می باشد.

رودخانه آمازون به کجا می ریزد؟

سیستم رودخانه آمازون در 9 کشور آمریکای جنوبی جریان دارد. این رودخانه پس از شروع سفر آرام خود در ارتفاعات پرو، از اکوادور، کلمبیا و ونزوئلا عبور می کند و سپس وارد برزیل می شود و به اقیانوس اطلس می ریزد. با این حال، شاخه های آمازون در بولیوی، محل پارک ملی مادیدی (یکی از بزرگترین ذخایر حفاظت شده آمازون) و همچنین سورینام، گویان و گویان فرانسه را نیز شامل می شود.

با توجه به زیرساخت های توریستی متمایز هر کشور، بسته به اینکه دنبال چه نوع توری در آمازون هستید (به صورت سفر زمینی یا دریایی در رودخانه آمازون)، بازدید از برخی نقاط به سادگی بهتر و لذت بخش تر از سایر نقاط است. شناخته شده ترین نقاط برای بازدید آمازون در پرو (ایکیتوس و پورتو مالدونادو)، اکوادور (کوکا)، برزیل (مانائوس) و بولیوی (رورناباک) هستند. در تور برزیل نارون، از طریق شهر مانائوس ماجراجویی های کاملی در آمازون صورت می گیرد.

حقایق عجیب رود آمازون

رود آمازون به عنوان یکی از منابع آبی مهم کره زمین بسیار وسیع است و رازهای زیاد و عجیبی دارد. از حیوانات آمازون مانند دلفین هایی که خانه شان به جای اقیانوس، رود آمازون است، تا افسانه نام آمازون و حقایق تاریخی و گردشگری منطقه. در این مقاله ۱۰ مورد از این حقایق عجیب و مهم را بررسی می کنیم.

بخوانید  عجایب هفتگانه طبیعی جهان

1. رود آمازون زمانی در جهت مخالف جریان داشته است

بین 65 تا 145 میلیون سال پیش، رود آمازون به سمت اقیانوس آرام جریان داشت؛ یعنی در جهت مخالف آن چه که امروزه جریان دارد. جایی که دهانه رودخانه آمازون امروزی قرار دارد، زمانی کوهستانی وجود داشت که امکان این جریان غربی را فراهم می کرد. سرافراشتن کوه های آند در غرب، رود آمازون را وادار به تغییر مسیر کرد.

2. آمازون پرحجم ترین رود زمین است

رود آمازون دارای بیشترین حجم آب شیرین در میان رودخانه های جهان است. این رودخانه در هر ثانیه حدود 200 هزار لیتر آب شیرین را وارد اقیانوس می کند. مجموع این جریان آب شیرین تقریباً 20 درصد از کل آب رودخانه ای را تشکیل می دهد که وارد دریا می شود.

3. آمازون دومین رودخانه طولانی سیاره است

آمازون دومین رود طولانی کره زمین

رود آمازون با طول حدود 6500 کیلومتر، بعد از رود نیل دومین رودخانه طولانی جهان است.

4. رودخانه آمازون بر سطح دریای کارائیب تأثیر می گذارد

رودخانه آمازون آنقدر آب شیرین را وارد اقیانوس اطلس می کند که سطح دریاها را در کارائیب تغییر می دهد. هنگامی که آب شیرین از دهانه آمازون خارج می شود، توسط جریان کارائیب که آب را به جزایر کارائیب می برد، جمع می شود.

به طور متوسط، رودخانه آمازون به تنهایی باعث می‌شود که سطح دریاها در اطراف دریای کارائیب حدود 3 سانتی‌متر بالاتر از آن چیزی باشد که بدون مشارکت آب شیرین آمازون خواهد بود.

5. رود آمازون خانه دلفین صورتی است

دلفین صورتی رود آمازون

دلفین آمازون همچنین به عنوان دلفین صورتی یا بوتو شناخته می شود و یکی از چهار گونه دلفین رودخانه ای است. بر خلاف دیگر دلفین ها که در اقیانوس زندگی می کنند، خانه دلفین های رودخانه ای منحصراً زیستگاه های آب شیرین است. بر اساس فسیل کشف شده یک دلفین در حوضه پیسکو پرو، قدمت دلفین صورتی حدود 18 میلیون سال تخمین زده شده است.

در حالی که دلفین صورتی آمازون در آب های رودخانه های آمازون و اورینوکو به فراوانی یافت می شوند، در حال حاضر به دلیل کاهش جمعیت ناشی از فعالیت های انسانی، به عنوان یک گونه در خطر انقراض در نظر گرفته می شود. به علت سدسازی و آلودگی رود آمازون، شکار دلفین ها توسط قبایل آمازون برای استفاده به عنوان طعمه برای گرفتن گربه ماهی، بقای آن ها را تهدید می کند. در سال‌های اخیر، ماهیگیران از صید گربه‌ماهی «کاپاز» به صید گربه ماهی «موتا» روی آورده اند که به راحتی به طعمه دلفین صورتی جذب می شوند.

6. امکان گردشگری در رود آمازون وجود دارد

گردشگری در رود آمازون

سفر به برزیل عموما با بازدید از سواحل ریودوژانیرو، شهر سائوپائولو، منطقه مانائوس و جنگل آمازون همراه است.

هر ساله در سراسر جهان، تور گردشگری و برنامه های تفریحی در آمازون برگزار می شوند که شامل گذر از رودخانه با قایق، مشاهده حیوانات آمازون و اقامت در لوژهای جنگلی می باشد. مجموعه نارون اکوتور نیز در ایران، تورهایی را برگزار می کند که گردشگران ایرانی بتوانند از آمازون بازدید کنند.

بخوانید  جاهای دیدنی برزیل

7. نام آمازون از اسطوره یونانی الهام گرفته است

رود و جنگل بارانی آمازون توسط فرانسیسکو دی اورلانا، نامگذاری شد. او اولین کاشف اروپایی بود که به این منطقه پا گذاشت و با مردم بومی پیرا تاپویا برخورد کرد که نتیجه این برخورد، نبردی بین دو گروه بود.

فرانسیسکو دی اورلانا کاشف آمازون

بر اساس اساطیر یونانی، آمازون ها گروهی از زنان جنگجوی عشایری بودند که در اطراف دریای سیاه پرسه می زدند. اسطوره آمازون ها تا حدی ساختگی است. به طوری که جامعه سکاها کاملا متشکل از زنان نیست. اما زنان نیز در جامعه سکاها به شکار و نبرد در کنار مردان میپرداختند.

دو اورلانا پس از نبردی که با مردم بومی پیرا تاپویا و زنان عشایر آن ها داشت، نام رود را به خاطر شجاعت زنانش، آمازون گذاشت.

8. هیچ پلی در رود آمازون احداث نشده است

نبود پل روی آمازون

همه افرادی که در سواحل رود آمازون زندگی می کنند، فقط می توانند با قایق از جریان آب شیرین عبور کنند. فقدان پل تا حدودی به دلیل تغییرات فصلی در بستر رود آمازون است. در طول فصل بارانی، سطح رود می تواند بیش از 9 متر افزایش یابد و عرض رودخانه در برخی نقاط سه برابر شود.

سواحل نرم رودخانه آمازون در اثر طغیان فصلی آب باران فرسایش می‌یابند و مناطقی که قبلاً مقاوم بوده‌اند، به دشت‌های سیلابی ناپایدار تبدیل می‌شوند. هر پلی برای عبور از رودخانه آمازون باید به‌طور باورنکردنی طولانی باشد تا تضمین کند که این پل از بین نخواهد رفت. همچنین جاده های کمی وجود دارند که به رود آمازون متصل می شوند و بیشتر مردم بومی، از خود رود برای اکثر نیازهای حمل و نقلی استفاده می شود.

9. رود آمازون از چهار کشور بزرگ عبور می کند

رود آمازون از برزیل، کلمبیا، پرو و ونزوئلا می گذرد و برزیل با اختلاف بیشترین بخش رود را در اختیار دارد. حوضه آبخیز رودخانه آمازون یا مناطقی که آب شیرین از آنجا دریافت می کند، حتی کشورهای بیشتری را شامل می شود. بارندگی در بولیوی، کلمبیا، اکوادور، پرو و ونزوئلا بخش عمده ای از آب شیرین رودخانه آمازون را تامین می کند.

بخوانید  عجایب پرو

10. تقریبا نصف آب آمریکای جنوبی به رودخانه آمازون می پیوندد

سطح رودخانه آمازون در فصل بارانی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد؛ زیرا حدود 40 درصد از کل آب آمریکای جنوبی به رودخانه آمازون ختم می شود. حوضه آبخیز رودخانه آمازون مانند یک شبکه گسترده، بارندگی را از کیلومترها اطراف رودخانه آمازون، از جمله از کوه های آند و جنگل بارانی آمازون به خود جذب می کند.

 

جمع بندی

رودخانه آمازون قدرتمندترین رود جهان، یک مقصد گردشگری بی نظیر برای تماشای حیات وحش است و هنوز یکی از بکرترین مناطق روی زمین می باشد. این منطقه بزرگترین جنگل بارانی روی زمین را پرورش می‌دهد و زندگی در قبایل و حیات وحش آن جریان دارد. آمازون مجموعه ای شگفت انگیز از گیاهان و جانوران است و رود آن، یکی از جذاب ترین مقاصد آمریکای جنوبی برای ماجراجویی است و علیرغم قرن ها اکتشاف عمیق، هنوز یک مکان جادویی است که اسرار بی شماری را پنهان می کند. به همین خاطر، در این مقاله حقایق عجیب درباره رود آمازون را فراهم کردیم. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

 

منابع: LiveScience

TreeHugger

ChimuAdventures

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *