تور ویتنام

narvan logo

شهر باستانی بختاپور مرکز سفال نپال

شهر باستانی بختاپور مرکز سفال نپال

بختاپور

فهرست مطالب

بختاپور سومین شهر قرون وسطایی در دره کاتماندو است  که به عنوان یک شهر باستانی به خوبی حفظ شده است. بختاپور در نزدیکی کاتماندو پایتخت نپال قرار دارد و هر جایی از این دهکده، با افتخار فرهنگ نپال را به نمایش گذاشته است. در کوچه‌های باریک، صنعت‌گران پارچه می‌بافند، میدان‌ها پر از گلدان‌های سفالی است و مردم محلی برای حمام کردن، جمع‌آوری آب، ورق بازی و معاشرت در حیاط‌ها جمع می‌شوند. در ادامه به معرفی کامل شهر تاریخی بختاپور و جاذبه های آن می پردازیم.

بختاپور

بسیاری از نپالی ها از نام قدیمی Bhadgaon یا Newari Khwopa برای بختاپور استفاده می کنند که به معنای شهر فداییان است. بختاپور دارای سه میدان اصلی پر از معابد سر به فلک کشیده است که برخی از بهترین معماری مذهبی کشور نپال را در خود جای داده است که باعث می شود به عنوان یکی از مقاصد اصلی تور نپال باشد.

جاهای دیدنی بختاپور

بازدیدکنندگان باید هزینه ورودی بازدید از شهر را بپردازند که برای تامین بودجه تعمیر و نگهداری معابد می باشد. چرا که در زلزله سال 2015 به طرز غم انگیزی، ویرانی های وحشتناک و تلفات جانی به بار آمد. با این وجود، تنها چند معبد ویران شدند اما باز هم جاهای دیدنی بختاپور بسیار است و معابد، گردشگران زیادی را جذب خود می کنند.

دروازه طلایی (گلدن گیت)

گلدن گیت بختاپور

دروازه باشکوه گلدن گیت جاذبه اصلی میدان دوربار و یکی از زیباترین جاهای دیدنی بختاپور است. ورودی طلایی افسانه ای که در یک دروازه قرمز روشن احاطه شده با دیوارهای کاخ سفید قرار گرفته است، دارای برخی از بهترین فلزکاری های نپال است. تورانای طلاکاری شده دارای یک کشتی گارودای افسانه ای با تعدادی مار ماوراء طبیعی است؛ در حالی که در زیر یک چهره چهار سر و 10 بازوی الهه Taleju Bhawani، خدای خانواده پادشاهان مالا دیده می شود.

دروازه طلایی به حیاط های داخلی کاخ سلطنتی باز می شود؛ محوطه ای که زمانی بسیار وسیع و باشکوه بود تا اینکه زلزله 1934 همه حیاط های آن را به جز تعداد انگشت شماری با خاک یکسان کرد. همچنین در جریان زلزله 2015 بسیاری از دیوارها فرو ریختند. در سمت راست دروازه طلایی، کاخ پنجره ای 55 قرار دارد که دارای 55 پنجره چوبی زیبا است که در امتداد سطح بالایی آن کشیده شده اند.

ساخت این دروازه در زمان سلطنت شاه بوپاتیندرا مالا در اوایل قرن 18 میلادی آغاز شد و این پروژه توسط جانشین او جایا رانجیت مالا در سال 1754 تکمیل شد. مرگ جایا رانجیت مالا پایان سلسله مالا و پایان عصر طلایی معماری نیواری در نپال بود.

مقاله مرتبط : چرا به نپال سفر کنیم؟

 

معبد نیاتاپولا

معبد نیاتاپولا

معمولا باید بام بلند معبد Nyatapola را قبل از رسیدن به تامادی توله ببینید. این معبد با پنج طبقه در ارتفاع 30 متری از میدان، بلندترین معبد در کل نپال و یکی از بلندترین ساختمان‌های دره کاتماندو است.

برای ورود به معبد نیاتاپولا از پلکانی عبور می کنید که در کنار آن مجسمه های سنگی نگهبانان معبد قرار دارند. در پایین، کشتی گیران افسانه ای راجپوت، جیامل و فاتو با گرزهای سنگین زانو زده اند. سپس به فیل‌هایی با زین‌های گلدار، شیرهای تزئین شده با زنگ، گریفون‌های منقاری با شاخ قوچ و در نهایت دو الهه – باغینی و سینگینی می رسید.

این معبد زیبا در سال 1702 در زمان سلطنت پادشاه بوپاتیندرا مالا ساخته شد و ساخت و ساز آن چنان مستحکم بود که زلزله های 1934 و 2015، تنها خسارتی جزیی توانستند به آن وارد کنند.

میدان سفالگران

میدان سفالگران بختاپور

میدان سفالگران که در انتهای کوچه‌های پوشیده از مغازه‌ها قرار دارد، دقیقاً همان چیزی است که از اسم این میدان انتظار دارید. یک میدان پر از چرخ‌های سفالگری و ردیف‌هایی از گلدان‌های سفالی که در آفتاب خشک می‌شوند. ساختمان‌های مجاور در اثر زلزله 2015 آسیب دیدند، اما زندگی سفالی در میدان همچنان ادامه دارد.

این میدان مرکز صنعت سرامیک بختاپور است و مکانی جذاب برای گشت و گذار می باشد. مغازه هایی وجود دارند که کالاهای سفالی می فروشند و می توانید فرآیند پخت سفال را در پشت میدان که با کوره های کاه گلی پوشانده شده است، مشاهده کنید.

معبد Bhairabnath

معبد بایرابنات

معبد Bhairabnath با پیشانی پهن و سه سقفی به بهیراب، تجسم ترسناک شیوا تقدیم شده است که همسرش معبد نیاتاپولا را در سراسر میدان اشغال می کند. علی‌رغم قدرت‌های وحشتناک بهیراب و معبد عظیم او، این خدا در اینجا به‌عنوان سر بدون بدن به ارتفاع فقط 15 سانتی‌متر به تصویر کشیده شده است!

چرخ‌ها و دونده‌های ارابه‌ای که در جشنواره بیسکت جاترا در اواسط آوریل برای جابجایی تصویر بهیراب در اطراف شهر استفاده می‌شوند، در مقابل دیوار شمالی معبد قرار گرفته‌اند.

اولین معبد در بایرابنات یک بنای ساده بود که در اوایل قرن هفدهم ساخته شد، اما شاه بوپاتیندرا مالا در سال 1717 یک طبقه به آن اضافه کرد و طبقه سوم نیز در زمان بازسازی معبد پس از زلزله 1934 اضافه شد. نسخه نهایی معبد دارای پلانی مستطیلی شبیه به معبد بیمسن در میدان دوربار پاتان است.

مقاله مرتبط : معابد نپال

 

گالری هنر ملی

گالری هنری ملی بختاپور

انتهای غربی میدان دوربار بختاپور شامل بهترین موزه از مجموعه سه موزه این دهکده است. در داخل گالری هنری، می‌توانید مجموعه ای از نقاشی‌های پارچه‌ای تانتریک – نسخه هندو از تانگکاهای بودایی – و همچنین دست‌نوشته‌های برگ خرما و اشیاء اهدایی فلزی، سنگی و چوبی را مشاهده کنید که برخی از آن‌ها متعلق به قرن دوازدهم هستند. نکته خوب در مورد بازدید گالری هنری ملی این است که بلیط آن، موزه منبت کاری و موزه برنج و برنز در تاچوپال توله را نیز پوشش می دهد.

مقاله مرتبط : دیدنی های بندیپور

 

چرا از بختاپور بازدید کنیم؟

جاهای دیدنی بختاپور، بسیار زیبا و باشکوه هستند. بختاپور دهکده ای با معابد قدیمی و معماری زیبای نیواری است که شما را در فرهنگ نپالی غرق می کند. این معابد دارای معماری سلطنتی زیبایی هستند و همچنین با بازدید از میدان سفالگران، می توانید با طرز ساخت و پخت وسایل سفالی آشنا می شوید و می توانید به عنوان سوغاتی، وسایل سفالی تهیه کنید.

منابع: Bhaktapur.com

TripAdvisor

LonelyPlanet

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *