تور ویتنام

narvan logo

معبد بودانات در نپال

معبد بودانات در نپال

معبد بودانات - نارون اکوتور (1)

فهرست مطالب

به غیر از هند، معابد هندوهای معروفی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. همچنین معابد باستانی و معروف زیادی در نپال وجود دارد که سالانه هزاران هندی از آن بازدید می کنند. همچنین موردتوجه گردشگران از سراسر جهان نیز می باشد که در تور نپال نارون اکوتور می توانید از معبد بودانات و سایر معابد مانند معبد پاشوپاتینات دیدن کنید. معبد بسیار اسرارآمیزی در این معابد وجود دارد. هر شهروند عادی می تواند در این معبد عبادت کند، اما افراد خانواده سلطنتی نپال نمی توانند در این معبد عبادت کنند. بیایید در مورد این معبد اسرارآمیز بدانیم …

این معبد معروف در فاصله ۸ کیلومتری کاتماندو، پایتخت نپال قرار دارد. این معبد در میان تپه شیوپوری، معبد لرد ویشنو است و نام آن بودانیکانتا است. این معبد باستانی به دلیل زیبایی و شگفتی هایش در سراسر جهان مشهور است. گفته می شود که این معبد برای خانواده سلطنتی نفرین شده است. افراد خانواده سلطنتی در معبد بودانات به دلیل ترس از نفرین سراغش نمی روند.

تاریخچه معبد بودانات

عکس هوایی معبد بودانات - نارون اکوتور (4)

معبد بودانات به عنوان یکی از مهم ترین معابد نپال، یک معبد هندو است که در روستای دوپاتان در ساحل رودخانه باگماتی در سه کیلومتری شمال غربی کاتماندو، پایتخت نپال واقع شده است. قبل از اینکه نپال به یک کشور سکولار تبدیل شود، این معبد اقامتگاه اصلی خدای ملی، لرد بودانات به حساب می آمد. این معبد در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است.

کسانی که به بودانات (عمدتا هندوها) اعتقاد دارند، اجازه ورود به محوطه معبد را دارند. بازدیدکنندگان غیر هندو اجازه دارند آن را از بیرون از آن سوی رودخانه باگماتی ببینند. این معبد مقدس ترین معبد در نپال به حساب می آید که قدمت آن به قرن پانزدهم راجا پراتاپ مالا می‌رسد و دارای چهار کشیش (بهاتا) و یک کاهن اعظم (مولا بهتا) از میان برهمن‌های جنوب هند است.

مقاله مرتبط : جاهای دیدنی کاتماندو

 

تاریخ و افسانه ها درباره معبد بودانات

معبد بودانات در شب - نارون اکوتور (3)

طبق افسانه ها، این معبد توسط پاشوپرکشا از سلسله سومدف در قرن سوم قبل از میلاد ساخته شده است، اما اسناد تاریخی موجود تنها به قرن سیزدهم باز می گردد. تقلیدهای زیادی از این معبد نیز ساخته شده است، از جمله باکتاپور (1480)، لالیتپور (1566) و بنارس (اوایل قرن 19). معبد اولیه چندین بار ویران شد. شکل کنونی آن توسط پادشاه بوپاتندرا مالا در سال 1697 بازسازی شده است.

طبق افسانه محلی بر اساس مهاتمیای نپال و هیماواتکند، لرد زمانی خدایان دیگر بنارس را ترک کرد و به میریگستالی واقع در ساحل رودخانه باگماتی رفت که در جنگلی در ساحل دیگر رودخانه باگماتی قرار دارد. لرد در آنجا به شکل چینکارا درآمد و به خواب رفت. هنگامی که خدایان او را کشف کردند و سعی کردند او را به بنارس برگردانند، او از آن طرف رودخانه پرید. در این مدت شاخ او به چهار تکه شد. پس از این لرد بودانات به شکل چاتورمخ لینگا ظاهر شد.

معبد بودانات و خانواده سلطنتی

نورپردازی زیبای معبد بودانات - نارون اکوتور

در مدت زمان گذشته فضای تنش بین هند و نپال وجود داشته است. اما رابطه این دو کشور دیرینه بوده است. شهروندان نپال برای بازدید از معابد هند و شهروندان هندی نیز از معابد اینجا دیدن کرده اند. یکی از معابد معروف نپال چنین معبدی است که شهروندان عادی می توانند به آنجا بروند اما افراد خانواده سلطنتی نپال نمی توانند به آنجا بروند.

طبق افسانه معبد معروف Kedarnath واقع در ایالت اوتاراکند هند، پانداواها در زمان سوارگاپرایانا شیوا را به شکل گاومیش دیدند که بعداً وارد زمین شد اما بهیما دم او را گرفت. در چنین شرایطی، شکل او را که در آن مکان مستقر شد، Kedarnath نامیدند و در جایی که چهره او از زمین ظاهر شد، آن را Pashupatinath نامیدند.

معبد نپال که از آن صحبت می کنیم در پای تپه شیوپوری در 8 کیلومتری کاتماندو قرار دارد. این معبد لرد ویشنو است. نام معبد بودانیکانتا است. چنین داستانی در مورد معبد وجود دارد که این معبد توسط افراد خانواده سلطنتی نفرین شده است. به دلیل ترس از نفرین، افراد خانواده سلطنتی به این معبد نمی روند.

مقاله مرتبط : راهنمای سفر به نپال

 

محیط درونی معبد بودانات

محیط درونی معبد بودانات - نارون اکوتور

در معبد بودانیکانتا، لرد ویشنو در یک استخر آب در حالت خوابیده بالای 11 مار نشسته است. این بت سیاه رنگ لرد ویشنو بر روی سیم پیچ مارپیچ سرها قرار دارد. طبق یک افسانه رایج، زمانی یک کشاورز در این مکان کار می کرد. در این مدت کشاورز این بت را ساخت. بت لرد ویشنو که در برکه ای به طول 13 متر قرار دارد، پنج متر است. سر مارها به شکل چتر لرد ویشنو قرار دارد.

طبق آنچاه بیان شد که اگر یکی از اعضای خانواده سلطنتی بت نصب شده لرد ویشنو را در این معبد ببیند، می میرد، زیرا خانواده سلطنتی چنین نفرین شده اند. به همین دلیل، افراد خانواده سلطنتی برای عبادت به این معبد نمی روند. بت مشابهی از لرد ویشنو برای پرستش خانواده سلطنتی در معبد نصب شده است.

به غیر از لرد ویشنو، بت لرد شانکار نیز در این معبد نصب شده است. طبق این افسانه، هنگامی که سم موجود در معبد را تکان می دادند،  اقیانوس بیرون می آمد، لرد شیوا برای نجات جهان این سم را نوشید. پس از این، گلوی لرد شیوا شروع به سوزش کرد، بنابراین برای از بین بردن این تحریک، سه بار به کوه زد و آب را بیرون آورد و پس از نوشیدن این آب، تشنگی خود را رفع کرد و سوزش گلو را از بین برد. آبی که از سه گانه شیوا بیرون آمد به دریاچه تبدیل شد. اکنون همان دریاچه در کالی یوگا گوسایکوند نامیده می شود.

این استخر منبع آب برکه واقع در معبد بودانیکانتا است. شیوا ماهوتساو هر سال در ماه اوت در این معبد سازماندهی می شود. گفته می شود در این مدت تصویر لرد در کف این دریاچه ظاهر می شود.

مقاله مرتبط : پرچم های دعای نپال

سخن آخر

معبد بودانات در نپال یکی از زیباترین معبدهای جهان است که هر ساله علاقمندان زیادی دارد که از این معبد دیدن می کنند، معبدی تاریخی و شگفت انگیز که مسافرانش را شگفت زده می کند و افسانه های زیادی درباره این معبد وجود دارد که بر سر زبان هاست. هندی ها نیز به این معبد ارادت خاصی دارند و هندوستانی ها ازین معبد به عنوان یک جایگاه مذهبی و معنوی دیدن می کنند، مشاهده این معبد که مربوط به دوران گذشته است و قدمت آن با سالیان های زیادی می رسد خالی از لطف نیست.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *