تور ویتنام

narvan logo

کوه های قفقاز کجا هستند؟

کوه های قفقاز کجا هستند؟

کوه های قفقاز - نارون اکوتور

فهرست مطالب

کوه های قفقاز کجا هستند؟

رشته‌کوه‌های قفقاز در جنوب شرقی روسیه در نزدیکی دریای سیاه تا شبه‌جزیره آبشرون آذربایجان در دریای خزر امتداد دارند و مرز بین صفحات تکتونیکی عربی و اوراسیا را در بر می‌گیرند. دو رشته کوه مجزا وجود دارد: قفقاز بزرگ در شمال به طول تقریبا 1200 کیلومتر و قفقاز کوچک در جنوب با حدود 600 کیلومتر طول. دشت‌های نسبتاً هموار از شمال غربی آذربایجان و گرجستان بین هر دو رشته کوه امتداد دارد که با مزارع حاصلخیز، جنگل‌ها و تاکستان‌ها مشخص می‌شود. قفقاز بزرگ شامل بلندترین قله اروپا، کوه البروس، با ارتفاع 5643 متر در روسیه است. طبق بعضی نظریه ها، البروس جزو قلل هفتگانه می باشد.

قفقاز در نقشه - نارون اکوتور
قفقاز در نقشه

کوه‌های قفقاز که گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و بخش‌هایی از جنوب روسیه را در بر می‌گیرد و مجموعه‌ای از گروه‌های قومی مختلف در آن زندگی می کنند، یک ماجراجویی هیجان انگیز را می توان رقم بزنند. کوه های پوشیده از برف که دنبال کردن مسیرهای آن، مناظر مسحورکننده و بکر را ترکیب و حس ناشناخته ای را ایجاد می کند.

 

برای ترکینگ کوه های قفقاز کجا برویم؟

یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های ترکینگ قفقاز، سهولت دسترسی برای مسافران است و گستره وسیع بیابان آن، به دور از تمدن. بر خلاف بسیاری از مناطق کوهستانی در اروپا، ترکینگ یک فعالیت تفریحی اصلی در میان مردم محلی نیست. تعداد زیادی از مسیرهای علامت‌گذاری شده رسمی نیز وجود ندارد. از دیدگاه نارون اکوتور، بهترین منطقه برای صعود کوه های قفقاز، کشور گرجستان است. می توانید تور گرجستان و ترکینگ قفقاز را مشاهده کنید.

بخوانید  جاذبه های گردشگری باتومی

 

کوه های قفقاز در گرجستان

کوه های قفقاز در گرجستان - نارون اکوتور

علیرغم کمبود نسبی زیرساخت‌های ترکینگ در بیشتر منطقه، کوه های قفقاز در گرجستان مسیرهای بیشتری دارند. زیرا گردشگری در این کشور همچنان در حال رشد است و پتانسیل استفاده نشده پیاده‌روی در کوه‌های قفقاز به تدریج در حال واقعی شدن است.

یکی از محبوب ترین این مسیرها، مستیا – مرکز مرکزی منطقه سوانتی در شمال غربی گرجستان – به روستای کوهستانی دورافتاده اوشگولی است. این مسیر حدوداً 45 کیلومتری است که تکمیل آن چهار روز طول می‌کشد. مناظر کوهستانی بی نظیر، تعدادی جوامع روستایی سنتی با مهمان‌خانه‌هایی برای اقامت شبانه چالش این صعود را آسان تر و دلنشین تر می کند.

یکی دیگر از مسیرها، بین اومالو و شتیلی، روستاهای اصلی مناطق توشتی و خوسورتی در شمال شرقی گرجستان، عبور از چندین قلعه باستانی و عبور از گذرگاه چشمگیر آتسونتا در ارتفاع 3431 متری است. این راه سخت تر و کمتر مرسوم است.

علاقه مندان به حیات وحش از مسیرهای پیاده روی در پارک ملی لاگودخی – ذخیره گاه طبیعی کوچکی از جنگل ها و دریاچه ها در کوهپایه های قفقاز در شرق گرجستان لذت خواهند برد. این کشور دارای تنوع زیستی فراوانی از جمله عقاب های طلایی، گرازهای وحشی، بابونه و حتی جمعیت کوچکی از خرس های قهوه ای و گرگ های خاکستری است. شگفتی‌های معماری مانند مجموعه قلعه آنانوری (مشرف به آب انبار زیبای جینوالی) و کلیسای باشکوه تثلیث گرگتی (نزدیک به مرز روسیه) در شمال مرکزی گرجستان نیز ارزش گنجاندن در برنامه سفر قفقاز را دارند.

بخوانید  جاذبه های گردشگری گرجستان

 

روستاهای کوهستانی آذربایجان در قفقاز

روستاهای کوهستانی آذربایجان در قفقاز - نارون اکوتور

در آذربایجان، مسیرهای پیاده‌روی مشخص‌شده کمتری پیدا خواهید کرد اما فرصت بازدید از روستاهای کوهستانی باستانی و آشنایی با فرهنگ‌های محلی، ماجراجویان را به خود جذب می‌کند. از باکو به شمال به قبا سفر کنید. منطقه ای در دامنه های شمال شرقی کوه شهداگ در ارتفاع 600 متری.

چندین روستای خاص تاریخی و فرهنگی شامل خینالیق با ارتفاع بیش از 2000 متر، لاهیج و ساریباش هستند. بیشتر مسیرها، مسیرهای چرای دام هستند. بنابراین بهترین کار این است که یک راهنمای محلی پیدا کنید که بداند به کجا می رود یا به همراه یک تور سفر کنید. شهر کوچک و قرون وسطایی شکی، در دامنه های جنگلی پایین قفقاز بزرگ در جاده ابریشم قدیمی قرار دارد و مکانی ایده آل برای کاوش در فرهنگ آذربایجان است. برخی از مناظر معماری جذاب در فهرست یونسکو، مانند کاخ خان در این شهر قرار دارد.

پروژه ous در سال 2015 برای ایجاد یک مسیر 1500 کیلومتری که دریاهای سیاه و خزر را از طریق رشته کوه های قفقاز به یکدیگر متصل می کند، آغاز شد. مسیر قفقاز جنوبی که هنوز در مراحل ابتدایی خود است، تبدیل به اولین مسیر آسان در سراسر منطقه قفقاز خواهد شد. اگر افتتاح شود، کوهنوردان از قله هایی به ارتفاع 5000 متر عبور می کنند و برای اولین بار، افراد این فرصت را خواهند داشت که تنوع فرهنگ، زبان و مناظر قفقاز را با پای پیاده از طریق یک مسیر که به راحتی در دسترس است، تجربه کنند. برخی از بخش های این مسیر در ارمنستان و گرجستان در حال حاضر تکمیل شده است.

بخوانید  جاذبه های گردشگری تفلیس

 

افسانه های قفقاز

مردم گرجستان انبوهی از داستان ها دارند که خوشبختی آنها را برای زندگی در قفقاز توضیح می دهد. یکی از داستان ها این است: «وقتی خدا دنیا را ساخت، از همه مردم زمین پرسید که کجا می خواهند زندگی کنند و بر اساس آن سرزمین هایشان را تقسیم کرد. از گرجی ها چیزی نشنید. آنها خیلی مشغول جشن گرفتن بودند. در راه خانه مکث کرد تا آنها را سرزنش کند اما تامادا (نان تست گرجی) به خدا گفت که آرام باشد که گرجی ها تمام وقت را صرف تمجید از آفزینش او کرده اند و واقعاً برایشان مهم نیست کجا باشند. خداوند این پاسخ را چنان خوشایند یافت که زمین کوچکی را که برای خود پس انداز کرده بود، به گرجی ها داد.»

 

آیا تا به حال به کوه های قفقاز سفر کرده اید؟ دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراگ بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *