تور ویتنام

narvan logo

دور مون بلان – از محبوب ترین پیاده روی ها در جهان

دور مون بلان – از محبوب ترین پیاده روی ها در جهان

دور مون بلان - نارون اکوتور

فهرست مطالب

دور مون بلان یک مسیر 170 کیلومتری است که کل توده مون بلان را در بر می گیرد. با نزدیک به ده هزار متر فرود و صعود تجمعی که معمولاً در چند روز اجرا می شود. مسیر دارای اقامتگاه های متنوعی در خود است (هتل ها و کلبه های کوهستانی با امکان استفاده از وسیله نقلیه) که به شما این امکان را می دهد که واقعاً از مناظر لذت ببرید؛ کلی عکس بگیرید و هر روز فقط با وسایل اندکی سفر کنید.

می توانید تمام غذا و وسایل کمپینگ خود را حمل می کنید. این به شما احساس آزادی بهتری می دهد و می توانید هر زمان که می خواهید به جایی که می خواهید بروید. کلبه های کوهستانی دور مون بلان به طور کلی از اواسط خرداد تا اواسط شهریور باز هستند. اگر قصد سفر دور مون بلان در تیر و مرداد را دارید، حتما از قبل اقامتگاه خود را رزرو کنید که در این موقع سال بسیار شلوغ خواهد بود.

 

قله مون بلان

کوه مون بلان - نارون اکوتور
قله مون بلان

قله مون بلان در مرز بین فرانسه و ایتالیا و در رشته کوه های آلپ قرار دارد و یکی از بلندترین قله های قاره اروپا شناخته می شود می باشد. قله مون بلان طبق نظر عده ای یکی از قلل هفتگانه جهان همراه با کوه اورست نماینده آسیا و کلیمانجارو نماینده آفریقا و … است.

وقتی در سال 1786 این قله برای اولین بار فتح شد، مون بلان به عنوان مهد کوهنوردی مدرن در نظر گرفته می شود. این صعود توسط کوهنوردان محلی ژاک بلمات و دکتر میشل گابریل پاکارد صورت گرفت. این کوه که بر فراز شهر کوهستانی شامونی قرار دارد، زیبایی باورنکردنی و دسترسی نسبی آن را به چالشی تبدیل می کند که هر کوهنوردی می تواند آرزویش را داشته باشد.

 

چرا دور آلپ را پیاده روی کنید؟

پیاده روی دور آلپ - نارون اکوتور
پیاده روی دور آلپ

دور آلپ مملو از مناظر حماسی این رشته کوه است. یخچال‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، مراتع و حیات وحش. همچنین کلیساهایی را خواهید دید که هنوز از قرن هجدهم دست نخورده اند و همان مسیرهایی را می پیمایید که سربازان رومی 2000 سال پیش از آن استفاده می کردند.

اگر در طول مسیر خسته شدید (که خواهید شد)، در هر 10 تا 15 کیلومتر کلبه هایی وجود دارد که با غذا، آب و بسیاری دیگر از امکانات رفاهی موجود است. هفده شهر – و بسیاری از دهکده‌های کوچک‌تر – در مسیر قرار دارند؛ بنابراین گزینه‌های زیادی برای پشتیبانی وسیله نقلیه و پیدا کردن یک تخت گرم برای خوابیدن در شب وجود دارد.

جذاب ترین چیزی که در این سفر تجربه می کنید، تنوع فرهنگی است که در طول مسیر از کشوری به کشور دیگر تجربه خواهید کرد. به‌جای استفاده از جاده‌ها، از طریق گذرگاه‌های کوهستانی از مرزها عبور می‌کنید و با ورود به هر کشور، فضای کاملاً جدیدی به وجود می‌آید.

بخوانید  سورتمه سواری با سگ هاسکی

 

بهترین نقطه شروع ها برای شروع دور مون بلان

سفر دور مون بلان را می‌توان در عرض سه روز تمام کنید. البته در این صورت پیاده روی های سریع و سنگینی را خواهید داشت. یا می توانید در دو هفته این پیاده روی را طول دهید و اقامت و گشت و گذار بیشتری را تجربه کنید. در طول پیاده‌روی می‌توانید در کلبه‌های کوهستانی، چادرها و هتل‌ها اقامت کنید. به طور کلی، مسیر را می توان در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت پیمود.

نقطه شروع های زیادی برای شروع سفر دور مون بلان وجود دارد. از جمله شامونی، لزوش، سن ژروه، لو کونتامین و لوشاپیو در فرانسه و ترینت و اورسیرس در سوئیس. مسیر سنتی از لزوش (Les Houches) شروع می‌شود که با اتوبوس ۱۰ دقیقه از شامونی فاصله دارد و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت اجرا می شود و در Col de la Forclaz به Argentiere پایان می یابد.

لزوش نقطه شروع دور مون بلان - نارون اکوتور
لزوش نقطه شروع دور مون بلان

 

بهترین مقاصد در طول مسیر دور مون بلان

این سفر یک ماجراجویی چند کشوری با انبوهی از مناظر کوهستانی، روستاهای جذاب و آرامش کوهستانی در طول مسیر است. می‌توانید در جاهای زیادی به گردش بپردازید اما برخی مقاصد برتر وجود دارد که احتمالاً در طول دور زدن مون بلان در آنها توقف خواهید کرد.

 

شامونی در فرانسه

شهر شامونی - نارون اکوتور
نمای قله مون بلان از شامونی

برای ماجراجویی در تمام طول سال مناسب است.

دسترسی به جاده: یک ساعت از فرودگاه ژنو (اتوبوس و قطار در دسترس است)

شامونی در سطح بین المللی به عنوان پاتوق اسکی و کوهنوردی شناخته می شود. همچنین یکی از نقطه شروع های محبوب تور دور مون بلان است.

در زمستان، اسکی بازان و اسنوبورد سواران از 10 پیست اسکی مختلف دره شامونی لذت می برند. علاوه بر این، اسکی‌بازها، سوارکاران و کوهنوردان از بالابرها برای دسترسی به قله‌های بزرگ‌تر و مناطق آلپی عمیق‌تر در کوه‌های آلپ فرانسه استفاده می‌کنند.

زمانی که برف ها آب می شوند، شامونی برای پیاده روی، دوچرخه سواری و صخره نوردی شهرت جهانی دارد. همچنین به خاطر دویدن در مسیر نیز معروف است و هر سال میزبان مسابقه محبوب تریل 106 مایلی Ultra Trail du Mont Blanc است. پاراگلایدر، هانگ‌گلایدر و بیس جامپینگ نیز در شامونی طرفدار زیادی دارد و در روزهای صاف، آسمان اغلب مملو از چترهای رنگارنگ چتربازها است.

 

Les Contamines در فرانسه

دهکده لو کونتامین - نارون اکوتور
هتلی در دهکده لو کونتامین

برای پیاده روی و مسابقه تنیس عالی است.

دسترسی به جاده: از ژنو – اتوبوس، قطار یا ماشین (77 کیلومتر)

در فصل زمستان، دهکده کوچک Les Contamines یک شهر اسکی شلوغ است. همچنین دارای فرصت هایی برای سورتمه سواری، یخ نوردی و سورتمه سواری با سگ دارد.

بخوانید  عجایب هفتگانه جدید جهان کدام ها هستند؟

در تابستان، می توانید از پارک 100 هکتاری پاتریس دومینگوئز، بزرگترین پارک تفریحی در منطقه مون بلان لذت ببرید؛ جایی که می توانید شنا کنید، تنیس یا مینی گلف بازی کنید، اسب سواری کنید و سوار قایق های پدالی شوید. تمرین تیراندازی با کمان نیز یکی از تفریحات دوست داشتنی در این پارک می باشد.

 

کورمایر در ایتالیا

اسکی در کورمایر - نارون اکوتور
اسکی در کورمایر

برای اسکی، هلی اسکی، آبگرم و خریدهای لوکس مناسب است.

دسترسی به جاده: از فرودگاه های تورین، میلان و ژنو امکانپذیر می باشد.

کورمایر واقع در شمال غربی ایتالیا، یک نقطه محبوب برای یک روز استراحت است. مرکز شهر سنگفرش شده است و ماشینی در آنجا نیست. در این مکان می‌توانید هر چیزی پیدا کنید. از برندهای ایتالیایی لوکس مانند بالنسیاگا، فندی، لنوین، و پرادا تا بوتیک‌های محلی کوچک با بسیاری از رستوران‌های خانوادگی.

اگر خرید اولویت شما نیست، تله کابین Skyway Monte Bianco را ببینید که 1980 متر را عمودی تا ایستگاه Punta Helbronner طی می کند. همچنین در طول مسیر 360 درجه می چرخد! موزه آلپ Duca degli Abruzzi هم مکانی است که تاریخچه راهنمایان کوهستانی منطقه و سفرهای حماسی آنها را شرح می دهد.

سفر به ریفوجیو والتر بوناتی را فراموش نکنید. ریفوجیو والتر بوناتی کلبه‌ای است که به نام یکی از مورد احترام‌ترین کوهنوردان ایتالیا نامگذاری شده است. در آنجا با دیگر کوهنوردان گپ بزنید و از یک غذای سنتی ایتالیایی خانگی با یک لیوان نوشیدنی لذت ببرید.

 

Champex-Lac در سوئیس

champex-lac - نارون اکوتور
دریاچه و کلبه ای در champex-lac

برای ماهیگیری و شنا مکانی عالی است.

دسترسی به جاده: با قطار از ژنو به مارتینی رفته و سپس با اتوبوس یا تاکسی به Champex-Lac بروید.

سوئیس به 26 استان تقسیم شده است و Champex-Lac در بزرگترین آنها، کانتون وله، واقع شده است که به دلیل غذاهای خوشمزه و داشتن برخی از بهترین شراب ها در سوئیس شناخته شده است. این دهکده کوچک که در ساحل دریاچه‌ای آلپ قرار دارد، هتل‌ها و چند فروشگاه کوچک و فروشگاه‌های رفاهی دارد.

یک قایق و قلاب برای ماهیگیری کرایه کنید و از ماهیگیری لذت ببرید. اگر تابستان و هوا خوب باشد، می توانید آب تنی کنید. در شهر مارتینی نیز می توانید از یک مرکز هنری مشهور جهانی، Musee de La Fondation Pierre Gianadda، به‌علاوه یک آمفی تئاتر رومی قدیمی دیدن کنید.

 

لا فولی در سوئیس

منظره لا فولی در دور مون بلان - نارون اکوتور
منظره لا فولی

برای پنیرهایش معروف است.

دسترسی به جاده: پس از ورود به مارتینی، به قطار مارتینی-اورسیرس سوار شده و در سامبرانشه تغییر مسیر دهید. در اورسیرس، با اتوبوس به لا فولی بروید.

مانند بسیاری از دهکده های آلپی که تاکنون لیست شده اند، لا فولی دارای یک منطقه اسکی، چند مکان برای اقامت و تعداد کمی کافه و مغازه است. در لا فولی، هنوز هم به روش سنتی سوئیسی پنیر تولید می کنند؛ بنابراین امتحان کردن راکلت یا فوندو در این شهر به شدت توصیه می شود. حتی می توانید برای طول مسیر هم پنیر تهیه کنید.

بخوانید  مردم سامی یا سامی ها

در Auberge des Glaciers یا Café-Restaurant du Dolen غذا بخورید؛ جایی که مواد اولیه را عمدتاً از تولیدکنندگان محلی دهکده های نزدیک تر تهیه می کنند.

 

نکات برجسته در مسیر دور مون بلان

1. تله کابین به Aiguille du Midi

تله کابین aiguille du midi - نارون اکوتور
تله کابین aiguille du midi در ارتفاع 3842 متری

از بالای Aiguille du Midi مناظری از کل محدوده مون بلان می توانید داشته باشید. در یک روز صاف و آفتابی مترهورن و گرند کومبان را نیز می توانید ببینید. یک اسپرسو سفارش دهید و همه این مناظر را با لذت تماشا کنید.

 

2. کافه شامونی

برای محصولات پخته شده، شیرینی پزی ریچارد را امتحان کنید. متوجه خواهید شد که کروسان ها در فر داغ هستند. شام را از قبل در La Flambée رزرو کنید و از غذاهای فرانسوی بسیار خوشمزه میل کنید. تارتفلت را امتحان کنید؛ غذایی که با بیکن، سیب‌زمینی و پنیر آب‌شده درست می‌شود و سپس «کیک شکلاتی فوق‌العاده» را امتحان کنید. Les Caves یک بار و کلوپ شبانه کوچک زیرزمینی (به معنای واقعی کلمه) با صاحبان واقعا مهربان و یک منوی شام خوشمزه است. شامونی محبوب ترین نقطه شروع و پایان دور آلپ است.

 

4. کول دو لا سیگن

کول دو لا سیگن - نارون اکوتور
کول دو لا سیگن مرز ایتالیا و فرانسه

پس از رسیدن به کول دو لا سیگن، در مرز فرانسه و ایتالیا می ایستید و مناظری از هر دو کشور در مقابل شما گسترده شده است. فضای وسیع و دیدنی Vallée Blanche در سمت فرانسوی و Val Veni و Grand Col Ferret در سمت ایتالیا، مناظری هستند که نباید از دست داد. کول دو لا سیگن در بین شامپیو فرانسه و کورمایر ایتالیا واقع شده است و می توان از هر جهت در مسیر مون بلان به آن رسید. Rifugio Elisabetta هم در همین نزدیکی است (حدود 5 کیلومتری) برای کسانی که مایل به اقامت شبانه در اینجا هستند.

 

بهترین زمان سفر به مون بلان چه زمانی است؟

فصل سفر از اواخر ماه اردیبهشت تا پایان شهریور ادامه دارد. هیچ زمان بهتر یا بدتری برای تلاش به شرکت در این سفر وجود ندارد؛ با این حال اوایل و اواخر تابستان می تواند به معنای دمای خنک تر باشد و اواسط تابستان برای علاقه مندان به پیاده روی در هوای گرمتر عالی است. یک سفر لذت بخش بر اساس عوامل بسیاری است که در کنار هم قرار می گیرند: آب و هوای پایدار، شرایط ایمن، راهنما و اقامتگاه. 

 

آیا علاقه مند به پیاده روی دور آلپ هستید؟ دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

4.4/5 - (11 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *