تور ویتنام

narvan logo

معابد ژاپن

معابد ژاپن

معابد ژاپن

فهرست مطالب

ژاپن کشوری با میراث فرهنگی غنی، معماری و هنر حیرت انگیز است. در بودیسم ژاپنی، استوپا، همچنین به عنوان “بتکده” نیز شناخته می شود. این مکان ها جزو نمادین ترین جاذبه های ژاپن به شمار می روند. در معابد ژاپن یادگارهای بودا نگهداری می شوند و از این رو اهمیت مذهبی دارند. در این مقاله ۸ مورد معروف ترین معابد ژاپن را که از لحاظ گردشگری حائز اهمیت هستند، بررسی میکنیم.

معابد ژاپن

معابد ژاپن، جزیی از مهم ترین جاهای دیدنی ژاپن است که در تور ژاپن نارون نیز مورد توجه واقع شده است. این معابد کمی متفاوت ترند. چرا که از چند طبقه (معمولاً سه تا پنج) تشکیل شده اند که اساساً لایه های جداگانه ای هستند که روی هم انباشته شده اند. هنگامی که زمین می لرزد، هر طبقه حرکت می کند و در جهت مخالف به جلو و عقب می چرخد و به این ترتیب، معبد تعادل خود را حتی در برابر زلزله های شدید حفظ می کند. در ادامه به بررسی مهم ترین پاگوداهای ژاپن می پردازیم:

1. معبد هوریوجی

معبد هوریوجی

معبد Horyu-ji قدیمی ترین ساختمان چوبی جهان است که هنوز به خوبی حفظ شده است. هوریوجی در سال 607 پس از میلاد ساخته شد و در استان نارا (جزیره هونشو) واقع شده است. این معبد پنج طبقه، 32 متر ارتفاع دارد و شاهد تکامل فرهنگ و هنر ژاپن در طول قرن ها بوده است. پایه پاگودا از سنگ تشکیل شده و با تخته های چوبی پوشیده شده است. معبد Horyu-ji یکی از میراث جهانی یونسکو است و گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

2. معبد یاکوشی جی

معبد یاکوشی جی

معبد یاکوشی جی نیز در نارا واقع شده است. این معبد در قرن هشتم ساخته شده و جزو گنجینه ملی ژاپن می باشد. یاکوشی جی دارای سه طبقه است که پایین ترین طبقه آن بزرگترین طبقه است. پایه معبد از سنگ ساخته شده است و به دنبال آن تخته های چوبی برای نگه داشتن طبقات بالایی ساخته شده اند. در بالای معبد، یک بخش طلایی را خواهید دید که به نام تنپان شناخته می شود. معبد یاکوشی جی نمونه ای زیبا از معماری کلاسیک ژاپنی است.

بخوانید  شهر نارا ژاپن و گوزن های مشهور آن

3. معبد دایگوجی

معبد دایگوجی

معبد Daigo-ji یک معبد پنج طبقه است که در منطقه فوشیمی کیوتو واقع شده است. این معبد در دوره هیان (794 – 1185) ساخته شده و در بالای یک تپه قرار دارد. معبد دایگوجی از محبوب ترین جاهای دیدنی کیوتو است و گردشگران زیادی برای بازدید از آن به این شهر سفر می کنند. ارتفاع معبد 38 متر است و به دلیل معماری پیچیده و فضای رنگارنگ مشهور است.

4. معبد توجی

معبد توجی

معبد توجی نیز در کیوتو قرار دارد و جزو فهرست میراث جهانی یونسکو می باشد. این معبد با 57 متر ارتفاع، به بلندترین ساختمان چوبی ژاپن تبدیل شده است. معبد توجی در دوره هیان ساخته شده و در لیست گنجینه ملی ژاپن قرار گرفته است. این معبد نمونه ای عالی از معماری بودایی است و به دلیل رنگ سبز آبی خیره کننده اش شناخته شده است.

5. معبد میاجیما

معبد میاجیما

معبد میاجیما که با نام حرم ایتسوکوشیما نیز شناخته می شود، در جزیره میاجیما در استان هیروشیما واقع شده است. میاجیما معبدی ۵ طبقه است و در بالای یک جزیره کوچک ساخته شده است و از طریق یک پل به سرزمین اصلی متصل می شود. نکته منحصر به فرد درباره معبد میاجیما این است که در هنگام جزر و مد، بر روی آب شناور به نظر می رسد که منظره ای سورئال و اسرارآمیز ایجاد می کند.

بخوانید  جاهای دیدنی توکیو

6. معبد سایموجی

معبد سایموجی

معبد Saimyo-ji در سال 1300 میلادی ساخته شده و در هیگاشیامای کیوتو واقع شده است و بخشی از مجموعه معبد ساییو جی می باشد. این معبد با ارتفاع 23 متر سه طبقه دارد و دارای مجسمه های پرزرق و برقی از خدایان بودایی در هر طبقه است و هر طبقه نیز، دارای بالکنی با چشم اندازهای خیره کننده از مناظر اطراف است.

7. معبد توشودای جی

معبد توشودای جی

معبد Toshodai-ji در قرن هشتم توسط راهب چینی گنجین ساخته شده و در استان نارا قرار دارد. این سازه 27 متر ارتفاع داشته و دارای سه طبقه است. معبد توشودای جی به دلیل تقارن سازه و سقف‌های منحنی شکل خود مشهور است که آن را به یک مقصد شگفت انگیز برای گردشگران تبدیل می‌کند. توشودای جی یک میراث جهانی یونسکو و جزو گنجینه ملی ژاپن می باشد.

8. معبد هوکی جی

معبد هوکی جی

معبد هوکی جی در استان نارا واقع شده است و تنها بنای اصلی باقی مانده از مجموعه معبد هوکی جی می باشد. این معبد در سال 706 پس از میلاد ساخته شد و یک پاگودای سه طبقه می باشد. این سازه یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های چوبی باقی‌مانده در ژاپن است و نمونه‌ای شگفت‌انگیز از معماری بودایی اولیه ژاپنی است.

بخوانید  ویزای توریستی ژاپن برای ایرانیان

9. معبد سنسوجی

توکیوگردی: معبد سنسوجی

معبد سنسوجی که به عنوان معبد آساکوسا کنون نیز شناخته می شود، یک معبد بودایی واقع در منطقه آساکوسا است. سنسوجی یکی از محبوب ترین معابد توکیو می باشد.

طبق افسانه های ژاپنی، در سال 628 میلادی، دو برادر مجسمه ای از کنون (الهه رحمت) را از رودخانه سومیدا هنگام ماهیگیری گرفتند و با وجود اینکه مجسمه را به رودخانه بازگرداندند، اما همیشه به سوی این دو برادر باز می گشت. در نتیجه، معبد سنسوجی در نزدیکی همان رودخانه برای الهه کنون ساخته شد. این معبد در سال 645 میلادی تکمیل شد و به قدیمی ترین معبد توکیو تبدیل شده است. در سفر به توکیو، حتما از این معبد بازدید کنید.

10. معبد کینکاکوجی

معبد کینکاکوجی

معبد کینکاکوجی یکی از مشهورترین معابد ژاپن و یکی از مکانهای معروف بری عکاسی در این کشور است. این معبد بودایی در اواخر دهه 1300 در کیوتو ساخته شد و اگرچه در اواسط قرن بیستم سوزانده شد، اما در دهه 1950 مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت.

ویژگی برجسته این معبد، غرفه طلایی است که یک ساختار سه طبقه پوشیده شده از طلا است و در کنار حوضچه آینه قرار دارد. زیباترین موقع عکاسی از معبد، وسط ظهر است که خورشید به صورت عمود می تابد و یک تصویر واضح از غرفه طلایی را بر روی سطح آب منعکس می شود.

11. معبد کیومیزودرا

معبد کیومیزودرا

معبد کیومیزودرا یکی از محبوب ترین معابد ژاپن در کیوتو است. این معبد در نزدیکی آبشار اوتووا قرار داشته و به قدرت شفابخشی خود در میان اهالی کیوتو شهرت دارد. بازدیدکنندگان کیومیزودرا می توانند از فنجان های چوبی برای نوشیدن آب استفاده کنند که به گفته بومی ها مزایایی برای سلامتی و همچنین ثروت به همراه دارد. در فصل بهار، عرشه چوبی عظیم معبد رو به گل های درختان گیلاس قرار می گیرد و یک صحنه بی نظیر خلق می کند.

امروزه این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و دارای چندین ساختمان فراتر از سالن اصلی معبد است. بازدیدکنندگان می توانند در باغ های سرسبز اطراف معبد قدم بزنند و از معابد کوچک و زیارتگاه های اطراف بازدید کنند.

12. معبد تودایجی

معبد تودایجی نارا ژاپن

سفر به ژاپن بدون بازدید از شهر نارا به عنوان یکی از پایتخت های قدیمی ژاپن کامل نمی شود. این شهر زیبای ژاپنی به خاطر گوزن‌های مقدسش که در اطراف پرسه می‌زنند مشهور است و با موزه‌ها، باغ‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و پاگوداهای فراوان، فرصت‌های زیادی برای گردش فراهم می کند. در بین این جاذبه ها، معبد تودایجی مشهورترین آنهاست.

این معبد یکی از بزرگترین معابد ژاپن، مشهورترین معبد در نارا و مهم‌ترین معبد بودایی ژاپن در دوران نارا به عنوان پایتخت، بوده است. در داخل معبد، یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های چوبی جهان، و همچنین مجسمه بودا و بازسازی عجیب از بینی بودا را خواهید دید.

جمع بندی

معابد ژاپن نه تنها بناهای دارای اهمیت مذهبی هستند، بلکه به عنوان شاهدی بر میراث فرهنگی و تاریخ غنی این کشور هستند. 8 معبدی که بررسی کردیم، دارای اهمیت گردشگری نیز هستند که همچنان بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می کنند. این گنجینه‌های فرهنگی بخش مهمی از میراث تاریخی ژاپن هستند و احساس آرامش عجیبی را هنگام بازدید القا می کنند. اگر قصد سفر به ژاپن را دارید، حتما این معابد ژاپن را در لیست مقاصد خود قرار دهید.

تفاوت بین معابد ژاپنی و چینی چیست؟

تفاوت اصلی بین معابد ژاپنی و چینی در متریال استفاده شده است. پاگوداهای ژاپنی از چوب ساخته شده و دارای طبقات بلندتری هستند.

پاگودا به چه معناست؟

پاگودا به یک ساختمان با طبقه بندی خاص اشاره دارد که عمدتاً در کشورهای آسیایی یافت می شود. اکثر این سازه ها، به ویژه در ژاپن، دارای سه یا پنج طبقه هستند.

معابد ژاپنی چه کاربردی دارند؟

بیشتر معابد ژاپنی از لحاظ بودیسم اهمیت دارند. آنها معمولا برای نگهداری آثار بودایی و اشیاء مذهبی مقدس و همچنین بازدیدهای مذهبی و گردشگری کاربرد دارند.

معابد ژاپن چه نمادی دارند؟

پنج طبقه معابد ژاپنی نمادی از عناصر جهان است. این عناصر خاک، آب، آتش، باد و فضا هستند.

 

منابع: JapanWonderTravel

CelebrityCruises.com

Study.com

WorldHistory

4.9/5 - (7 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *