تور ویتنام

narvan logo

معرفی شهر کاتماندو

معرفی شهر کاتماندو

شهر کاتماندو

فهرست مطالب

کاتماندو پایتخت نپال، یکی از مهم ترین مناطق گردشگری نپال است و بیشتر مسافران نپال، اولین شهری که در بدو ورود به نپال از آن بازدید می کنند، کاتماندو می باشد. این شهر معابد زیبا و منطقه تاریخی شگفت انگیزی دارد که بیشتر مسافران را در خود نگه می دارد. در ادامه به معرفی شهر کاتماندو، تاریخچه و ویژگی های آن می پردازیم.

معرفی شهر کاتماندو

کاتماندو پایتخت نپال و همچنین بزرگترین شهر است. این شهر در دره کاتماندو نپال و در محل تلاقی رودخانه باگماتی و بیشنومتی واقع شده است. شهر کاتماندو توسط کوه ها احاطه شده و 1370 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کاتماندو به دو بخش تقسیم می شود: شهر جدید و شهر قدیمی کاتماندو.

دره کاتماندو

 

دره کاتماندو

دره کاتماندو، جایی که پایتخت نپال در آن قرار دارد، توسط کوه ها احاطه شده و از کاتماندو، پاتان و بختاپور تشکیل شده است. دره کاتماندو بین هند و تبت و در دامنه جنوبی هیمالیا قرار دارد و سد طبیعی هیمالیا از دره در برابر باد سرد شمال محافظت می کند و جریان گرم اقیانوس هند از جنوب به داخل می رود.

کاتماندو معروف به بهشت کوهستان

محیط منحصربفرد جغرافیایی باعث می شود میانگین دمای سالانه کاتماندو حدود 20 درجه سانتیگراد، با آب و هوای مطبوع، آفتاب درخشان و درختان سرسبز باشد و گل ها در تمام طول سال شکوفا شوند. بنابراین عنوان «بهشت در کوهستان» شایسته این شهر زیبا است و به تنهایی، میتواند پاسخ این سوال باشد که چرا به نپال سفر کنیم. در سال 1979، هفت گروه از مکان‌های تاریخی در دره کاتماندو در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند، از جمله میدان دوربار کاتماندو، پاتان و بختاپور، معابد پاشوپاتینات، معبد چانگونارایان، استوپاهای بودایی سویامبو (معبد میمون) و بودانات.

مقاله مرتبط : شهر بندیپور نپال

 

کاتماندو در نقشه

در تصاویر زیر، موقعیت کاتماندو در نقشه نپال را می توانید مشاهده کنید.

کاتماندو در نقشه

تاریخ کاتماندو

تاریخ کاتماندو به قرن هشتم میلادی برمیگردد. در سال 723 میلادی، پادشاه لیچاوی به طور رسمی شهری در دره کاتماندو بنا کرد. در آغاز قرن سیزدهم، دره کاتماندو توسط مالاها اشغال شد و سلسله مالا شروع به حکومت به کاتماندو کرد. از قرن چهاردهم تا پایان قرن پانزدهم، ارتش بنگلادش به کاتماندو حمله کرد و سلسله مالا را به سه قلمرو تقسیم کرد. در سال 1768، پادشاهی به نام پریتوی نارایان شاه، کاتماندو را تصرف کرده و سلسله شاه را تأسیس کرد که این سلسله تا سال ۲۰۰۸ میلادی به حکومت ادامه داد. در این سلسله بود که کاتماندو، دوباره به پایتختی نپال برگزیده شد.

کاتماندو، شهر معابد

معابد کاتماندو

کاتماندو شهری باستانی با بیش از 1000 سال تاریخ است. معماری نفیس، کنده کاری های چوب و سنگی آن، به نماد فرهنگ باستانی نپال تبدیل شده است. سلسله های متوالی نپال کاخ ها، معابد، بتکده ها، تالارها و صومعه های متعددی را در اینجا ساخته اند. در مرکز شهر با مساحت کمتر از 7 کیلومتر مربع، بیش از 250 بتکده و معبد را می توان یافت و در کل شهر کاتماندو، بیش از 2700 معبد وجود دارد.

با وجود این تعداد معبد، واقعا می توان گفت که در هر قدم یک معبد می توان دید که از عجایب نپال می باشد. علاوه بر این، تالارهای بودایی، بتکده‌ها و مجسمه‌ها دارای ارزش تاریخی و فرهنگی گرانبهایی هستند. به همین خاطر، برخی از مردم کاتماندو را «شهر معابد» و «موزه فضای باز» می‌نامند. در سال 1980، این شهر به عنوان یکی از 18 شهر باستانی تحت حفاظت در آسیا توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ثبت شد.

مقاله مرتبط : معابد نپال

 

میدان دوربار کاتماندو

میدان دوربار کاتماندو

میدان دوربار کاتماندو معروف ترین میدان دره کاتماندو است و همچنین مکان خوبی برای دیدن معماری معبد نپال است. که شامل ساختمان های تاریخی نپال بین قرن های 16 و 19 میلادی است. بیش از 50 معبد و کاخ در این میدان وجود دارد، مانند کاخ کوماری غار، معبد ترایلوکیا موهان نارایان، معبد شیوا پارواتی، و مجسمه پادشاه پراتاپ مارا، کاخ هانومان دوکا و غیره. در سال 1979 میدان دوربار به عنوان سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

معماری شهر کاتماندو

معماری شهر کاتماندو

معماری بودایی و هندو در همه جای شهر کاتماندو یافت می شود. در میان آنها، معروف ترین و محبوب ترین معبد پاشوپاتیناث است که یکی از چهار معبد بزرگ وقف شده به شیوا در شبه قاره هند است. علاوه بر این، استوپای بودانات، معبد تالجو، کریشنا ماندیر و … نیز وجود دارد.

بناهای باستانی، بیشتر معماری شهر کاتماندو را تشکیل می دهند که علاوه بر اهمیت تاریخی و مذهبی برای مردم بومی، توجه گردشگران را نیز به خود جلب می کند. حتی خانه‌های مسکونی که سازه‌های سنتی آجری و چوبی دارند، به طرز عالی تزئین شده‌اند. حتی شهرهای روستایی در حومه کاتماندو شگفت انگیز هستند و از زمان های قدیم، کاتماندو را به مرکز هنری معماری باستانی و مرکز فرهنگی نپال تبدیل کرده اند.

شهرهای تاریخی اطراف کاتماندو

شهر بختاپور در نزدیکی کاتماندو

دره کاتماندو با محوریت شهر کاتماندو، یک منطقه دیدنی با مناظر بسیار زیبا را تشکیل می دهد. در 3 کیلومتری جنوب شرقی کاتماندو شهر پاتان قرار دارد که این شهر نیز شهری باستانی با تاریخ بیش از 1000 سال است. معابد باستانی زیادی در این شهر وجود دارد که معروف ترین آنها هیرانیاوارنا است که در قرن دوازدهم ساخته شده و به «شهر هنر» معروف است. در 12 کیلومتری شرق کاتماندو شهر بختاپور قرار دارد که در سال 389 پس از میلاد ساخته شده و زمانی پایتخت سلسله مالا بوده است و میدان دوربار بختاپور، یکی از بناهای معروف نپال است.

مقاله مرتبط : جاهای دیدنی کاتماندو

 

سفر به کاتماندو

سفر به کاتماندو

ویزای کاتماندو را می توان. در بدو ورود به فرودگاه بین المللی تریبووان اخذ کرد و فقط به پاسپورت معتبر و اجازه ورود و خروج نیاز دارید. برای سفر به کاتماندو، می توانید در تور نپال نارون شرکت کنید تا سفری راحت و با برنامه ریزی مناسب را تجربه کنید. برای سفر به کاتماندو، نکاتی وجود دارد که باید آن ها را در نظر داشته باشید:

  • ماه های شهریور تا فروردین بهترین زمان برای سفر به کاتماندو هستند. از اردیبهشت تا اول شهریور، فصل بارانی کاتماندو به شمار می رود که برای سفر چندان مناسب نیست.
  • واحد پول کاتماندو روپیه نپال است و می توانید یک وعده غذایی با قیمت حدود 500 روپیه معادل ۵ دلار آمریکا میل کنید.
  • تبادل ارز در خیابان ها و دستگاه های خودپرداز بسیار راحت است.
  • زبان رسمی کاتماندو نپالی است اما می توانید از زبان انگلیسی برای ارتباط در نقاط توریستی کاتماندو استفاده کنید.
  • سفر به کاتماندو، سفری امن به شمار می رود و مدیریت امنیت شهر همیشه از سطح مناسبی برخوردار است اما نپال اغلب با قطعی برق مواجه می شود. پس بهتر است شب ها موقع قطعی برق، تنهایی بیرون نروید.

منبع: GreatTibetTour

Britannica

TripAdvisor

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *