تور ویتنام

narvan logo

سوغاتی کنیا

سوغاتی کنیا

فهرست مطالب

سوغاتی های کنیا در جهان بسیار معروف هستند؛ زیرا قبیله های این منطقه دارای قدمت زیادی بوده و هر آنچه که از گذشته یاد گرفته اند را در جهان امروز با دستان خود می سازند. پس بیشتر این سوغاتی ها را صنایع دستی تشکیل می دهند. در تور کنیا نارون اکوتور می توانید سوغاتی های بی نظیری را تهیه کنید. سوغاتی کنیا را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی سوغاتی کنیا

صنایع دستی، اغلب سوغات کنیا را تشکیل می دهد. مردم کنیا اغلب، جواهرات دست سازی را تهیه می کنند که بسیار خاص و جذاب هستند و یا سازهای دست سازی که بومی این منطقه هستند و شما را جذب می کنند. پس در سفر به کنیا، می توانید این سوغاتی های خاص را تهیه کنید.

مهره کاری

مهره کاری در کنیا - نارون اکوتور

مهره‌کاری‌های زیبا و خوش رنگ کنیا به لطف تصاویر و مستندهای مربوط به مردم قبیله ماسایی و سامبورو (در میان سایر قبایل) که بسیاری از اقلام تزیینی را به عنوان بخشی از لباس سنتی خود می‌سازند و می‌پوشند، شهرت جهانی دارد و کاملا قابل تشخیص است.

از نظر تاریخی، چنین جواهراتی با مهره های خاک رس، چوب و استخوان، همچنین در صورت وجود مس و برنج، از آنها ساخته می شد اما در اواخر قرن نوزدهم، اروپایی ها، مهره های شیشه ای ریز و رنگارنگی را معرفی کردند که امروزه در جواهرات قبیله ای کنیا بسیار محبوب هستند.

اگر مستقیماً در روستاها از زنانی که جواهرات می‌سازند خرید کنید، معانی برخی از رنگ‌ها و نقش‌های سنتی را به شما می‌گویند که می‌تواند نشانه‌هایی مانند شجاعت، انرژی و پاکی باشد. آنها همچنین برخی از سوغاتی های کنیا را به شما نشان می دهند که مخصوصاً توسط مردان یا زنان مجرد یا متاهل، توسط جنگجویان و سایر افراد در قبیله ساخته شده است تا وضعیت فرهنگی آنها را نشان دهند.

جواهرات استخوانی و شاخ

جواهرات شاخ و استخوان از سوغاتی های کنیا - نارون اکوتور

استخوان‌ها و شاخ‌های گاو، قرن‌ها قبل از اینکه مواد مدرن‌تری مانند شیشه و مهره‌های پلاستیکی در دسترس باشند، در صنایع دستی کنیا حکاکی و تراش داده می‌شدند.
شاخ‌های گاو مخصوصاً تا حدی براق می‌شوند – به ویژه با اضافه کردن موم زنبور عسل – شکل طبیعی منحنی شاخ‌ها برای النگو و دستبند عالی است. از قطعات کوچکتر شاخ و همچنین قطعات بریده شده از استخوان برای ساخت آویز و مهره استفاده می شود.

اگر دوست دارید سوغاتی مهره تهیه کنید، می‌توانید جواهرات شاخ و استخوان و همچنین زیورآلات و حلقه‌های دستمال سفره را پیدا کنید که در روستاها، مغازه‌های صنایع دستی و حتی در کنار باندهای فرود هواپیمای کوچک در حین پرواز به یک مقصد سافاری دورافتاده فروخته می‌شوند.

بخوانید  جاهای دیدنی کنیا

طبل های دست ساز

طبل های دست ساز از صنایع دستی کنیا - نارون اکوتور

یکی از منحصر به فردترین و بهترین چیزهایی که می توانید به عنوان سوغات در کنیا بخرید، یک طبل دست ساز است. طبل های دست ساز در کنیا به طور کامل از ابتدا ساخته می شوند و از مواد مختلفی برای ساخت آنها استفاده می شود. کارهای دستی زیادی برای ساخت کل طبل انجام می شود؛ از جمله کارهای چوبی برای تشکیل پوسته درام و کشیدن پوست حیوانات برای پوشاندن بالای درام.

طبل یکی از آلات موسیقی متداول در کنیا است و در حین بازدید به احتمال زیاد با افرادی روبرو خواهید شد که با صدای طبل در حال نواختن در حال اجرا و رقص هستند.
شما باید بتوانید طبل های دست ساز را برای خرید در اکثر مغازه های صنایع دستی پیدا کنید. با مغازه دار صحبت کنید و بپرسید که آنها صنایع دستی خود را از کجا تهیه می کنند تا قبل از خرید، مطمئن شوید که صنایع دستی محلی هستند. قیمت یک درام دست ساز خوب متفاوت است، اما برای یک درام خوب نباید بیش از 5000 KES (شیلینگ کنیا) خرج کنید.

مهره های کازوری

مهره های کازوری از سوغاتی های کنیا - نارون اکوتور

کازوری در زبان سواحیلی به معنای “کوچک و زیبا” است. همچنین نام کارگاهی در نایروبی، کنیا است که در آن می‌توانید جواهرات زیبای ساخته شده از مهره‌های سرامیکی را بیابید. می توانید از نزدیک ببینید که چگونه زنان، گل را به گردنبندهای زیبا و سفال هایی با مضمون آفریقایی تبدیل می کنند.

آنچه در سال 1975 به عنوان یک کارگاه کوچک برای آزمایش مهره های سرامیکی دست ساز آغاز شد، اکنون رشد کرده و در سراسر جهان شناخته شده است. کارخانه کازوری دارای بیش از 300 نیروی کار زن است که مهره‌های سرامیکی را در رنگ‌های چشمگیر می‌سازند و آنها را به جواهرات زیبایی می‌چسبانند. بنیانگذار آن با دو زن مجرد شروع به کار کرد و به زودی متوجه شد که افراد زیادی در روستاهای اطراف نایروبی هستند که به شغلی خوب نیاز دارند، آنها عمدتاً از خانواده های محروم هستند و به همین دلیل فعالیت های خود را گسترش دادند.

می‌توانید در اطراف کارخانه قدم بزنید و ببینید که این زنان مشغول به کار هستند، چای می‌نوشند، گپ می‌زنند، در حالی که خاک رس را به آثار هنری تبدیل می‌کنند. برای بازدید از کارخانه هزینه ای دریافت نمی شود. پرداخت به دلار آمریکا ترجیح داده می شود اما ارز محلی نیز پذیرفته می شود.

پتوی ماسایی

شوکا یا پتوی ماسایی - نارون اکوتور

پتوی ماسایی یا شوکا، نه تنها یک هدیه عالی برای برای خانواده و دوستان است، بلکه لباس ملی مردم ماسایی نیز محسوب می شود. وقتی یک پتو یا شوکا ماسایی می‌خرید، چیزی دریافت می‌کنید که نماد فرهنگ ماسایی است و همچنین سوغاتی که می‌توانید در زندگی روزمره خود استفاده کنید. پتوهای ماسایی به عنوان پتوهای پیک نیک، رومیزی و تزیینات منزل و همچنین برای گرم نگه داشتن شما در روزهای سرد مفید هستند.

ماسایی ها قبیله ای نیمه کوچ نشین از جنگجویان و کشاورزان هستند که در کنیا و تانزانیا زندگی می کنند و حدود 1.5 میلیون ماسایی وجود دارد و اکثریت آنها در پارک ملی ماسای مارا زندگی می‌کنند، بنابراین وقتی یک شوکا ماسایی را از ماسایی مارا خریداری می‌کنید، به مردم ماسایی کمک می‌کنید تا امرار معاش کنند.

بخوانید  حیات وحش و پارک های ملی کنیا

بیشتر ماسایی ها شوکاهای قرمز رنگی را که دور بدنشان پیچیده شده می پوشند؛ زیرا این بخشی از فرهنگ آنهاست و همچنین معتقدند که رنگ قرمز، شیرها را می ترساند. اگرچه شوکا به عنوان “پتوی آفریقایی” شناخته می شود، اما کمی شبیه تارتان اسکاتلندی است و برخی معتقدند که توسط مبلغان اسکاتلندی در دوران استعمار به ماسایی ها معرفی شد.

علاوه بر خرید شوکا در یک روستای ماسایی یا یک فروشگاه سوغاتی های کنیا، می‌توانید در بازارهای محلی نایروبی یا هر شهر دیگر کنیا، آن را کمی ارزان‌تر خریداری کنید.

سپر و نیزه ماسایی

سپر و نیزه ماسایی

سپرها و نیزه های ماسایی برای کودکان و نوجوانان و علاقه مندان می تواند یکی از بهترین سوغات کنیا باشد. این سپرها با استفاده از پوست حیوانات ساخته می شوند و در طرح های زیبا رنگ آمیزی می شوند. آنها سنگین و حجیم هستند اما می توانید برای سهولت در حمل و نقل، آنها را چند بخش کرده و قطعات آن را در خانه بازسازی کنید. همچنین نیزه ها به عنوان یک سلاح، ممکن است محدودیت های حمل و نقل داشته باشند که می توانید آن را نیز چند تکه کرده و بعدا بازسازی کنید.

کیوندو

کیف کیوندو از صنایع دستی کنیا

کیوندو یکی از محبوب ترین صنایع دستی کنیا است. کیوندو در واقع نوعی کیف دستی زیبا است که توسط صنعتگران محلی قبایل کامبا و کیکویو کنیا بافته می شود. شما می توانید کیوندو ها را در رنگ ها و اندازه های مختلف پیدا کنید. این کیف ها از الیاف بافته شده اند و بسیار سبک هستند. کیوندو یک یادگاری و هدیه محبوب برای عزیزانتان است و می توانید از فروشگاه های سوغاتی کنیا تهیه کنید.

قهوه و چای

قهوه از سوغات کنیا

کنیا به دلیل صادرات قهوه و چای با کیفیت، شهرت جهانی دارد. قهوه و چای یکی از سوغات کنیا است که به راحتی می توانید همراه خود به خانه ببرید. همچنین همچنین نوشیدن قهوه در کنیا را فراموش نکنید. در نایروبی کافی شاپ های بسیاری وجود دارد که قهوه های خوشمزه سرو می کنند.

می‌توانید قهوه کنیا و دیگر قهوه‌های آفریقای شرقی را از فروشگاه های قهوه یا اکثر سوپرمارکت‌ها خریداری کنید. قهوه دورمن یکی از برندهای خوب قهوه کنیا می باشد.

چند مزرعه چای در خارج از نایروب (مانند لیمورو وجود دارد که می توانید از آنجا دیدن کنید و چای بخرید. بازدید از مزرعه چای و خرید مستقیم را توصیه می کنیم که یک تجربه به یادماندنی خواهد بود.

گزینه بعدی سوپرمارکت ها هستند که چای کنیایی به فراوانی در آنها یافت می شود. اگر زمان کافی برای بازدید از مزارع چای را ندارید، به فروشگاه ها بروید. Kericho Gold یک برند چای کنیایی محبوب است.

بخوانید  نایروبی کجاست؟ پایتخت کنیا و سافاری حیات وحش

ادویه جات

خرید ادویه در کنیا

شرق آفریقا به ادویه هایش معروف است و کنیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. ادویه یک سوغاتی عالی از کنیا برای خود و دوستانتان می تواند باشد. ادویه ها را در همه جای کنیا می توانید پیدا کنید؛ اگرچه جزیره زنگبار در تانزانیا از نظر تاریخی مهمترین بازار ادویه در اقیانوس هند غربی بوده است.

اگر قصد بازدید از شهر زیبای مومباسا را در برنامه سفر خود دارید، به بازار مک کینون در شهر قدیمی بروید. این بنای تاریخی که امروزه بازار ماریکیتی نیز نامیده می شود، در خیابان بزرگ عبدالناصر قرار دارد. این بازار فضای زیبایی دارد و برای خرید ادویه جات متنوع در کنیا توصیه می شود.

شیشه کیتنگلا

صنایع دستی شیشه کیتنگلا

مراکز خرید وست گیت و Kitengela Hot Glass Ltd بهترین مکان‌ها برای خرید شیشه کیتنگلا در نایروبی هستند. اگر به آثار هنری دستی علاقه دارید، کیتنگلا یک سوغاتی مناسب است. این آثار صنایع دستی شامل لیوان های نوشیدنی، جواهرات، لوازم جانبی نورپردازی، شیشه های رنگی پنجره و حتی حصار خانه است.

در دشت‌های آتی کاپیتی کنیا، هنرهای کیتنگلا را به نمایش می‌گذارند که از شیشه‌های ضایعاتی این آثار را خلق کرده اند. بیشتر این اجناس کنیا توسط صنعتگران معلول در نزدیکی محل نمایش ساخته می شود. نزدیک پارک ملی نایروبی، می توانید محل کار آنها را ببینید که چگونه این صنایع دستی را از شیشه می سازند.

جمع بندی

سفر به کنیا یک ماجراجویی شگفت انگیز همراه با سافاری حیات وحش و بازدید از قبایل است. بدون خرید مهره های رنگارنگ یا لباس سنتی قبیله ماسایی، کنیا را ترک کنید. در این مطلب صنایع دستی و سوغاتی کنیا را معرفی کردیم تا یک یادگاری از کشور زیبای کنیا برای خود یا هدیه ای برای عزیزان خود بتوانید تهیه کنید. دیدگاه خود را لطفا با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

منابع: TripIndigo

TravelTribeAfrica

TheCultureTrip

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *