تور ویتنام

مورمانسک شهر قهرمان و پایتخت شفق قطبی

مورمانسک شهر قهرمان و پایتخت شفق قطبی

مورمانسک - نارون اکوتور

فهرست مطالب

مورمانسک بیش از 20 کیلومتر در امتداد ساحل صخره ای شرق خلیج کولا، 50 کیلومتری آب های آزاد دریای بارنتز و در حدود 1350 کیلومتری شمال سنت پترزبورگ امتداد دارد. بلندترین نقطه مورمانسک تپه ای در لبه شرقی شهر با ارتفاع 305 متر است. روز 4 اکتبر روز شهر مورمانسک است که در این به جشن و پاکوبی می پردازند. به لطف جریان گرم اقیانوس اطلس شمالی، مورمانسک یک بندر عاری از یخ است که آن را در بین سایر بنادر شمال و شمال غرب روسیه متمایز می کند. در تور شفق قطبی و روسیه نارون اکوتور می توانید از شهر مورمانسک و جاذبه های دیدنی آن دیدن کنید.

 

تاریخ مورمانسک

تاریخ مورمانسک - نارون اکوتور

 

تاریخ مورمانسک در قرن بیستم بسیار جالب است. در سال 1915، جنگ جهانی اول منجر به ساخت راه آهن از پتروزاوودسک به مکانی عاری از یخ در ساحل مورمان در قطب شمال روسیه شد که متحدان روسیه تجهیزات نظامی را به آنجا ارسال کردند. پایانه به عنوان ایستگاه مورمان شناخته شد و به زودی دارای یک بندر، یک پایگاه دریایی، و یک سکونتگاه مجاور با جمعیتی بود که به سرعت رشد کرد و به زودی از شهرهای نزدیک الکساندروفسک و کولا پیشی گرفت.

در 29 ژوئن 1916، وزیر حمل و نقل روسیه الکساندر ترپوف درخواست داد تا این شهرک دارای راه آهن، به شهر تبدیل شود. نام شهر رومانوف-آن-مورمان پس از سلسله رومانوف های امپراتوری روسیه نامگذاری شد. در 4 اکتبر 1916، مراسم رسمی انجام شد و اکنون این تاریخ به عنوان تاریخ رسمی تأسیس شهر در نظر گرفته می شود. پس از انقلاب فوریه 1917، در 3 آوریل 1917، نام شهر به مورمانسک تغییر پیدا کرد.

از سال 1918 تا 1920، در طول جنگ داخلی روسیه، این شهر توسط قدرت های غربی که در جنگ جهانی اول متحد شده بودند و توسط نیروهای ارتش سفید اشغال شد.

در سال 1934، کمیته اجرایی منطقه مورمانسک پیشنهادی برای تقسیم مجدد منطقه ارائه کرد که شامل طرحی برای بزرگ‌تر کردن شهر با ادغام مناطق اطراف در شمال، جنوب و غرب به مورمانسک بود. در حالی که این طرح توسط کمیته اجرایی استان لنینگراد تایید نشد، در سال‌های 1935-1937 چندین محله روستایی ناحیه کولسکی و پلی‌یارنی به هر حال در مورمانسک ادغام شدند.

 

مورمانسک شهر قهرمان

مورمانسک در جنگ جهانی دوم - نارون اکوتور

 

در طول جنگ جهانی دوم، مورمانسک پل ارتباطی به جهان غرب برای اتحاد جماهیر شوروی بود که مقادیر زیادی کالا برای تلاش‌های نظامی مربوطه با متفقین مبادله می‌شد. نیروهای آلمانی در قلمرو فنلاند در سال 1941 به عنوان بخشی از عملیات روباه نقره ای به این شهر حمله کردند. مورمانسک ویرانی های گسترده ای متحمل شد، که بزرگی آن تنها با نابودی لنینگراد و استالینگراد قابل رقابت بود. با این حال، مقاومت شدید شوروی و شرایط آب و هوایی سخت محلی با زمین بد، مانع از تسخیر شهر توسط آلمانی‌ها و قطع خطوط راه‌آهن حیاتی کارلیا و بندر عاری از یخ شد.

بخوانید  مردم سامی یا سامی ها

بمب افکن های آلمان نازی 792 بار در طول جنگ جهانی دوم به این شهر حمله کردند! برای بقیه جنگ، مورمانسک به عنوان گذرگاه تسلیحات و سایر تدارکاتی بود که از دیگر کشورهای متفقین وارد اتحاد جماهیر شوروی می شد. این مقاومت در چهلمین سالگرد پیروزی بر آلمان ها در تعیین رسمی مورمانسک به عنوان شهر قهرمان در 6 می 1985 گرامی داشته شد. در طول جنگ سرد نیز مورمانسک مرکز فعالیت زیردریایی ها و یخ شکن های شوروی بود.

 

بلندترین ساختمان در بالای مدار قطب شمال

در سال 1974، یک مجسمه عظیم 35.5 متری آلیوشا، که یک سرباز روسی جنگ جهانی دوم را به تصویر می کشد، بر روی پایه ای به ارتفاع 7 متر نصب شد. در سال 1984، هتل قطب شمال، که اکنون به عنوان هتل آزیموت مورمانسک شناخته می شود، افتتاح شد و به بلندترین ساختمان در بالای مدار قطب شمال تبدیل شد.

 

جغرافیا و آب و هوای مورمانسک

مورمانسک در منطقه اقیانوس اطلس- قطب شمال با آب و هوای معتدل واقع شده است. آب و هوای آن به خاطر نزدیکی به دریای بارنتز آن چنان که از مناطق نزدیک قطب شمال انتظار می رود، سرد نیست و تأثیر آن توسط جریان گرم اقیانوس اطلس شمالی افزایش یافته است. این عامل تفاوت شدید بین آب و هوای مورمانسک و آب و هوای اکثر شهرهای واقع در خارج از مدار قطب شمال را توجیه می کند.

میانگین دمای مورمانسک در دی ماه منفی 11 درجه سانتیگراد و در تیر ماه 14 درجه سانتیگراد است. شب قطبی در مورمانسک از 11 آذر ماه تا 21 دی و روز قطبی از 1 خرداد تا 31 تیر طول می کشد.

این شهر بر روی تپه ها با اختلاف ارتفاع شدید قرار دارد که ویژگی های برنامه ریزی و توسعه شهری آن را تعیین می کند. بسیاری از خانه‌های آپارتمانی که بر روی شیب‌ها ساخته شده‌اند، پایه‌های پلکانی و تعداد طبقات متفاوتی دارند. مرکز تجاری هجده طبقه “Arktika” یا قطب شمال با هتل آزیموت بلندترین ساختمان در مورمانسک و مدار قطب شمال با ارتفاع 72 متر است.

بخوانید  قلعه پیتر و پل سن پترزبورگ

 

مورمانسک روی نقشه

مورمانسک روی نقشه - نارون اکوتور
مورمانسک روی نقشه روسیه

 

جاذبه های دیدنی مورمانسک

شفق قطبی در مورمانسک

شفق قطبی در مورمانسک - نارون اکوتور

 

شفق قطبی در مورمانسک پدیده ای شگفت انگیز است که در شمال شبه جزیره کولا مشاهده می شود. وجود نورهای رنگی زیبا در آسمان در طبیعت وحشی اطراف مورمانسک شما را شگفت زده خواهد کرد. زیبایی محض! شما قادر خواهید بود شفق قطبی را با چشم غیرمسلح ببینید. دهکده ای به نام آرورا به معنای شفق قطبی بین پایتخت شفق شمالی یعنی مورمانسک و اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است که 50 کیلومتر با مورمانسک فاصله دارد. در این دهکده آلودگی نوری وجود ندارد و با آرامش می توانید شفق قطبی در مورمانسک را مشاهده کنید.

 

یادبود آلیوشا

یادبود آلیوشا - نارون اکوتور

 

یادبود “برای مدافعان قطب شمال شوروی در طول جنگ جهانی دوم” یا آلیوشا یک مجموعه یادبود است که در سال 1974 میلادی بر روی تپه زلنی میس افتتاح شد و در ارتفاع 173 متر بالاتر از مورمانسک و خلیج کولا قرار دارد. عنصر اصلی این مجموعه یادبود، پیکر یک سرباز شوروی با بارانی به همراه یک مسلسل بر دوش است. ارتفاع این بنا 42 متر است که آن را به یکی از مرتفع ترین بناهای تاریخی روسیه تبدیل می کند. بهترین پانورامای مورمانسک در این منطقه شکل میگیرد.

یخ شکن هسته ای لنین

یخ شکن هسته ای لنین - نارون اکوتور

 

یخ شکن هسته ای لنین که در سال 1957 ساخته شده است، اولین کشتی جهان با راکتور هسته ای است. این یخ شکن در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد تا ارتباط مسیر دریای شمال را تسهیل کند و ناوبری مداوم را در این منطقه تضمین نماید. این یخ شکن در سال 1989 از کار افتاد و به یک موزه تبدیل شد. در بازدید از یخ شکن هسته ای لنین می توانید موتورخانه، اتاقک، اتاق غذاخوری، واحد پزشکی و سایر قسمت های کشتی را ببینید. این یخ شکن یک میراث فرهنگی با ارزش برای فدرال روسیه به شمار می رود.

 

یادبود ملوانان کشته شده در زمان صلح

یادبود ملوانان کشته شده در زمان صلح - نارون اکوتور

 

بخوانید  آب و هوای سیبری

ویژگی غالب معماری یادبود “ملوانان کشته شده در زمان صلح” برج فانوس دریایی شش ضلعی به ارتفاع 17.5 متر است. کلیسای نجات دهنده روی آب ها در سکوی بالایی قرار دارد. نزدیک فانوس دریایی یک لنگر کشتی وجود دارد که یک کپسول آب دریا در زیر آن قرار دارد. در طبقه اول فانوس دریایی می توانید یک تالار موزه یادبود پیدا کنید. در 15 ژوئن 2009، در کنار فانوس دریایی، قطعه ای از کابین زیردریایی هسته ای کورسک نصب شد که بنای یادبودی بود بر زیردریایی هایی که در زمان صلح از بین رفتند.

 

موزه منطقه ای مورمانسک

قدیمی‌ترین موزه در استان مورمانسک است که در سال 1926 میلادی تأسیس شد. بخش “طبیعت” تنها نمایشگاه از بستر دریا در کشور روسیه است: یک آکواریوم خشک! این موزه دارای یک مجموعه زمین شناسی منحصر به فرد است که از اعماق 100 متر تا 12 کیلومتری خلیج کولا در حین حفاری بازیابی شده است. در اینجا همچنین می توانید با تاریخ منطقه مورمانسک از دوران باستان تا مدرن آشنا شوید.

 

موزه هنر منطقه ای مورمانسک

موزه هنر منطقه ای مورمانسک - نارون اکوتور

 

این موزه در مرکز تاریخی مورمانسک در یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های سنگی شهر و در کنار میدان پنج گوشه قرار دارد. مجموعه موزه بیش از 10000 اثر دارد. در این موزه می توانید نقاشی های هنرمندان قرن 18 تا 21 میلادی، مجموعه فوق العاده هنر های گرافیکی از جمله گرافیک های خلق شده توسط هنرمندان لنینگراد را ببینید. بخش بسیار بزرگی از این موزه هنر را آثار هنرمندان مورمانسک تشکیل می دهد. بخش هنرهای تزئینی و کاربردی بخشی از موزه هنر است که نمونه هایی از صنایع دستی روسیه را نمایش می دهد.

 

موزه نیروی دریایی ناوگان شمال

موزه نیروی دریایی ناوگان شمال در مورمانسک - نارون اکوتور

 

موزه نیروی دریایی ناوگان شمال دارای نمایشگاه های مربوط به تاریخچه توسعه زیردریایی های هسته ای و کل ناوگان شمالی روسیه است. موزه شامل حدود 65000 اثر است که مهمترین بخش از میراث دریایی روسیه است: انواع مدل های کشتی، سلاح، پرچم و بنر، وسایل شخصی، جوایز، اسناد و عکس های ملوانان، نقشه ها و آثار هنری.

 

منابع :visitmurmansk.info

wikipedia.org

russiatrek.org

 

چه نکته ای درباره شهر قهرمان شما را بیشتر شگفت زده می کند؟ آیا تا به حال به این شهر سفر کرده اید؟ لطفا دیدگاه خود را نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *