تور ویتنام

narvan logo

قلعه ناریکالا در تفلیس

قلعه ناریکالا در تفلیس

قلعه ناریکالا - نارون اکوتور

فهرست مطالب

قلعه ناریکالا یا نارین قلعه تفلیس، یکی از قدیمی ترین سازه های تفلیس و نمادی از این شهر است. اگر خواستید به گرجستان سفر کنید، بازدید از این قلعه را فراموش نکنید. چه در حمام‌های گوگردی بگردید، چه در خیابان‌های سولولاکی پرسه بزنید یا در آولاباری شام بخورید، زندگی در تفلیس در سایه ناریکالا جریان دارد. این قلعه که یکی از قدیمی‌ترین بناهای باقی مانده در پایتخت گرجستان است، در طول سال‌ها تغییر نام زیادی را تجربه کرده است. برای بازدید از قلعه ناریکالا و دیگر جاذبه های گردشگری گرجستان می توانید در تور گرجستان شرکت کنید.

 

قلعه ناریکالا تفلیس

قلعه ناریکالا تفلیس - نارون اکوتور
قلعه ناریکالا تفلیس

در زمان گذشته، قلعه ناریکالا تفلیس یک قلعه دفاعی بوده است اما امروزه به مکانی گردشگری و برای تماشای بهترین چشم اندازها از شهر می باشد. به غیر از پیاده روی در دیوارهای قلعه، کارهای دیگری نیز می توانید در تپه انجام دهید که شامل بازدید از مجسمه مادر، کارتلیس ددا و پیاده روی در باغ گیاه شناسی ملی گرجستان است. همه اینها را می توان به عنوان بخشی از مسیر توریستی ناریکالا، یک مسیر پیاده روی مشخص شده به طول 1.5 کیلومتر انجام داد.

 

تاریخچه ناریکالا یا نارین قلعه تفلیس

ناریکالا یا نارین قلعه به معنای قلعه کوچک است. نارین قلعه تفلیس بر روی صخره‌ای در رشته کوه تابوری، بر فراز تفلیس قدیم و رودخانه متکواری قرار دارد. پشت قلعه نیز باغ گیاه شناسی ملی و در پای قلعه، گنبدهای حمام های گرگردی جا گرفته است. اولین قلعه ای که در این مکان ساخته شده است، در دوران حکومت ایبریا و در قرن چهارم میلادی بوده است و به آن کالا می گفتند.

نارین قلعه تفلیس در قرن 6 و 7 میلادی، به دست حکومت ساسانیان افتاده بود. در قرن هشتم این قلعه به تصرف عرب‌ها درآمد و تا قرن یازدهم میلای، عرب ها بر تفلیس حکومت کردند. بعدها مغول ها، عثمانی ها و گرجی ها در این قلعه بودند که معماری این قلعه را تحت تاثیر قرار داد.

بخوانید  کوه های قفقاز کجا هستند؟

 

ساعات کار و هزینه ورودی قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته باز است. همیشه در محل نگهبانی وجود دارد و در شب، قلعه روشن است. همچنین ورود به ناریکالا رایگان می باشد.

 

چگونه در تفلیس به ناریکالا برویم؟

از مرکز تفلیس هم می توانید پیاده روی کنید و هم با وسایل حمل و نقل عمومی و هم با تله کابین به ناریکالا بروید. بهترین توصیه این است که با تله کابین به ناریکالا بروید که چشم اندازهای زیبایی را از تفلیس خواهید دید و لذت خواهید برد.

تله کابین ناریکالا - نارون اکوتور
تله کابین تفلیس به ناریکالا

این تله‌کابین مدرن، ناریکالا را به ایستگاه پایین‌تری در پارک رایک، در طرف مقابل رودخانه، متصل می‌کند. هر روز از ساعت 10 صبح تا 10 شب و شنبه نیز تا نیمه های شب دایر است. هزینه تله کابین 2 لاری است و می توانید از کارت مترومونی یا کارت حمل و نقل (همان کارت های قابل شارژی مورد استفاده در اتوبوس و مترو) استفاده کنید. این مسیر کمتر از 2 دقیقه طول می کشد اما بسیار دیدنی است.

 

پیاده روی به ناریکالا

برای استفاده بیشتر از مناظر، پیشنهاد می کنم حداقل یک طرفه پیاده روی کنید. حدود 20 دقیقه طول می کشد تا از شهر قدیمی به قلعه برسید. مسیر در قسمت‌هایی کاملاً شیب‌دار است اما این پیاده روی سخت نخواهد بود.

دو مسیر تا قلعه وجود دارد: اولی از طریق خیابان اوربیری از آبانوتوبانی. با یک راه پله شیب دار شروع می شود که به شما دید خوبی از حمام های گنبدی شکل و منظره ای از نزدیک مناره مسجد دوما می دهد.

مسیر دوم از طریق پلکان خیابان بتلمی است که زیباتر نیز می باشد. از خیابان لادو آساتیانی شروع کنید. این مسیر از میان تکه ای از جنگل تا پای مادر گرجستان و نمای کارتلیس ددا ادامه می یابد.

از آنجا، ورودی ناریکالا در 500 متری شرق سنگفرش شده است. برای رسیدن به ورودی اصلی، بعد از ایستگاه تله کابین از پله ها پایین بروید.

بخوانید  جاذبه های گردشگری باتومی

 

جاذبه های قلعه ناریکالا

به انتظار دیدن یک قلعه خیلی کامل به ناریکالا نروید. تنها چیزی که از قلعه اصلی باقی مانده بنای نیمه خراب شده است. اصلی‌ترین چیزی که به خاطر آن به ناریکالا می‌روید، چشم‌انداز وسیع شهر است و می‌توانید نقاط دیدنی زیادی در سراسر محوطه قلعه پیدا کنید.

قلعه ناریکالا به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می شود. قسمت بالای قلعه بسته شده است و از سمت غرب، در امتداد مسیری که به مجسمه مادر منتهی می شود، به بهترین وجه قابل مشاهده است.

قسمت پایینی قلعه از طریق دروازه برج قابل دسترسی است. قبل از اینکه به داخل محوطه بروید، در امتداد خیابان روبروی ورودی اصلی قدم بزنید تا برج‌ها را ببینید. برخی از آنها آجرکاری تزئینی دارند که فقط از بیرون قابل مشاهده هستند.

داخل قلعه ناریکالا - نارون اکوتور
داخل قلعه ناریکالا

در داخل قلعه، خرابه‌ها و بخش‌هایی از دیوارهای بازسازی‌شده را خواهید دید. وقتی وارد می‌شوید، قسمتی که در سمت چپ قرار دارد، بسیار زیبا است. می‌توانید بالا بروید و بالای ورودی اصلی بایستید. وقتی از بالا برج ها نگاه کنید، چشم انداز زیباتری دارند.

 

کلیسای سنت نیکلاس

کلیسای سنت نیکلاس در ناریکالا - نارون اکوتور
کلیسای سنت نیکلاس در ناریکالا

تنها بنای جدید، کلیسای سنت نیکلاس است که در مرکز فضای سبز قرار دارد. این کلیسای شگفت انگیز در اواخر دهه 1990 بازسازی شد و جایگزین کلیسای اصلی قرن دوازدهمی شد که در اثر آتش سوزی ویران شده بود. در داخل، نقاشی های دیواری فوق العاده زیبا و اشیای نورانی بسیار چشمگیر وجود دارد.

کلیسای سنت نیکلاس یک کلیسای کوچک اما بسیار زیباست و قطعا ارزش بازدید را دارد. درهای کلیسا از ساعت 11 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است. برای ورود، باید لباس مناسب بپوشید (زانوها و شانه های پوشیده، دامن بلند و روسری برای زنان). عکاسی نیز در داخل مجاز نمی باشد.

در طرف دیگر کلیسا، می‌توانید از طریق مسیرهای مشخص‌شده و مسیرهای نه چندان واضحی که به بالای یک تپه سنگی منتهی می‌شوند، در کل محیط قلعه پرسه بزنید.

بخوانید  جاذبه های گردشگری تفلیس

 

مجسمه مادر یا کارتلیس ددا

مجسمه مادر یا کارتلیس ددا - نارون اکوتور
مجسمه مادر گرجستان یا کارتلیس ددا

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر در 500 متری غرب قلعه ناریکالا قرار دارد. این مجسمه به یاد ماندنی در سال 1958 به مناسبت 1500 سالگی تفلیس ساخته شد. اولین مجسمه ای که ساخته شد از جنس چوب بود اما بعداً آن را از آلومینیوم ساختند. کارتلیس ددا به ارتفاع 20 متر بر فراز سولولاکی می‌چرخد و کاسه شراب در یک دستش (برای خوشامدگویی به کسانی که به عنوان دوست می‌آیند) و یک شمشیر در دست دیگرش (برای ملاقات با دشمنان) دارد.

با ایستادن در زیر مجسمه می‌توانید چشم‌انداز متفاوتی را به بالا داشته باشید. مجسمه مادر گرجستان تنها یکی از مجموعه مجسمه های شوروی است که در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق یافت شده است.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان - نارون اکوتور
باغ گیاه شناسی ملی یا بوتانیکال گاردن گرجستان

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در دره پشت قلعه قرار دارد. مانند باغ گیاه‌شناسی باتومی و باغ‌های زوگدیدی، گونه‌های درختان بومی و عجیب و غریب را در خود دارد. همچنین باغ تزئینی نیز در باغ گیاه شناسی خواهید یافت.

جاذبه اصلی داخل پارک آبشار باغ گیاه شناسی است. همچنین می‌توانید مناظر زیبای شهر و نقاشی‌هایی از قلعه را که توسط گل‌ها قاب شده‌اند، از مسیرهای مرتفعی که باغ‌ها را متقاطع می‌کنند، بیابید. در قسمت بالای باغ، مسیرهای سربالایی وجود دارند که از محبوب ترین مکان ها برای پیاده روی در تفلیس می باشد.

آبشار باغ گیاه شناسی ملی گرجستان - نارون اکوتور
آبشار باغ گیاه شناسی ملی گرجستان

دو ورودی به باغ گیاه شناسی ملی گرجستان وجود دارد: اولی در نزدیکی مجسمه مادر است و به یک پله تیز منتهی می شود. دومی وقتی از دروازه اصلی قلعه خارج می شوید، در سمت راست است.

 

صحبت نهایی:

قلعه ناریکالا اصلی ترین جاذبه تفلیس است و برخی از بهترین جاذبه های گردشگری تفلیس را در خود جای داده است. از جمله مجسمه مادر گرجستان و باغ گیاه شناسی ملی گرجستان. ناریکالا نماد شهر تفلیس است و می توانید در تور گرجستان از این قلعه زیبا دیدن کنید.

امتیاز دهید :

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *