تور ویتنام

narvan logo

سیبری

سیبری

سیبری - نارون اکوتور

فهرست مطالب

با شنیدن «سیبری» چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ سرما، زمستان، برف، و اینکه خیلی دورافتاده است؟ همه دانش شما درباره این منطقه درست است اما سیبری بسیار فراتر از این حدسیات ساده است. این منطقه دارای حیات وحش شگفت انگیز، مناظر خیره کننده، مردم بومی و فرهنگ متنوع و تاریخ دراماتیک است. نکته قابل توجه این است که نارون اکوتور امکان سفر به این منطقه را در تور سیبری فراهم کرده است که شامل سفر به روسیه و سیبری و شمالگان می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با واقعیت های شگفت انگیز این منطقه وسیع آشنا کنیم.

سیبری کجاست؟

شاید خیلی ها سیبری را با ناحیه فدرال سیبری (روسیه) یا سیبری روسیه بشناسند اما گسترده ترین تعریف و رایج ترین آنها، به صورت یک منطقه جغرافیایی است که در آن، سیبری از کوه های اورال در غرب تا اقیانوس آرام در شرق و از قطب شمال به پایین مدار شمالگان امتداد دارد. سیبری قطعا یکی از بکرترین و شگفت انگیزترین مناطق روسیه است.

نقشه سیبری

نقشه سیبری - نارون اکوتور

 

مساحت سیبری

مساحت سیبری 13.1 میلیون کیلومتر مربع است که بیش از سه چهارم خاک روسیه را تشکیل می دهد و 20 برابر بزرگتر از فرانسه و 50 برابر بزرگتر از انگلستان است! نکته جالب توجه این است که قلمرو سیبری بزرگتر از تمام کشورها در کره زمین است و تقریباً 10 درصد از تمامی خشکی های جهان را پوشش می دهد.

بخوانید  شفق قطبی چیست و در کدام کشورها می توانیم آن را ببینیم؟

جمعیت سیبری

شاید باور نکنید اگر بشنوید که جمعیت سیبری به 40 میلیون نفر می رسد! البته با توجه به وسعت زیاد، جمعیت کمتری را شامل می شود اما خیلی ها ناحیه سیبری را خالی از سکنه یا با جمعیت بسیار کم تصور می کنند. شرایط زندگی در سیبری بسیار سخت است و بسیاری از جوانان اغلب به مناطق دیگر روسیه یا خارج از کشور نقل مکان می کنند؛ بنابراین انتظار می رود جمعیت سیبری به تدریج کاهش یابد.

معنی سیبری

برخی ادعا می کنند که معنی سیبری “سرزمین خواب” یا “سرزمین زیبا” است که از کلمه قدیمی ترکی برگرفته شده است. برخی دیگر می گویند به معنای “سرزمین وحشی” است و بعضی دیگر معتقدند که از کلمه روسی “sever” به معنی شمال می باشد.

همه این معانی برای سیبری برازنده هستند. چرا که این سرزمین، هم زیبا و هم وحشی است و در شمال قرار دارد. همچنین سرمای منطقه و دورافتاده بودن آن، می تواند سرزمین خواب را منطقی جلوه دهد.

آب و هوای سیبری

آب و هوای سیبری - نارون اکوتور

آب و هوای سیبری به سرما و برف خود شهرت یافته است. از ماه نوامبر تا فوریه تمام سیبری پوشیده از برف است و در بعضی مناطق، عمق برف حتی به 80 سانتی متر نیز می رسد.

دریاچه بایکال برای چند ماه کاملاً یخ زده است؛ بنابراین نه تنها می توانید در آنجا پیاده روی کنید، بلکه رانندگی در این دریاچه با ماشین نیز امکانپذیر است و معمولا این کار رایج تر است.

بخوانید  میدان سرخ مسکو، قلب پایتخت روسیه

درجه حرارت در سیبری تا -40 درجه سانتیگراد کاهش می یابد و در برخی از مناطق، حتی به -60 درجه نیز می رسد. برای مثال در اوی میاکون که به عنوان یکی از سردترین شهرهای جهان نیز شناخته می شود. نکته شگفت انگیز در مورد سیبری این است که می تواند تابستان گرمی داشته باشد که دما می تواند تا 40 درجه سانتیگراد هم برسد! سیبری یکی از بزرگترین تغییرات دمایی را در جهان ایجاد می کند.

بلندترین کوه سیبری

آتشفشان Klyuchevskaya Sopka - نارون اکوتور

در سیبری چندین رشته کوه وجود دارد؛ از جمله کوه های اورال (که اروپا را از آسیا جدا می کند)، کوه های بایکال در ساحل شمال غربی دریاچه بایکال و کوه های آلتای که سرچشمه های ایرتیش و اوب در میان کوهنوردان محبوبیت دارد. با این حال، بلندترین نقطه سیبری، آتشفشان فعال Klyuchevskaya Sopka در شبه جزیره کامچاتکا با ارتفاع 4649 متر است.

دریاچه های سیبری

دریاچه بایکال در سیبری - نارون اکوتور

دریاچه بایکال عمیق ترین دریاچه سیبری است اما این تنها عنوانی نیست که دریاچه بایکال به آن شهرت داشته باشد. بایکال عمیق ترین و قدیمی ترین دریاچه جهان است. برای تصور عمق دریاچه، در نظر بگیرید که اگر فاصله بالای کوه های اطراف بایکال را تا عمیق ترین نقطه دریاچه اندازه گیری کنیم، 12977 متر می شود! اما عمق واقعی دریاچه بایکال، 8500 متر است که یک نمونه بی نظیر در جهان است. این دریاچه حاوی 20 درصد از کل ذخیره آب شیرین یخ زده جهان است که دلیل دیگری است که بایکال را منحصر به فرد می کند.

بخوانید  شهر سن پترزبورگ

هنگامی که دریاچه در طول زمستان یخ می زند، پدیده شگفت انگیزی رخ می دهد: یخ شفاف و فیروزه ای که پیاده روی و ماشین سواری روی آن، هیجان و زیبایی فوق العاده به همراه دارد و حس آزادی بی نظیری را تجربه خواهید کرد.

شهرهای سیبری

نووسیبیرسک در سیبری - نارون اکوتور
نووسیبیرسک بزرگترین شهر سیبری

بزرگترین شهر سیبری نووسیبیرسک با 1.5 میلیون نفر جمعیت است و پس از آن اومسک، کراسنویارسک، تیومن، بارنائول و ایرکوتسک هستند. نووسیبیرسک همچنین سریع ترین شهر در حال رشد در جهان است و مطمئناً یکی از مکان های دیدنی روسیه می باشد.

مردم بومی سیبری

بوریات ها بومی سیبری - نارون اکوتور
بوریات ها مردم بومی سیبری

اکثر سیبری ها روس و اوکراینی روسیه هستند. جدا از آنها، حدود یک بیستم جمعیت را گروه های بومی تشکیل می دهند. بزرگترین گروه بومی در سیبری، بوریات ها هستند که عمدتاً در سرزمین مادری خود یعنی جمهوری بوریات متمرکز شده اند.

حیوانات سیبری

سیبری کانونی برای تنوع زیستی و حیات وحش است! گونه های زیادی در این منطقه زندگی می کنند و متأسفانه بسیاری از آنها در معرض خطر انقراض هستند؛ از جمله ببر، پلنگ، خرس، عقاب، گوسفند، ماهی قزل آلا.

 

منبع: ExploRussia

4.7/5 - (23 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *