تور ویتنام

narvan logo

معبد میمون ها در نپال

معبد میمون ها در نپال

معبد میمون ها

فهرست مطالب

معبد میمون ها یا معبد سویامبونات یکی از دیدنی ترین نقاط شهر کاتماندو است. با خیره شدن به خط افق مه آلود کاتماندو، مطمئناً استوپای سفید رنگ و گلدسته آن را خواهید دید که در بالای تپه ای در دوردست قرار گرفته است و یکی از مقاصد مهم نارون در کاتماندو در تور نپال است. در این مقاله می خواهیم به صورت کامل همه چیز را در مورد معبد میمون ها بررسی کنیم.

معبد میمون ها یا سوایامبونات در نپال

معبد میمون ها یکی از جاهای دیدنی نپال و یک مکان مقدس زیارتی مربوط به بودایی ها است که قدمت آن به قرن پنجم بازمی‌گردد. سوایامبونات یکی از قدیمی‌ترین و مورد احترام‌ترین معابد نپال است که به دلیل معماری چشمگیر، تماشای میمون های بازیگوش و به عنوان مکانی برای لذت بردن از غروب خورشید بر فراز شهر کاتماندو، شهرت جهانی یافته است. اگر قصد دارید از معبد سوایامبونات دیدن کنید، با ادامه مقاله همراه ما باشید.

بازدید از معبد میمون ها

چگونه از معبد میمون ها بازدید کنیم؟

برای این که بتوانید از معبد میمون ها بازدید کنید، باید از 365 پله سنگی شیب دار بالا بروید و به بالای تپه برسید. در نگهبانی مجموعه، هزینه ورودی را می پردازید که برای گردشگران خارجی 200 روپیه است (در سفر با نارون، لازم نیست هزینه ای بپردازید). این معبد هر روز از ساعت 7 صبح تا 6 بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است. با این حال در زمان شلوغ، گاها می توانید تا بعد از 6 بعد از ظهر نیز در معبد سپری کنید.

مقاله مرتبط : معبد پاشوپاتیناث و اجرای مراسم مرده سوزی

 

معبد سوایامبونات در مجموعه معبد میمون ها

استوپای سوایامبونات در معبد میمون ها

جاذبه اصلی معبد میمون ها در کاتماندو، استوپای بزرگ و باشکوه گنبدی با پایه سفید رنگ شده با چشمان بودا و گلدسته بلند طلاکاری شده به ارتفاع 43 متر است. این استوپا، Swayambhu Stupa نام دارد که به معنای “استوپای خود ساخته” است. طبق یک افسانه، استوپا به طور خود به خود از یک گل نیلوفر آبی، گل آبی مقدس در بودیسم و هندوئیسم، در قرن پنجم پدیدار شد. چشم های بودا 13 طبقه را شامل می شود که پایه گنبد سفید را احاطه کرده است که با رنگ های سفید، قرمز، آبی و طلایی رنگ آمیزی شده است.

همچنین متوجه پرچم های دعای نپالی می شوید که در باد تکان می خورند و به بالای مناره بسته شده اند. می گویند که تعداد پرچم ها همانند تعداد پله ها، 365 مورد است. این استوپا از زمان ساخت خود در قرن پنجم تاکنون، 15 مورد تعمیرات قابل توجه را پشت سر گذاشته است تا به شکل امروز، ظاهر خود را حفظ کند. آخرین تعمیرات معبد، مربوط به سال 2010 است که 20 کیلوگرم طلا به گلدسته آن، اضافه شده است.

اهمیت استوپای سوایامبو

استوپای سوایامبو، یک مکان زیارتی مهم برای بوداییان سراسر جهان است. دور استوپا چرخ‌های دعا را خواهید دید که بودایی‌های تبتی در جهت عقربه‌های ساعت در اطراف آن قدم می‌زنند. این عمل کورا نامیده می شود و به عنوان نوعی مراقبه در نظر گرفته می شود.

میمون های معبد سوایامبونات

میمون های معبد

برای اکثر گردشگران، یکی از جالب ترین جنبه های معبد سوایامبونات، میمون ها هستند که نام مجموعه را نیز، به معبد میمون ها تبدیل کرده است. به محض اینکه به پایه پله ها رسیدید، میمون های زیادی را خواهید دید که در اطراف شیطنت می کنند. این میمون ها از نوع ماکاک های دم دراز هستند که یکی از رایج ترین میمون های جنوب شرق آسیا است.

مقاله مرتبط : معبد بودانات، از مهمترین معابد هندو در نپال

 

می توانید به میمون ها نزدیک شوید و با آن ها سرگرم شوید. البته با وجود این که میمون ها با انسان ها اخت شده اند، اما باز ممکن است به شما تندخویی کنند. پس مواظب باشید! مردم محلی این میمون ها را مقدس تلقی می کنند و معتقدند که آنها از نوادگان خدای میمون هندو، هانومان هستند. در نتیجه کارکنان معبد از میمون ها مراقبت می کنند و به آنها غذا می دهند.

البته علاوه بر میمون، تعداد زیادی سگ ولگرد نیز می توانید در اطراف معبد مشاهده کنید. حتی گاهی اوقات، می توانید شاهد نبرد یک میمون و یک سگ باشید!

دیگر جاذبه های معبد میمون ها

مانند دیگر جاهای دیدنی کاتماندو، معبد میمون‌ها نیز مجموعه بزرگ‌تری را شامل می شود که چندین معبد کوچکتر، زیارتگاه‌ها، مجسمه‌های متعدد و جاذبه‌های دیگر به جز استوپای اصلی در آن قرار دارند. اگر می خواهید معبد میمون ها را کامل بگردید، پس همراه ما باشید تا جاذبه های دیگر این مجموعه را بررسی کنیم:

  1. معبد هاراتی: این معبد به هاراتی که الهه آبله و بیماری های همه گیر است، اختصاص دارد. اعتقاد بر این است که هاراتی زمانی یک دیو بود که باعث بیماری می شد، اما بعداً به بودیسم گروید و محافظ کودکان و زنان شد.
  2. Vajra: واجرا یک برج کوچک است که در نزدیکی استوپای اصلی واقع شده است و شامل مجسمه Vajrayogini، خدای بودایی تانتریک است. این برج همچنین با کنده کاری ها و نقاشی های پیچیده تزئین شده است.
  3. صومعه تبتی: صومعه تبتی در ضلع شمالی تپه قرار دارد و یک چرخ نماز رنگارنگ بزرگ و چندین زیارتگاه کوچک در آن قرار دارد. این صومعه همچنین به خاطر نقاشی‌های دیواری رنگارنگش معروف است و راهبانی دارد که در صومعه با شمع‌های روشن در حال دعا یا مراقبه هستند.
  4. پارک بودا: این پارک در سمت جنوبی تپه قرار دارد و چندین مجسمه بزرگ بودا از جمله مجسمه بودا برنزی 17 متری را در خود جای داده است.
  5. موزه: مجموعه معبد میمون ها دارای یک موزه نیز می باشد که شامل نمایشگاه هایی در مورد بودیسم و فرهنگ نپالی، از جمله آثار باستانی، مجسمه ها و نقاشی های تانگکا است.
  6. حمام زائران: حمام زائران یک حوض کوچک است که در نزدیکی ورودی مجموعه سوایامبونات قرار دارد و زائران می توانند قبل از ورود به معابد در آن غسل کنند.

همچنین کافه‌ها و مغازه‌های کوچکی نیز در اطراف معبد وجود دارد که می‌توانید سوغاتی نپال را از آنها تهیه کنید. علاوه بر این، فروشندگان محلی نیز غرفه هایی را در اطراف استوپا و در داخل مجموعه معبد برپا می کنند.

مقاله مرتبط : چرا به نپال سفر کنیم؟

 

جمع بندی

سوایامبونات یا معبد میمون ها یکی از دیدنی ترین جاذبه های کشور نپال است که بر روی یک تپه در بخش غربی دره کاتماندو واقع شده است. پس در این معبد، یکی از بهترین مناظر پانوراما از شهر کاتماندو را می توانید داشته باشید. اگر موقع غروب آفتاب در سوایامبونات باشید، می توانید شاهد بهترین سوژه های عکاسی از شهر کاتماندو باشید.

 

منابع: WeSeekTravel

LonelyPlanet

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *