تور ویتنام

narvan logo

کاسه تبتی یا کاسه آوازخوان چیست؟

کاسه تبتی یا کاسه آوازخوان چیست؟

کاسه تبتی - نارون اکوتور

فهرست مطالب

هنگامی که در کوچه و خیابانهای نپال قدم میزنید، کاسه های فلزی بسیاری به چشمتان میخورد؛ کاسه هایی که کاربردی بعنوان یک ظرف غذاخوری ندارند و بعنوان یک ساز شناخته شده اند.
این کاسه تبتی بعنوان سوغاتی نپال معروف است و از شهرهای کاتماندو و‌ پخارا با قیمت بسیار مناسبی قابل تهیه هستند. در تور نپال نارون اکوتور می توانید از این کاسه ها تهیه کنید. از آنجایی که کاسه تبتی چیزی فراتر از یک ساز هست و خواص درمانی دارد، لازم دانستیم کمی بیشتر در این خصوص توضیح دهیم:

کاسه تبتی یا کاسه آوازخوان چیست؟

کاسه تبتی یا کاسه آوازخوان چیست؟ - نارون اکوتور

کاسه تبتی یک کاسه آوازخوان و نوعی زنگوله است که هنگام نواختن می لرزد و صدایی غنی و عمیق ایجاد می کند. کاسه های تبتی که با نام های کاسه آوازخوان یا کاسه هیمالیا نیز شناخته می شوند، باعث آرامش می شوند و خواص درمانی قدرتمندی دارند که کاربردهای مذهبی و درمانی فراوانی در نپال دارد.

کاربرد کاسه آوازخوان

کاربرد کاسه آوازخوان - نارون اکوتور

کاربرد کاسه آوازخوان اغلب در القای آرامش و کاهش استرس است. راهبان بودایی مدت‌هاست که از کاسه‌های تبتی در تمرین مراقبه استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برخی از پزشکان سلامت از جمله موسیقی درمانگران، ماساژدرمانگران و یوگاتراپیست ها از کاسه های آوازخوان تبتی در روند برخی درمان ها استفاده می کنند.

این ادامه سعی می کنیم نحوه استفاده از کاسه های آوازخوان و مزایایی را که ادعا می شود دارند، بررسی کنیم. همچنین به مواردی می پردازیم که قبل از اقدام به درمان با کاسه های تبتی باید به آن ها توجه کنید.

بخوانید  معروف ترین معابد نپال

تاریخچه کاسه تبتی

در مورد منشأ دقیق کاسه آواز تبتی اختلاف هایی وجود دارد اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهند ممکن است در حدود قرن شانزدهم قبل از میلاد برای اولین بار در چین ساخته شده باشند. کاسه های سنتی از فلزات مختلفی از جمله جیوه، سرب، نقره، آهن، طلا و مس ساخته می شدند.

در طول دهه 1970، مردم شروع به واردات کاسه ها به آمریکای شمالی و اروپا کردند. محبوبیت آنها در دهه 1990 به عنوان یک درمان مکمل و جایگزین برای انواع بیماری ها افزایش یافت.

 

مزایای کاسه درمانی

مزایای کاسه درمانی - نارون اکوتور

مطالعات علمی بسیار کمی وجود دارد که مزایای کاسه درمانی را با وجود سابقه طولانی استفاده از آنها بررسی کرده باشد. اما برخی از افراد گزارش می دهند که استفاده از آنها کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

برخی مزایای کاسه درمانی عبارتند از:

  • تسکین استرس: برخی تحقیقات، از تاثیر کاسه های آوازخوان به عنوان راهی برای تقویت آرامش و کاهش احساس اضطراب حمایت می کنند.
  • بهبود خواب: از آنجا که کاسه درمانی با کاهش اضطراب و تنش مرتبط است، ممکن است برای بهبود خواب مفید باشد. اما برای حمایت از این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • کاهش فشار خون: یک مطالعه مقدماتی در سال 2014 میلادی در مجله Health Promotion منتشر شد که مزایای یک جلسه آرام سازی 12 دقیقه ای با کاسه تبتی را بررسی می کرد. این مطالعه نشان می داد که مراجع در مقایسه با سکوت قبل از شروع آواز، کاهش بیشتری در فشار خون سیستولیک و ضربان قلب مشاهده شد.
  • کاهش افسردگی: یکی از مطالعات انجام شده در مورد کاسه تبتی، آواز آن را با بهبود خلق و خوی مراجع، مرتبط دانست و پیشنهاد کرد که این رویکرد ممکن است راهی کم هزینه برای کمک به کاهش علائم افسردگی باشد.
  • تحریک سیستم ایمنی: برخی همچنین ادعا می کنند که کاسه آواز تبتی می تواند سیستم ایمنی را تحریک کرده و تغییرات مفیدی در امواج مغزی ایجاد کند.
  • تسکین درد: مطالعه دیگری در این زمینه دارد که به درد مزمن ستون فقرات پرداخته بود. این مطالعه نشان داد که افرادی که تحت درمان با کاسه آوازخوان قرار گرفته اند، به طور قابل توجهی کاهش درد و همچنین کاهش استرس را تجربه کرده اند. البته تسکین کامل درد را نمی توان مسئله ای قابل تایید دانست.
  • متعادل کردن و هماهنگ کردن بدن: بسیاری از طرفداران کاسه درمانی ادعا می کنند که ارتعاشات یک کاسه های تبتی، می تواند بین سلول های بدن هماهنگی ایجاد کرده و به سیستم انرژی بدن تعادل ببخشد. این تعادل می تواند باعث تغییرات مفید در وضعیت بدنی و روانی فرد شود.
  • تقویت سایر شیوه های درمانی: برخی درمانگرها از کاسه های تبتی در کنار سایر روش های درمانی مانند مدیتیشن و تنفس عمیق بهره می گیرند.
  • توجه کنید که با وجود استفاده از کاسه های آوازخوان برای اهداف مذکور، هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا تاثیرات واقعی این کاسه را مشخص کند.
بخوانید  چرا به نپال سفر کنیم؟

منشأ علمی حمایت تحقیقات از اثرات کاسه درمانی

برخی آزمایش های علمی نشان داده اند که کاسه های آوازخوان تبتی امواج خاصی تولید می کنند. تجزیه و تحلیل علمی امواج مغزی الکترومغناطیسی وجود امواجی را تایید کرده است که به حالت های مختلف هوشیاری مرتبط هستند. یکی از این حالت های هوشیاری، مربوط به حالت هوشیاری روزمره است که مغز، امواج بتا تولید می کند.

امواج آلفا در حالت های مراقبه و آرامش عمیق تر وجود دارند. امواج تتا هم برای حالت خواب معمولی هستند و الگوهای امواج دلتا نیز، فقط در هنگام خواب عمیق تولید می شوند. زمانی که دانشمندان، امواج تولید شده هنگام نواختن کاسه های تبتی را ثبت کردند، امواجی را مشاهده کردند که الگوی امواج آلفا بود که آرامش القا شده را توجیه می کند.

نحوه نواختن کاسه آوازخوان

نحوه نواختن کاسه آوازخوان - نارون اکوتور

در طول درمان با کاسه آوازخوان، در حالی که کاسه در مکان های خاصی قرار میگیرند، شما روی زمین دراز می کشید. به عنوان مثال، آنها ممکن است در اطراف بدن شما، روی بدن شما یا در مکان های مختلف در اطراف اتاق قرار گیرند.

پس از قرار گرفتن، فرد متخصص از پتک های کوچک برای ضربه زدن به کاسه‌ها استفاده می‌کند تا ارتعاشات و صداهای جادویی را ایجاد کند. برخی درمانگران ممکن است جلسه کاسه درمانی را با مدیتیشن نیز پیش ببرد.

اگر می خواهید خودتان کاسه تبتی را بنوازید، پتک کوچک را با حرکات دایره‌ای روی لبه بیرونی یا داخلی کاسه فشار دهید. اگر صدای روشن و واضحی می شنوید، می توانید حرکت را آهسته تر کنید. به جای چرخاندن مچ دست، از بازوی خود برای انجام حرکت استفاده کنید.

علاوه بر این، می توانید قبل از شروع حرکت دایره ای به آرامی به کاسه ضربه بزنید.

نکاتی برای خرید کاسه آوازخوان

نکاتی برای خرید کاسه آوازخوان - نارون اکوتور

اگر به کاسه‌های آوازخوان علاقه مند شده اید، مکان‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنها را پیدا کنید. برای مثال در مراکز مدیتیشن و یوگا و فروشگاه های  موسیقی در نپال می توانید تهیه کنید. اگر نتوانستید پیدا کنید، می توانید به صورت آنلاین خرید کنید.

کاسه های کوچکتر تا متوسط ​​اغلب برای مبتدیان مناسب تر هستند. کاسه های آواز بزرگتر ممکن است برای کاربران حرفه ای تر مناسب باشد.

به دنبال کاسه ای باکیفیت باشید که قادر به تولید انواع طنین انداز باشد. برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که یک کاسه چکش‌کاری دست ساز را بخرید تا صدای پرطنینی داشته باشید.

بخوانید  عجایب نپال

کلام آخر

اعتقاد بر این است که کاسه های آوازخوان تبتی باعث آرامش، کاهش استرس و سایر اثرات درمانی می شوند. سرمنشا این کاسه ها به هزاران سال پیش  و به چین بر می گردد اما در چند دهه اخیر به طور فزاینده ای در کشورهای دیگر محبوب شده اند.

مزایایی که طرفداران درمان با کاسه های تبتی ادعا می کنند شامل بهبود خواب، کاهش افسردگی، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی است. با این حال، شواهد فعلی نمی توانند این مزایا را اثبات کنند. در حالی که به نظر می رسد برخی اثرات مثبت وجود دارد، تحقیقات بیشتری برای تعیین نحوه استفاده از کاسه های آوازخوان مورد نیاز است.

 

آیا علاقه مند به درمان به کاسه تبتی هستید؟ شما چه اطلاعاتی درباره این کاسه های آوازخوان دارید؟ دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

منابع: Verywellmind.com

hoteli-bernardin.si

shantibowl.com

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *