تور ویتنام

narvan logo

سافاری چیست؟

سافاری چیست؟

سافاری چیست

فهرست مطالب

در مورد سافاری های آفریقایی شنیده اید و عکس هایی از افراد مشهور دیده اید که تصاویری جذاب از سافاری در آفریقا منتشر می کنند. پس اگر می خواهید بدانید واقعا سافاری چیست؟ و سافاری حیات وحش در آفریقا برای مسافران چگونه است، با ما همراه باشید. در ادامه، همه چیز را در مورد سافاری های آفریقا توضیح خواهیم داد .

سافاری چیست؟

در گسترده‌ترین مفهوم، سافاری رفتن در دسته مسافرت ها قرار می گیرد. به طور خاص، سافاری نوعی سفر است که شامل رفتن به طبیعت برای تماشای حیوانات وحشی می باشد. ریشه کلمه سافاری در ابتدا عربی است و سپس سواحیلی است اما مفهوم مدرن سافاری از آفریقا سرچشمه گرفته است. تا جایی که سفر به آفریقا و تورهایی مانند تور کنیا، با سافاری شناخته می شود.

معنی کلمه سافاری چیست؟

کلمه سافاری از کلمه عربی “سفر” گرفته شده است. این کلمه عربی بعداً توسط سواحیلی های شرق آفریقا پذیرفته شد و به کلمه سواحیلی «سافاریا» که به معنای «سفر» یا «سفر کردن» است، تبدیل شد.

ریشه واژه انگلیسی «سافاری» به اواخر قرن نوزدهم برمیگردد. کلمه سافاری در سال 1858 به عنوان یک کلمه خارجی وارد زبان انگلیسی شد و بعداً به عنوان یک کلمه انگلیسی پذیرفته شد. گفته می شود که کلمه سافاری در سال 1860 توسط کاشف افسانه ای بریتانیایی سر ریچارد فرانسیس برتون وارد زبان انگلیسی شد؛ سپس در سال 1890، بر اساس فرهنگ ریشه شناسی، کلمه انگلیسی «سافاری» به فرهنگ لغت اضافه شد.

امروزه، تعاریف سنتی فرهنگ لغت از “سافاری” هنوز اغلب شامل یک جزء از حیات وحش است:

“…سفری برای مشاهده یا شکار حیوانات در زیستگاه طبیعی آنها، به ویژه در شرق آفریقا.”

“سفر به هر منطقه توسعه نیافته برای دیدن، عکاسی یا شکار حیوانات وحشی در محیطشان.”

سافاری به معنای تماشای حیات وحش

البته امروزه مفهوم شکار از سافاری حذف شده است و در حال حاضر، سافاری به یک ماجراجویی یا صرفا یک سفر به حیات وحش آفریقا اشاره دارد، بدون شکار. سفر سافاری آفریقایی معمولاً درآمدی برای پروژه‌های حفاظتی محلی و پارک‌های بازی فراهم می‌کند و به محافظت از زیستگاه ها و حیات وحش کمک می کند.

بخوانید  هفت قله بلند جهان در 7 قاره | قلل هفتگانه یا هفت قله هفت قاره

سافاری اصالتا مختص آفریقا است!

سافاری مختص آفریقاست. اگرچه می توانید به یک سفر به سبک سافاری در خارج از آفریقا بروید اما سافاری ها اساساً آفریقایی هستند. آفریقا خانه سافاری است. دداین قاره است که ایده کلاسیک سافاری حیات وحش متولد و تکامل یافته و سافاری ریشه ای قوی در آفریقا دارد.

اما می‌توانید در استرالیا، هند، کانادا، ایالات متحده و سایر کشورها هم به سافاری بروید. مناطقی بیابانی وجود دارند که می توانید حیوانات وحشی را در سراسر جهان ببینید اما لذت سافاری در آفریقا را ندارند.

سافاری در آفریقا به چه شکل است؟

سافاری در آفریقا

سافاری معروف ترین و پرطرفدارترین نوع سفر تعطیلات در آفریقا است. در اصل، سافاری آفریقایی هر سفری به بیابان برای مشاهده حیات وحش آزادانه است. با این حال، این تعریف سنتی از سافاری در آفریقا در طول زمان گسترش یافته است. امروزه هر سفری در آفریقا که در آن مدتی را در طبیعت بگذرانید و به تماشای حیوانات آزادانه بپردازید را می توان سافاری نامید.

چه بازدیدهایی از حیوانات سافاری به شمار نمی روند؟

شما نمی توانید در طول سفر خود، به یک مرکز نگهداری یا پرورش حیوانات بروید و نام آن را سافاری بگذارید. همچنین سفر به یک باغ وحش آفریقا سافاری به حساب نمی آید.  در آفریقا، تعطیلات تنها زمانی تبدیل به سافاری می شود که عنصری از تماشای حیات وحش در طبیعت به صورت آزادانه وجود داشته باشد؛ وقتی که با یک ماشین 4×4 به محل زندگی شیرها می روید و از نزدیک شکار یا استراحت و پرسه زدن آن ها را تماشا می کنید، می توانید آن را یک سافاری بنامید.

بخوانید  فرق کفش هایکینگ و ترکینگ

تاریخچه سافاری آفریقا

تاریخچه سافاری

اولین مفهوم مدرن سافاری را باید در اوایل دوران استعمار در آفریقا، از اواخر دهه 1800 تا اوایل دهه 1900 جستجو کرد. با ورود اولین کاوشگران و استعمارگران اروپایی، اولین اکتشافات به سبک سافاری آغاز شد. هدف برخی از آنها کاوش سرزمین های جدید بود که بسیاری از آنها، آشکارا با هدف شکار حیوانات می رفتند.

در این اکسپدیشن‌های اولیه به رهبری اروپایی‌ها، حیوانات بزرگ توسط مردم قبایل محلی شکار می‌شدند. بعدها، تدی روزولت، رئیس جمهور ایالات متحده، این مفهوم را در آمریکا رواج داد؛ او یک سافاری با ابعاد عظیم و با هدف پر کردن مؤسسه اسمیتسونیان با نمونه های آفریقایی شروع کرد: شکار حدود 11400 حیوان که از این تعداد 512 مورد فیل، شیر، پلنگ، بوفالو، اسب آبی و کرگدن بودند.

خب می آییم به زمان حال و می بینید که شکار، دیگر بخشی از سافاری در آفریقا نیست. خوشبختانه سرگرمی بدوی شکار تا حد زیادی مربوط به تاریخ است و آفریقا از این نوع سافاری ها، عبور کرده است.

سافاری حیات وحش مدرن

ایده های منسوخ شده سافاری های آفریقایی به عنوان سفرهای شکار تا حد زیادی با مفاهیم مدرن تر سافاری حیات وحش جایگزین شده است. امروزه سافاری حیات وحش در آفریقا، شکلی اجتماعی و محیطی مسئولانه در قبال حیوانات، به خود گرفته است.

امروزه رفتن به سافاری در آفریقا به معنای گذراندن یک تعطیلات ماجراجویانه و در عین حال آسیب نرساندن به حیوانات یا محیط آنها است. سافاری حیات وحش اکنون نقش کلیدی در حفظ اقتصاد آفریقا و حفاظت از جمعیت حیات وحش ایفا می کند.

سافاری بیگ فایو در آفریقا

سافاری بیگ فایو

اصطلاح “بیگ فایو” در ابتدا توسط شکارچیان حیوانان برای اشاره به خطرناک ترین حیوانات برای شکار در آفریقا در اواخر دهه 1800 ابداع شد اما امروزه، بیگ فایو آفریقا، حیوانات موردعلاقه گردشگران هستند و آنها آرزوها دارند حتما در سافاری حیات وحش ببینند. بیگ فایو شامل شیر، پلنگ، کرگدن، فیل و بوفالو است.

بخوانید  اسنوموبیل

از میان این پنج حیوان بزرگ، فقط گاومیش در معرض خطر انقراض قرار ندارد. امروزه اهمیت رویارویی با حیوانات بزرگ آفریقایی، در لذت مشاهده آنها در محیط طبیعی، یادگیری در مورد آنها و عکاسی از آنهاست. سافاری بیگ فایو صرفاً یک سافاری حیات وحش است که بر روی مشاهده و عکاسی از این پنج حیوان بزرگ در طبیعت متمرکز است.

برترین سافاری های حیات وحش در آفریقا

  • سافاری بوتسوانا – پارک چوب، دلتای اوکاوانگو، مورمی، کالاهاری و ماگادیکگادی
  • سافاری نامیبیا – پارک اتوشا، صحرای نامیب، سواکوپموند، کنیون رودخانه ماهی و ویندهوک
  • سافاری آفریقای جنوبی – پارک کروگر، کیپ تاون، مسیر باغ، پارک فیل آدو و کوازولو ناتال
  • سافاری زیمبابوه – پارک هوانگ، آبشار ویکتوریا، پارک ملی ماتوبو و ویرانه‌های بزرگ زیمبابوه
  • سافاری زامبیا – آبشار ویکتوریا، پارک لوانگوا جنوبی، پارک ملی کافو و لیوینگستون
  • سافاری شرق آفریقا و نکات مهم سفر:
  • سافاری تانزانیا – پارک سرنگتی، دهانه انگورونگورو، کلیمانجارو، دریاچه مانیارا، ذخیره‌گاه سلوس و جزایر زنگبار
  • سافاری کنیا – پارک های ملی کنیا شامل ماسای مارا، پارک آمبوسلی، دریاچه ناکورو، منطقه حفاظت شده سامبورو، پارک ملی تساوو و دریاچه نایواشا
  • سافاری اوگاندا – پارک ملی Bwindi، پارک کیبال، آبشار مورچیسون، جینجا و پارک ملی ملکه الیزابت
  • تورهای ماداگاسکار – جزیره نوسی بی، پارک آنداسیبه، پارک ملی مونتگن دوآمبر و شبه جزیره ماسوالا
  • سافاری مالاوی – دریاچه مالاوی، جنگل دزالانیاما، پارک لیواند و پارک ملی نیکا

منبع: AfricanBudgetSafaris

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

2 پاسخ

  1. با سلام وظيفه رسانه انعكاس واقعيت است ،چه كسى گفته شكار از سافارى حذف شده؟سافارى به معنى گردش در طبيعت درامدش قابل قياس با شكار سافارى نيست،وطبق موازين حفاظت حيات وحش،شكار سافارى از مهمترين منابع مالى براى حفاظت از حيات وحش و پديده شكار غير مجاز است

    1. گفتیم تا حدی حذف شده. مفهوم امروزی سافاری برای گشت و گذار به کار میره نه شکار. هدف سافاری ها هم گردش برای تماشای حیات وحشه. سافاری شکار فقط نوعی از سافاری هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *