تور ویتنام

narvan logo

بام آفریقا کجاست؟ | کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا

بام آفریقا کجاست؟ | کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا

بام آفریقا کجاست؟ - نارون اکوتور

فهرست مطالب

بام آفریقا در بین جنگل ها و مناطق صحرایی با پوشش های گیاهی خاص این قاره قد علم کرده است و یکی از قلل هفتگانه به شمار می رود. این کوه زیبا که سالانه بیش از 40 هزار کوهنورد حرفه ای و آماتور را به سمت خود جذب می کند، کلیمانجارو نام دارد و در مرز بین تانزانیا و کنیا قرار گرفته است و مسیرهای بسیار زیبایی برای صعود به کلیمانجارو وجود دارد. کلیمانجارو به «اورستِ همه» معروف است. چون هم به اندازه کافی بلند است و هم به لحاظ زیبایی مسیر و راحت بودن، تقریبا همه افراد دارای جسم سالم و بدن آماده می توانند به کلیمانجارو صعود کنند. اگر می خواهید در بام آفریقا باشید، می توانید به تور کلیمانجارو مراجعه کنید.

 

نارون اکوتور در بام آفریقا

 

بام آفریقا کجاست؟

بام آفریقا کجاست؟ این پرسش از آنجایی جالب است که بسیاری از مناطق آفریقا دشت های هموار یا جنگل های استوایی است و تماشای این مناظر دارای پوشش گیاهی خاص و زیبا از ارتفاع بلند، بسیار دیدنی خواهد بود. آن هم از ارتفاع نزدیک 6 کیلومتر! بام آفریقا یا قله نیمه آتشفشانی کلیمانجارو در بین مرز کنیا و تانزانیا قرار دارد و بلندترین قله آفریقا و چهارمین قله بلند جهان است. کوهستان کلیمانجارو از سه قله تشکیل شده است. قله شیرا 3692 متر ارتفاع دارد، ماوزنی 5149 متر است و کیبو یا اوهوروپیک با 5859 متر ارتفاع بلندترین قله کلیمانجارو است. قله های ماونزی و  شیرا آتشفشان های خاموش هستند اما کیبو نیمه فعال به نظر می آید با این که آخرین فعالیت آتشفشانی اش به حدود 200 هزار سال پیش برمیگردد.

بخوانید  هتل های زنگبار

بام آفریقا کجاست؟ - نارون اکوتور

بام آفریقا کجاست؟

 

بلندترین قله آفریقا

کلیمانجارو بلندترین قله آفریقا است و جزو قلل هفتگانه یا 7 قاره 7 قله به شمار می رود. کلیمانجارو به خاطر این که در بین قلل هفتگانه، آسان ترین کوه برای صعود است، از محبوب ترین قله ها برای صعود به شمار می رود و هم برای کوهنوردان حرفه ای و هم برای آماتورها قله جذابی است. افرادی که به قله کلیمانجارو صعود می کنند، از کوهپایه تا قله، 5 نوع اکوسیستم یا جغرافیای مختلف را تجربه می کنند. این اقلیم های مختلف کلیمانجارو شامل موارد زیر است:

ناحیه زراعی، ناحیه کوهستانی بایر، جنگل های بارانی، ناحیه خلنگ زار و خاربن، منطقه منجمد و بسیار سرد.

میانگین دمای کوهپایه 21 تا 27 درجه سانتی گراد است که دمای بسیار مطبوعی به نظر می آید. در صورتی که دمای قله کیبو (اوهوروپیک) تا منفی 30 درجه می تواند سرد باشد. البته میانگین دما بین صفر تا 30- درجه گزارش شده است.

بخوانید  از سیر تا پیاز صعود به کلیمانجارو

جغرافیای مختلف کلیمانجارو - نارون اکوتور

اقلیم های مختلف کلیمانجارو

 

اوهوروپیک بالاترین نقطه در کلیمانجارو

اوهوروپیک بالاترین نقطه کلیمانجارو در قله کیبو است که همه کوهنوردانی که قله را فتح کرده اند، با آن یک عکس دارند. برای رسیدن به اوهوروپیک هفت مسیر به نام های مسیر مارانگو، ماشامه، لموشو، شیرا، رونگای، مدار شمالی و اومبوه وجود دارد که در صعود به کلیمانجارو مفصل درباره شان توضیح داده ایم. در مسیرهای مارانگو، ماشامه و اومبوه، صعودکنندگان از جنوب کوهستان صعود را شروع می کنند. در صورتی که در مسیرهای لموشو، شیرا و مدار شمالی صعود از غرب آغاز می شود و در مسیر رونگای از قسمت شمالی کوه. برعکس کوه های دیگر مثل اورست، کلیمانجارو یک پیک واقعی در قسمت قله دارد و دارای یک دهانه آتشفشانی است که اطراف آن یک مخروط متقارن است. در دهانه آتشفشانی که به خاکستردان رویش (Reusch) معروف است، هنوز هم بخارات گوگردی بیرون می آید که نشان دهنده آخرین فعالیت های آتشفشانی کلیمانجارو است.

اوهوروپیک - نارون اکوتور

اوهوروپیک

 

اقامت در بام آفریقا

در دهانه آتشفشان کیبو، کمپی وجود دارد که می توانید در بام آفریقا اقامت کنید! این کمپ طبیعتا بلندترین کمپ آفریقا است. اغلب کوهنوردان ترجیح می دهند که به دهانه آتشفشان نروند و پس از فتح قله و تماشای مناظر کوهپایه، چند تا عکس بگیرند و به پایین بروند. برخی کوهنوردان کنجکاو و علاقه مند نیز از لبه دهانه آتشفشان به داخل آن می روند.

بخوانید  10 واقعیت شگفت انگیز درباره کوه کلیمانجارو

 

دهانه آتشفشانی کلیمانجارو - نارون اکوتور

دهانه آتشفشانی کلیمانجارو

درون دهانه، یخچال های طبیعی دیده می شود و نشانگر این است که هوای خیلی سردی در آن جا منتظر شما است. تنها صدایی که به گوش می رسد، صدای شکستن یخ از روی دیواره های سنگی است. هیچ چیزی در این محیط رشد نمی کند و هیچ حیات جانوری وجود ندارد. تنها گلسنگ های باستانی وجود دارند که روی سنگ های سیاه آتشفشانی نقش بسته اند. درون دهانه آتشفشان جایی نیست که مایل باشید مدت زیادی را در آن سپری کنید اما برای کوهنوردان حرفه ای، یک شب اقامت درون دهانه آتشفشان یک چالش وسوسه برانگیز است. البته وجود هوای رقیق، یخچال های سرد و بوی زننده تخم مرغ فاسد که اثرات بخارات گوگردی است، خواب را خیلی سخت می کند.

 

آیا تجربه صعود به یه قله بلند را دارید؟ آیا مایل به صعود به بلندترین قله آفریقا هستید؟ لطفا دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *