تور ویتنام

narvan logo

شهر سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ - نارون اکوتور

فهرست مطالب

شهر سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است و در شمال غرب این کشور قرار دارد. این شهر مرکز علمی-فرهنگی و اقتصادی روسیه است. سن پترزبورگ بعد از حدود یک قرن تخریب و نادیده گرفته شدنش، اکنون دوباره به شکل زیباترین شهر روسیه شکوفا می شود. قصر های زیبا، معماری های باشکوه از جمله مجموعه قلعه پیتر و پل، جزایر و مراکز هنر که شما را به خود جذب می کند و در تور شفق قطبی و روسیه نارون اکوتور می توانید آن ها را ببینید. این شهر که در سال ۱۷۰۳ در کرانه های باتلاقی رودخانه نوا توسط پتر کبیر بنیانگذاری شد، به عنوان پنجره ای به سوی اروپا و جانشین مدرن مسکو پایتخت قدیمی ساخته شد. سن پترزبورگ روی ۴۴ جزیره در میان کانال ها و رودخانه ها ساخته شده و بیش از ۳۰۰ پل دارد و به حق «ونیز شمال» نام گرفته است: شهری که قصرهای رنگارنگ آن روی آب انعکاس یافته اند، جایی که عمارات و کلیساها اطراف هر میدان را احاطه کرده اند و مجسمه ها در خاموشی به باغ ها و پارک ها خیره شده اند. مرکز این شهر که میراث جهانی یونسکو اعلام شده، به دلیل ساخت و ساز بیش از اندازه آسیب بسیاری دیده است اما اینجا یک شهر موزه نیست، بلکه یک کلانشهر پرشور، مملو از کلوپ ها، رستوران ها، تئاترها و جمعیت زیاد دانشجویان و جوانان و اتومبیل هاست که گاهی شهر سن پترزبورگ از عهده آن ها بر نمی آید.

 

شهر سن پترزبورگ ونیز شمال - نارون اکوتور

 

شهر سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ به عنوان یک شهر جوان تاریخ غنی و پرتلاطمی دارد. قصرهای آن که بیش از ۲۰۰ سال میزبان دربارهای روسیه بوده اند، جشن ها و شکست های سلطنتی و چندین ترور را به خود دیده اند. اینجا میزبان هنر بوده، شهری که به باله زندگی دوباره داد، الهام بخش بهترین شاعران و نویسندگان روسیه شد و به خانه ی ناب ترین هنرهای جهان تبدیل شد. اما در عین حال شهری بود که سلسله رومانوف را از تخت پایین آورد و به «مهد انقلاب» تبدیل شد. خیابان ها و موزه های آن مملو از خاطرات سال های اول انقلاب و دوران شوروی است. سن پترزبورگ که در دوران جنگ جهانی دوم لنینگراد نام داشت، ۹۰۰ روز در برابر محاصره ارتش آلمان مقاومت کرد؛ جنگی که روس ها آن را جنگ بزرگ وطن پرستی نامیدند. 

 

پترهوف در شهر سن پترزبورگ - نارون اکوتور

 

با پایان یافتن شوروی و به علت جنگ زدگی سن پترزبورگ،، این شهر به یک شهر به هم ریخته و بدقواره تبدیل شد. حتی طلاکاری های روی گنبدها و مناره ها محو شدند. اما تحت حکومت پرانرژی والنتین ماتوینکو، این شهر دوباره رونق خود را به دست آورد. و برای ۳۰۰امین سالگرد این شهر در سال ۲۰۰۳ و اجلاس G-۸ در ۲۰۰۶، سرمایه گذاری بسیاری در شهر سن پترزبورگ شد که کاملا چهره آن را تغییر داد. شهر قرن ۲۱ سن پترزبورگ شهر هنردوستان است. این شهر پر از معماری و هنر شهری بوده و دارای بهترین مجموعه های روسیه است؛ آرمیتاژ یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین موزه های دنیا است و از لحاظ کیفیت و تعداد آثار بعد از موزه لوور در مقام دوم قرار دارد.

بخوانید  اسنوموبیل

 

موزه آرمیتاژ در سن پترزبورگ - نارون اکوتور

 

تاریخ شهر سن پترزبورگ

تاریخ شهر سن پترزبورگ کوتاه و کمی بیشتر از ۳۰۰ سال است. اهالی سن پترزبورگ افسوس این را می خورند که یک شهر سلطنتی با بودجه شهرستانی دارند. با اینکه در شهر و اطراف آن تولید صنعتی بسیاری وجود دارد. سن پترزبورگ هنوز در حال گذار است. هنوز نمای خانه های کوچه های باریک باید رنگ شوند، مغازه ها زیادند اما بازار خرید هنوز مانند پاریس و لندن نیست، و برخی از موزه های قدیمی تر بوی نا می دهند و به سبک قدیمی هستند. اما همین ها حال و هوای خاصی به شهر داده اند: گوشه و کنار سن پترزبورگ هنوز با گذر زمان دست نخورده باقی مانده اند و شما می توانید به گذشته بروید، به قرون بدون اتومبیل و آسانسور و نئون. بعد از چند روز اقامت در شهر سن پترزبورگ حتما طلسم آن خواهید شد. 

کلمه سن پترزبورگ از واژه پتر گرفته شده که یکی از پادشاهان روسیه گرفته شده است. او رومانفی نام داشت و بعدها پتر کبیر نام گرفت. او که مردی قدبلند با قدرت بسیار و شور و اشتیاق ذهنی بود، با نام مستعار برای تحصیل درباره صنایع دستی، هنر و وضعیت کشورهای همسایه راهی اروپا شد. او پس از سرکوب چند شورش خود را امپراطور نامید و برای به روز کردن روسیه با تمدن اروپا چند مجموعه اقدامات اصلاحی در پیش گرفت. او در سال ۱۷۰۰ با سوئد اعلام جنگ کرد. سوئد در آن دوران کنترل بخش اعظمی از منطقه دریای بالتیک را در دست داشت. در افسانه ای آمده است که وقتی پایه قصر پیترو پل را می گذاشتند، عقابی در آسمان اوج گرفت که نماد تایید الهی است. روسیه در سال ۱۷۰۳ کنترل کل رودخانه نوا را به دست گرفت و پیتر بندر جدیدی تاسیس کرد که آن را سنتک پیتر بورخ، به سبک هلندی نامید.

بخوانید  ایرکوتسک روسیه | منطقه دریاچه یخ زده بایکال

 

نقاشی پتر کبیر - نارون اکوتور

 

پیتر برنامه ریزی کرده بود تا یک شهر کاملا نقشه دار، با خیابان هایی در یک شبکه منظم و معماری شهری حول میدان ها و باغ ها بسازد. این شهر باید یک شهر غربی در مقابل مسکو شرقی-با خیابان های اطراف قلعه کرملین در مرکز تبدیل می شد. شرایط در طول ساخت بسیار دشوار بود: نزدیک به ۱۰۰،۰۰۰ کارگر به دلیل تب و بیماری در زمین های باتلاقی جان خود را از دست دادند. دربار برای ادامه کار مردد ماند، اما پیتر اصرار کرد و در سال ۱۷۱۲ میلادی، هزار خانواده سلطنتی و پانصد خانواده بازرگان را مجبور کرد که به این شهر شمالی نقل مکان کنند. در زمان مرگ پیتر در ۱۷۲۵ جمعیت این شهر به ۴۰،۰۰۰ نفر رسیده بود.

پس از مرگ پیتر سلطنت دوباره به مسکو انتقال یافت اما بانوهایی که به قدرت رسیدند، شیفته ی شهر شمالی شده بودند و قصرهای زیادی در این شهر ساختند. امپراتریس ها آنا، الیزابت و کاترین کبیر شهر سن پترزبورگ را به پایتخت باشکوه و زیبا و هنردوستی تبدیل کردند که پیتر آرزویش را داشت.

 

مجسمه پتر کبیر در سن پترزبورگ - نارون اکوتور

 

سفر به شهر سن پترزبورگ

برای سفر به شهر سن پترزبورگ می توانید از راه های مختلفی اقدام کنید.

هوایی : فرودگاه بین المللی سن پترزبورگ که نام قدیمی آن فرودگاه پولکوو هست، پرواز از سراسر دنیا را می پذیرد و با اینکه پروازهای روزانه از ۴۰ شهر اروپایی به سن پترزبورگ وجود دارد، بقیه مسافران از دیگر قاره ها باید توقفی در مسیر داشته باشند.

دریایی : کشتی های مسافربری از سوئد، آلمان، فنلاند و استونی از راه می رسند. این راه سفر حدود ۱۴ ساعت طول می کشد.

ریلی : قطارها از کشورهای بالتیک و اروپای شرقی با حدود 15 ساعت به اینجا می رسند. شما باید از قبل ویزای ترانزیت گرفته باشید تا بتوانید از بلاروس عبور کنید. قطارهایی که از سمت غرب می آیند، در ایستگاه ویتبسکی توقف می کنند. سه قطار هر روز از هلسینکی حرکت می کنند؛ سفر با این قطارها ۶ تا ۸ ساعت طول کشیده و در ایستگاه لادوژسکی توقف می کنند. قطارها از شرق، از پکن و ولادیوستوک می رسند و چند بار در هفته سفرهای یک هفته ای دارند.

تور : نارون اکوتور هر ساله تور روسیه برگزار می کند و در بهمن ماه 1400 دو تور روسیه و شفق قطبی در نظر گرفته است. در این تور از جاذبه های شهر سن پترزبورگ بازدید خواهید کرد.

بخوانید  مدار شمالگان کجاست؟

 

بهترین زمان سفر به شهر سن پترزبورگ

بهترین زمان سفر به شهر سن پترزبورگ بیشتر از همه فاکتورها بستگی به هوای این منطقه دارد. سن پترزبورگ در شش درجه جنوب حلقه قطبی قرار داشته و در بین شمالی ترین شهرهای دنیا با جمعیت بیش از 5 میلیون بزرگترین است. با اینکه دریا باعث سرد شدن هوا با میانگین حدود ۲۰ درجه سانتیگراد در تابستان و ۵- درجه در زمستان می شود، رطوبت زیاد و بادهای خلیج فنلاند بی رحمانه هستند. از آنجا که این شهر در منتهی الیه شمالی قرار دارد، در اوج تابستان شب های سفید باشکوهی دارد: از اواسط ژوئن تا اواسط جولای، آسمان در شب به ندرت سیاه می شود و ۲۴ ساعته دستفروشان و خوش گذران را در خیابان ها خواهید دید. 

 

شب های سفید سن پترزبورگ - نارون اکوتور

 

در زمستان، ساکنین و مسافران تنها چند ساعت در روز از نور پریده آفتاب لذت می برند. پس بهترین زمان سفر به شهر سن پترزبورگ در طول تابستان است. در این فصل شهر هرگز نمی خوابد و تمام قصرها، پارک ها و آب نماهای شهر به روی عموم باز هستند. در این زمان نیز هر هفته فستیوال های هنری برگزار می شود اما این شهر در اوج زمستان نیز زیباست. وقتی برف، گنبدها و مناره های طلایی را می پوشاند. انگار که شهر در لانه سفیدی آرمیده و یخ روی رودخانه ها و کانال ها زیر نور ضعیف خورشید می درخشند.

 

یک مجسمه و رودخانه در سن پترزبورگ - نارون اکوتور

 

«پاییز طلایی» نیز زمان خوبی برای علاقمندان به هنرهای اجرایی است و آن ها می توانند از زیبایی های این فصل لذت ببرند. اواخر بهار قبل از ورود تعداد زیاد توریست ها و بالا رفتن قیمت ها هم زمان خوبی برای بازدید است. هوا کمی  آزاردهنده خواهد بود اما بازار هنر در اوج خود به سر می برد. تنها در اوایل بهار به ویژه آوریل است که شهر تمام زیبایی خود را نشان نمی دهد. زیرا در این موقع پارک ها و باغ ها بسته هستند تا پس از زمستان خشک شوند. اما حتی در آن زمان هم، جشن ماسلنیتس یا هفته پنکیک پرشور برگزار می شود و هیچ چیز مثل شنیدن و دیدن شکستن یخ روی رودخانه نوا زیبا نیست.

 

شکستن یخ های رودخانه - نارون اکوتور

 

آیا تا به حال به سن پترزبورگ سفر کرده اید؟ در صورت سفر به شهر سن پترزبورگ ترجیح می دهید از چه راهی اقدام کنید؟ شخصی یا تور؟ لطفا دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید :

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *