تور ویتنام

narvan logo

ماچاپوچاره؛ قله ای در هیمالیا که فتح نشده است!

ماچاپوچاره؛ قله ای در هیمالیا که فتح نشده است!

ماچاپوچاره - نارون اکوتور

فهرست مطالب

کوه ماچاپوچاره یکی از قله‌های منطقه هیمالیا است که به «کوه دم ماهی» نیز معروف است. این قله 6993 متر ارتفاع دارد و در نزدیکی قلل آناپورنا در شمال مرکزی نپال واقع شده است. این کوه به طور قابل توجهی در زیر کوه اورست قرار دارد و به دلیل قرار گیری در نزدیکی به کوه های با ارتفاع بالاتر از 8000 متر است. نارون اکوتور ترکینگ بیس کمپ آناپورنا و ترکینگ بیس کمپ اورست نیز برگزار می کند که در رشته کوه هیمالیا و نزدیکی ماچاپوچاره قرار دارند منظره بی نظیری از ماچاپوچاره را ارائه می دهند.

 

کوه ماچاپوچاره

قله مقدس ماچاپوچاره - نارون اکوتور
ماچاپوچاره؛ قله مقدس هندوها

کوه ماچاپوچاره قله ای مقدس در آیین هندو است که با خدای شیوا مرتبط است. قرار بوده که خدای شیوا در قله زندگی کند. نام کوه دم ماهی به خاطر شکل ظاهری قله است وقتی که از یک زاویه مشخص به آن نگاه می شود. ماچاپوچاره یکی از آخرین مکان‌های روی زمین است که انسان‌ها هرگز پایشان آنجا را لمس نکرده بود و طبیعتاً هدف کوهنوردان غربی قرار گرفت. به‌ویژه بریتانیایی‌ها که بزرگترین کوهی که جای انسان نبود را فتح کرده بودند یعنی کوه اورست را در سال 1953.

بخوانید  دمای اورست چقدر است؟ | بررسی آب و هوای قله اورست در طول سال

ویلفرد نویس یکی از اعضای این هیئت اکتشاف بود که در سفری در سال 1957، اولین کسی بود که ترکینگ قله ماچاپوچاره را تا آن ارتفاع انجام داده بود. پادشاه نپال از نویس خواسته بود که به آداب مذهبی هندوها احترام بگذارد و پا به قله نگذارد.

-یادداشت ویلفرد نویس در پاسخ به پادشاه نپال:

«اگر در کل یک انگیزه وجود داشته باشد که همه جنبه های ماجراجویی را دربر بگیرد، مطمئنا این است: ما به طبیعت می رویم زیرا ذاتا میل به سوی طبیعت داریم. از کوه ها صعود کنیم، رودخانه ها را پارو بزنیم، به سیارات پرواز کنیم و در اعماق اقیانوس ها غوطه ور شویم. اگر انسان از انجام این کارها دست بکشید، دیگر انسان نیست.»

مقاله مرتبط : کوه کی ۲ کجاست؟

 

ماچاپوچاره؛ قله فتح نشده

کوه ماچاپوچاره واقعاً یکی از معدود مکان‌هایی است که در سیاره ما باقی مانده است که تا به حال هیچ انسانی در آن پا نگذاشته است. این امری دراماتیک و شگفت‌انگیز است. البته مسئله مبهمی در بین محافل کوهنوردی وجود دارد که کوهنوردی نیوزلندی در اوایل دهه 1980 به ماچاپوچاره صعود کرده است. یک صعود غیرقانونی نیز برای سال 1957 برای کلونل جیمی رابرتس گزارش شده است اما صعود ثبت شده ای وجود ندارد.

بخوانید  بانجی جامپینگ در نپال

بر اساس مقاله اخیر نشنال جئوگرافیک، صعود به کوه ها تاثیرات محیط زیستی منفی باقی می گذارد. برای مثال کوه اورست که تخریب های ترکینگ کوه نوردان به جا می ماند. ممنوعیت های مذهبی ممکن است ماچاپوچاره را به عنوان تنها کوه بکر باقی مانده در هیمالیا.

 

ماچاپوچاره؛ معروف به کوه دم ماهی

کوه دم ماهی - نارون اکوتور
کوه دم ماهی

بزرگترین جذابیت این کوه شکل آن است که شبیه دم ماهی است. از این رو در نپال به این کوه دم ماهی یا ماچاپوچاره می‌گویند. نکته جالب دیگر در مورد این کوه این است که از هر چهار جهت جنوبی از پوخارا، نمای غربی از غندروک، جبهه شمالی از بیس کمپ آناپورنا و نمای شرقی از بندیپور قابل مشاهده است که در اکثر قله های دیگر این موضوع بسیار نادر است.

از هر زاویه می توانید از قله را ببینید به همین خاطر است که مردم محلی ماچاپوچاره را مقدس می دانند. حتی برای علاقه مندان از سراسر دنیا نیز منظره این کوه بسیار شگفت انگیز است. یکی از بهترین مناظر از کوه ماچاپوچاره از تپه پون هیل هنگام طلوع آفتاب می باشد که در تور نپال همراه با ترکینگ بیس کمپ آناپورنا می توانید این تپه را فتح کنید.

مقاله مرتبط : قلل هفتگاه شامل کدام قله هاست؟

 

بخوانید  جشنواره های نپال

آب و هوای ماچاپوچاره و بهترین زمان ترکینگ به بیس کمپ کوه

ترکینگ بیس کمپ ماچاپوچاره - نارون اکوتور
ترکینگ بیس کمپ ماچاپوچاره

کوه ماچاپوچاره در مرز شرقی پناهگاه آناپورنا واقع شده است. آب و هوای بیس کمپ ماچاپوچاره تحت تاثیر فصل های مختلف است. در فصل باران های موسمی (اواخر اردیبهشت تا اوایل شهریور) اکثرا آسمان ابری است و باران می بارد. بهترین زمان برای ترکینگ بهار و پاییز است. در طول بهار، رنگ بسیار بیشتری در مسیر وجود دارد و رودندرون ها در حال شکوفه دادن هستند. به خصوص در فصل پاییز آسمان صاف تر از بقیه مواقع سال است و شگفت انگیزترین مناظر را از ماچاپوچاره می توانید ببینید.

 

منبع : airdynastyheli.com
امتیاز دهید :

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *