تور ویتنام

narvan logo

10 واقعیت شگفت انگیز درباره کوه کلیمانجارو

10 واقعیت شگفت انگیز درباره کوه کلیمانجارو

کوه کلیمانجارو - نارون اکوتور

فهرست مطالب

کوه کلیمانجارو با ارتفاع 5895 متر بام آفریقا و همچنین بلندترین کوه آزاد جهان با سه مخروط آتشفشانی کیبو، ماونزی و شیرا است. در این مقاله، حقایق جالب در مورد کلیمانجارو را فهرست کرده ایم.

پس چقدر در مورد قله کلیمانجارو می دانید؟ شاید به فکر صعود این قله باشید و بدون شک روی تمام جنبه های عملی سفر خود تمرکز کنید اما نکات جالبی هست که اگر بدانید، صعود به کلیمانجارو برایتان لذت بخش تر خواهد بود. اگر هنوز توری را رزرو نکرده اید و علاقه مند به صعود گروهی هستید، می توانید در تور کلیمانجارو نارون اکوتور شرکت کنید.

 

کوه کلیمانجارو

حقایق کوه کلیمانجارو - نارون اکوتور
زندگی جانوری منطقه کلیمانجارو

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است به سمت صعود به کلیمانجارو جذب شوید. هر چه بیشتر در مورد کوهی که قرار است با آن به آن صعود کنید بیشتر بدانید، تجربه شما لذت بخش تر خواهد بود. همچنین می توانید در طول مسیر ترکینگ با همنوردانتان اطلاعات جالبی را رد و بدل کنید. در کل حقایق کمتر شناخته شده ای در مورد این کوه وجود دارد – از زمین شناسی و گذشته آن گرفته تا رکوردهای امروزی.

پس بیایید به واقعیت های شگفت انگیز درباره کلیمانجارو بپردازیم:

 

1. کلیمانجارو بلندترین کوه آزاد جهان است

کلیمانجارو با ارتفاع 5895 متر از سطح دریا، بلندترین کوه آزاد در جهان است؛ یعنی بخشی از یک رشته کوه نیست. این کوه آزاد در واقع شامل سه قله آتشفشانی است که بزرگترین آنها کیبو است. دو مخروط دیگر ماونزی و شیرا هستند.

مخروط های کلیمانجارو - نارون اکوتور
سه قله مخروطی کلیمانجارو

طبق مجله تحقیقات آتشفشان شناسی و زمین گرمایی، مخروط شیرا حدود 2.5 میلیون سال پیش شروع به فوران کرد و فعالیت اصلی حدود 1.9 میلیون سال پیش بود. سپس فعالیت آتشفشانی به سمت مخروط های ماونزی و کیبو حرکت کرد. ماونزی و کیبو در مقایسه با شیرا بسیار جوان هستند. آنها فعالیت های آتشفشانی خود را یک میلیون سال پیش آغاز کردند.

در بالای کیبو یک دهانه بزرگ است که پس از فوران آتشفشان تشکیل شده است. مانند شیرا، کیبو نیز به خودی خود فرو ریخت و اکنون یک منطقه مسطح است که حاوی یخچال های طبیعی است. قله اوهورو در لبه دهانه قرار دارد.

بخوانید  از سیر تا پیاز صعود به کلیمانجارو

ماونزی و شیرا هر دو خاموش هستند اما کیبو آتشفشان نیمه فعال به شمار می رود و این را می توان به وضوح مشاهده کرد. اگر به دهانه بروید، می توانید بوی گازهای گوگردی منتشر شده در اعماق پوسته زمین را حس کنید.

 

2. یخچال های طبیعی

یخچال های طبیعی کلیمانجارو - نارون اکوتور
یخچال های طبیعی کلیمانجارو

تخمین زده می شود که یخچال های کلیمانجارو حدود 11700 سال قدمت داشته باشند. در اواخر قرن نوزدهم، کل قله کیبو پوشیده از یخ بود و امروزه به وضوح اینطور نیست. طبق مطالعه ای که توسط اتحادیه علوم زمین اروپا انجام شده است، بین سال های 1912 تا 2011، 85 درصد از یخبندان ناپدید شده است.

 

3. یکی از قلل هفتگانه

کلیمانحارو از قلل هفتگانه - نارون اکوتور
کلیمانحارو از قلل هفتگانه

کوه کلیمانجارو به علت این که بلند ترین قله آفریقا است، به عنوان یکی از قلل هفتگانه یا هفت قله هفت قاره شناخته می شود. کلیمانجارو به علت اکوسیستم کم نظیر در بین قلل بزرگ دنیا، هدف بسیاری از ماجراجویان و کوه نوردان در سراسر جهان بوده است.

کلیمانجارو با ارتفاع 5895 متر، چهارمین قله بزرگ از این هفت قله است. البته، کوه های بسیار بیشتری به خصوص در هیمالیا وجود دارد که بزرگتر از کیلیمانجارو هستند اما باز هم اندازه آن چشمگیر است!

 

4. کلیمانجارو در تاریخ

بسیاری از جغرافی دانان کلاسیک به قاره آفریقا علاقه مند بودند و اولین ذکر ثبت شده از کلیمانجارو در قرن دوم بوده است. بطلمیوس ریاضیدان یونانی از آن با “کوه بزرگ برفی” یاد می کند. بعداً، تاجران شرقی خبری از «کوه بزرگ در غرب زنگبار» را گزارش کردند.

فرناندز د انسیسکو، نویسنده اسپانیایی پس از سفر به بندر مومباسا در کنیا و ظاهراً صحبت با افرادی که از داخل کشور بازدید کرده بودند، از آن به عنوان «کوه المپ اتیوپیایی» نام می‌برد. ویلیام دزبورو کولی در سال 1844 نوشت: “مشهورترین کوه آفریقای شرقی کیریمانجارا است”. انگار این اولین ذکر نام جدید کلیمانجارو بوده است.

 

5. اولین صعود: هانس مایر و یوهانی لاوو

اولین تلاش های ثبت شده کاوشگران اروپایی برای صعود به کوه کلیمانجارو در اواسط اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. یک کاشف آلمانی به نام بارون کارل کلاوس فون در دکن در سال 1861 به تانزانیا سفر کرد و با یک زمین شناس بریتانیایی به نام ریچارد تورنتون ملاقات کرد.

بخوانید  جزیره زنگبار، سرزمین جزایر و سواحل بکر

آنها با هم سفر خطرناکی را به کلیمانجارو انجام دادند. منطقه را بررسی کردند و ظاهراً تا حدود 2500 متر صعود کردند. تخمین آن ها از ارتفاع کلیمانجارو 6100 متر بود. جالب اینجاست که ریچارد تورنتون اولین کسی بود که گفت این کوه در واقع یک آتشفشان است.

هانس اولین تلاش واقعی را برای صعود در سال 1887 انجام داد و تا 5500 متر رسید اما مجبور شد بازگردد. زیرا نمی توانست از دیوار یخی بزرگ روبروی خود بالا برود.

مایر از لودویگ پرشلر – یک کوهنورد بسیار باتجربه آلپ – کمک گرفت و در سال 1889 به تانزانیا بازگشت. او تیمی از باربران و راهنمای خود را تأسیس کرد و مردی جوان به نام یوهانی لاوو آنان را همراهی می کرد.

در 6 اکتبر 1889، آنها برای اولین بار بر روی قله ایستادند. یوهانی لاووو به مدت 70 سال به هدایت تیم های کوهنوردی کلیمانجارو پرداخت و تا سن 125 سالگی زندگی کرد.

 

6. اولین زنی که به قله کلیمانجارو رسید: شیلا مک دونالد

اولین زنی که به قله رسید، یک بانوی اسکاتلندی بود که در دوران کودکی خود زمان زیادی را با پدرش در قله های اسکاتلندی گذرانده بود. پس از صعود به کوه اتنا در سیسیل، ظاهراً او برای دیدار با خویشاوندان خود به آفریقا سفر کرد.

او به گروهی از ماجراجویان پیوست و سفر خود را به کلیمانجارو شروع کرد. بنا به گزارش، او شامپاین و ویسکی نوشید تا قدرت خود را حفظ کند – حتی پس از اینکه همراهانش در سفر تلاش خود را برای رسیدن به قله رها کردند، او ادامه داد و ظاهراً در 27 سپتامبر 1927 موفق شد.

 

7. مسیرهای رسیدن به قله

در حال حاضر هفت مسیر رسمی از کوهپایه به سمت قله وجود دارد. کوهنوردان باید از یکی از این مسیرها استفاده کنند.

بخوانید  اخذ ویزای تانزانیا برای ایرانیان | شرایط و مراحل دریافت ویزا برای سفر به تانزانیا

از جنوب: مارانگو، ماچامه و اومبوه

از غرب: لیموشو، شیرا و مدار شمالی (که از غرب شروع می شود، اما به دور شمال می چرخد)

از شمال:رونگای

 

8. بلندترین درخت آفریقا در کلیمانجارو

انتاندروفراگما اکسلسوم - نارون اکوتور
بلندترین درخت آفریقا در کلیمانجارو

آندریاس کنف از دانشگاه بایروث آلمان، به مدت بیش از 20 سال است که درختان برخی از دره‌های دورافتاده کلیمانجارو را مورد مطالعه قرار می دهد.

با این حال، با استفاده از ابزارهای لیزری، مشخص شده است که بلندترین درخت آفریقا، انتاندروفراگما اکسلسوم است و 81.5 متر ارتفاع دارد. کنف تخمین می زند که این درخت تقریباً 600 سال سن دارد. دانشمندان خواستار حفاظت از دره ای هستند که این درخت خاص در آن پیدا شده است.

 

9. نرخ موفقیت صعود

هر سال حداقل 30000 نفر برای صعود به کلیمانجارو تلاش می کنند. شاید فکر کنید که مسیر صعود بسیار شلوغ خواهد بود اما اینطور نیست!

آمار صعود متاسفانه توسط پارک ملی کلیمانجارو منتشر نمی شود اما افرادی که با تورها سفر می کنند، به علت طولانی تر شدن سفر، شانس صعود موفق بیشتر است.

 

10. مسن ترین صعودکنندگان به قله کلیمانجارو

در 18 جولای 2019 آن لوریمور در سن 89 سال و 37 روز به قله کلیمانجارو رسید. او بدون کمک با یک تیم با مسیر رونگای به قله کلیمانجارو صعود کرد. قبل از او در اکتبر 2015، آنجلا ووروبوا زن روسی با 86 سال و 267 روز مسن ترین فردی بود که به قله رسید.

رکورد مسن ترین مردی که به کلیمانجارو صعود کرده است، متعلق به فرد دیستلهورست است که در سن 88 سالگی در 20 جولای 2017 در قله اوهوروپیک ایستاد.

 

کوه کلیمانجارو یکی از زیباترین مسیرهای صعود را دارد. هوای دلپذیر، پوشش گیاهی زیبا و مسیر جنگلی و… صعود به کلیمانجارو را زیباتر می کند. آیا تجربه سفر به کلیمانجارو را دارید؟ تجربیات خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

4.5/5 - (18 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *