تور ویتنام

narvan logo

نایروبی کجاست؟ پایتخت کنیا و سافاری حیات وحش

نایروبی کجاست؟ پایتخت کنیا و سافاری حیات وحش

نایروبی

فهرست مطالب

نایروبی پایتخت کنیا، یکی از قطب های گردشگری در قاره آفریقا است که به خاطر سافاری های بی نظیر، مرکز نگه داری زرافه و حیات وحش متنوع، گردشگران زیادی را به کنیا جذب می کند. توریسم این منطقه هرساله در حال رشد است و در تور کنیا می توانید از ایران به کشور کنیا و شهر نایروبی سفر کنید. در این مقاله به معرفی شهر نایروبی، جاهای دیدنی آن و توریسم منطقه می پردازیم.

نایروبی کجاست؟

نایروبی پایتخت کنیا، یک کلان شهر پر رونق است که در کشوری با مساحت 582650 کیلومتر مربع (تقریبا نصف ایران) به رشد سریع خود ادامه می دهد. نایروبی همیشه در حال حرکت و رشد بوده و همواره در حال تغییر است.

شهر نایروبی

نام نایروبی از یک عبارت ماسایی به معنای “محل آب های خنک” گرفته شده است اما بیشتر به عنوان “شهر سبز در خورشید” شناخته می شود. این منطقه بین سومالی و تانزانیا در شرق آفریقا قرار دارد و مکانی است که ساکنان شهر با جانوران وحشی در آن نزدیکی زندگی می کنند و می توان ادعا کرد که تنها شهری است که یک پارک سافاری در مرز شهری خود جای داده است.

اکنون نایروبی یکی از تاثیرگذارترین شهرهای آفریقا است و یک مرکز منطقه ای تجاری و مالی مهم می باشد که مقر منطقه ای شرکت ها و سازمان های بین المللی مختلف را در خود جای داده است. همچنین دارای بیشترین تعداد مراکز خرید کنیا و برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کنیا است.

نرخ رشد نایروبی علاوه بر این که جمعیت جوانی دارد، در میان شهرهای آفریقایی یکی از بیشترین مقادیر را دارد. با پروژه‌های بزرگ املاک و مستغلات و آسمان‌خراش‌هایی که مرتباً در خط افق ظاهر می‌شوند.

با وجود حرکت و رشد سریع همه بخش های نایروبی، تنها چیزی که در این شهر به کندی حرکت می کند، ترافیک است که باعث معضلی در این شهر شده است.

بخوانید  راهنمای سفر به کنیا

آب و هوای نایروبی

در نایروبی، تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها کوتاه، خنک، خشک و نیمه ابری است. در طول سال، دما معمولاً از 12 درجه سانتیگراد تا 27 درجه سانتیگراد متغیر است و به ندرت دما زیر 10 درجه یا بالاتر از 30 درجه سانتیگراد می شود. بنابراین هوای نایروبی در تمام طول سال مطبوع است.

بنابراین در طول فصل گرما در نایروبی میانگین دمای روز، بالای حدود ۲۷ درجه است. گرم ترین هوای نایروبی در ماه مارس است که میانگین دمای آن در طول روز ۲۷ درجه است و دما در شب به 13 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.  سردترین هوای نایروبی نیز در ماه جولای است که میانگین دما 15 درجه سانتیگراد است. پس در تمام طول سال می توانید به شهر نایروبی سفر کنید که توصیه ما در فصل تابستان است.

تاریخچه نایروبی: تولد یک شهر در میان حیات وحش

شروع رشد شهر نایروبی را می‌توان تا حد زیادی با ورود سیستم راه‌آهن مقارن دانست. بدون سیستم مذکور، رشد امروزی در نایروبی را نمی توانستیم شاهد باشیم.

این دو مسئله از سال 1895، زمانی که بریتانیا مشغول اتصال بخش‌هایی از امپراتوری خود با ساختن راه‌آهن از مومباسا در ساحل کنیا به مستعمره همسایه یعنی اوگاندا بود، در هم تنیده شدند. در سال 1899 نایروبی توسط مقامات استعماری به عنوان یک انبار راه آهن در مسیر راه آهن اوگاندا تاسیس شد.

تاریخ نایروبی و ایستگاه راه آهن

اولین ساختمان‌ها در نایروبی زمانی ساخته شدند که راه‌آهن افتتاح شد. در غیر این صورت، این منطقه تنها یک سرزمین وسیع می بود که امکان پرورش حیوانات را داراست.

راه‌آهن اوگاندا توسط بردگان هندی که در شرایط وحشتناکی به کار گرفته می شدند، ساخته شد. حتی برخی از آنها توسط حیوانات وحشی مانند شیرها در حین کار در راه آهن دریده شدند!با وجود شرایط وحشتناک پشت راه آهن، کنیا این میراث را به رسمیت می شناسد و آن را در موزه حفظ می کند.

در سال 1907، این شهرک جایگزین ماچاکوس به عنوان پایتخت کنیا شد و پس از استقلال این کشور در سال 1963، همچنان به عنوان پایتخت باقی ماند و رشد خود را شروع کرد.

نایروبی پایتخت سافاری جهان

نایروبی که اکنون یکی از بزرگترین شهرهای آفریقاست، مدتهاست پایتخت سافاری این قاره بوده و پارک ملی آن نقش مهمی در ساختار شهر دارد. با مساحتی در حدود 134 کیلومتر مربع، بیش از 400 گونه پرنده و همچنین تعداد زیادی از حیوانات مانند گاومیش، پلنگ، شیر و کرگدن را در خود جای داده است.

پس‌زمینه غیرعادی آسمان‌خراش‌های شهری و هواپیماهای در حال فرود آن در کنار حیات وحش نایروبی، سوژه بسیاری از عکاس ها بوده است. این تضاد عجیب بین طبیعت و شهر، یکی از شگفت انگیزترین شرایط زندگی در یک کلان شهر به عنوان پایتخت را ایجاد کرده است.

چشم اندازه پارک ملی نایروبی

در کجای جهان می توانید شاهد حضور حداقل چهار جانور از بین بیگ فایو باشید که در کنار نیم میلیون نفر زندگی می کنند؟

بخوانید  دره ریفت کنیا؛ مهد بشریت

جاهای دیدنی نایروبی

مرکز نگهداری زرافه ها در نایروبی

نایروبی جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. پارک ملی نایروبی با پس زمینه آسمان خراش ها، متناقض ترین و باشکوه ترین آنهاست. از دیگر جاهای دیدنی نایروبی، می توانیم به مرکز نگهداری زرافه ها و حیات وحش شلدریک اشاره کنیم که می توانید از بازدید حیوانات لذت ببرید. موزه ملی نایروبی نیز تاریخ، فرهنگ و هنر این شهر را در خود جای داده است که شما را به خود جذب می کند.

پارک ملی نایروبی

پارک ملی نایروبی در شهر نایروبی کنیا

پارک ملی نایروبی از مهمترین پارک های ملی کنیا است که بیش از 500 گونه از پرندگان را در خود جای داده است. گونه های پرنده در پارک ملی نایروبی بسیار متنوع، رنگارنگ و جذاب هستند و از گونه های پرندگان قابل توجه در پارک ملی نایروبی می توان به حواصیل سر سیاه، هدهد Blacksmith، موره، دم بلند و شترمرغ اشاره کرد. مساحت قابل توجهی از پارک ملی نایروبی دارای علفزار دست نخورده است و برای گونه هایی از پرندگان مانند پرنده بیوه جکسون که در طول فصل بهار در پارک زاد و ولد می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

پارک ملی نایروبی علاوه بر پرندگان، دارای حیات وحش ارزشمندی می باشد. 80 گونه پستاندار، 39 شیر و 90 کرگدن، 40 دوزیست و خزنده در پارک ملی نایروبی زندگی می کنند. همچنین این پارک بیگ فایو را نیز در خود جای داده است. گونه های جانوری دیگر موجود در پارک ملی نایروبی شامل پلنگ، زرافه، اسب آبی، کفتار خالدار، گورخر، یوزپلنگ، غزال تامسون، غزال گرانت، ایمپالا، سگ آبی، بابون زیتونی و بابون پشت سیاه است. پارک ملی نایروبی دارای پناهگاه کرگدن نیز می باشد که یکی از موفق ترین پناهگاه های کرگدن در کنیا است و این یکی از معدود پارک هایی است که بازدیدکنندگان می توانند از دیدن کرگدن سیاه در زیستگاه طبیعی آن لذت ببرند.

اقامت در نایروبی

هتل زرافه مانور

گزینه های بی شماری برای اقامت در نایروبی وجود دارد. این شهر بهترین هتل های کنیا را در خود جای داده است اما برای بازدیدکنندگانی که می‌توانند هزینه آن را بپردازند، یکی از لوکس ترین راه‌های اقامت در نایروبی، اقامت در هتل زرافه مانور است؛ یک هتل بوتیک باشکوه که به خاطر حیوانات ساکن در آن شهرت دارد. زرافه ها به طور منظم هنگام صبحانه می آیند و برای خوشامدگویی به مهمانان، گردن خود را از پنجره ها به نشانه سلام‌ به داخل می آورند!

بخوانید  دریاچه نایواشا یا نیواشا در کنیا

سوغات نایروبی

سوغات نایروبی

وقتی که به کنیا و نایروبی سفر می کنید، لازم است که بخشی از این شهر را یه عنوان یادگاری همراه خود بیاورید‌. سوغات نایروبی متنوع است و می توانید از فروشگاه های متنوعی که در سراسر این شهر وجود دارد، سوغات نایروبی را تهیه کنید. . مهره های جواهر ماسایی، کیتنجلا شیشه ای، کاسه های تزیین شده با مهره ها، مجسمه های چوبی حکاکی شده با دست و لباس سنتی ماسایی از مهمترین سوغات نایروبی است که می توانید تهیه کنید.

آینده نایروبی

تعداد بازدیدکنندگان از کنیا و نایروبی در حال حاضر رو به افزایش است و درآمد گردشگری آن در سال 2017 به میزان 20 درصد افزایش یافته است. نایروبی همچنین اخیراً به عنوان یکی از 10 مقصد برتر در حال رشد توسط سایت تریپ ادوایزر نامگذاری شده است.

همانطور که نایروبی به پیشرفت خود ادامه می دهد، تنها چیزی که ثابت می ماند، انرژی بی حد و حصر مردم و شهر آن است. این مکان سرشار از حس زندگی است. در حالی که هر چهار سال، اختلاف نظرهای سیاسی در کنیا وجود دارد اما در بقیه زمان ها آرامش و عزت را در اینجا می توانید شاهد باشید. با پیش بینی کارشناسان، جمعیت نایروبی در سال 2025 به شش میلیون نفر خواهد رسید اما واضح است که «شهر سبز در خورشید» قصد کاهش سرعت رشد خود را ندارد.

سوالات متداول درباره شهر نایروبی

نایروبی پایتخت کدام کشور است؟

نایروبی پایتخت کشور کنیا می باشد

آب و هوای نایروبی چگونه است؟

نایروبی شهری با آب و هوای معتدل است که میانگین دمای آن در تابستان ۲۷ درجه و در زمستان ۱۵ درجه است.

سوغات نایروبی چیست؟

مهره های جواهر ماسایی، کیتنجلا شیشه ای، کاسه های تزیین شده با مهره ها، مجسمه های چوبی حکاکی شده با دست، لباس سنتی ماسایی و …

منبع: CnnTravel

TripAdvisor

NairobiNationalPark

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *