تور ویتنام

narvan logo

افسردگی بعد از سفر

افسردگی بعد از سفر

فهرست مطالب

افسردگی بعد از سفر یک حس کسلی و کم انرژی بودن پس از یک سفر شگفت انگیز، بازگشت به خانه و تلاش برای بازگشت به زندگی نرمال قبلی است. بازگشت از سفر به خانه می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که مردم فکر می کنند. به خصوص اگر برای بیش از یک هفته در سفر باشید که به این حالت اصطلاحا افسردگی بعد از سفر می گویند. در این مقاله یاد میگیریم که چگونه بر این افسردگی غلبه کرده و به زندگی قبلی برگردیم.

 

افسردگی پس از سفر

افسردگی پس از سفر وقتی رخ می دهد که شما برای مدت طولانی خانه را ترک کرده اید و وقتی پس از بازگشت، سعی می‌کنید به زندگی‌ای که همیشه داشتید برگردید، ممکن است که احساس ناتوانی کنید. واقعا چرا؟ به هر حال، اگر آزادی بی پایانش نباشد، سفر چه چیزی به ما ارائه می دهد؟ سفر یک تجربه قدرتمندی از احساس آزادی است.

پس از بازگشت از سفر چیزی خاموش شده است و آن آزادی بی کران است. بله! به افسردگی پس از مسافرت دچار شده اید. پس از این که در سفرتان، با چالش های جدید مواجه می شدید، بازگشت به خانه احساس ناخوشایندی را به شما خواهد داد. خوشبختانه، این احساس ناخوشایند همیشگی نیست و اینطور نیست که تا سفر بعدی همراه شما باشد! می توانید با انجام راهکارهایی از آن رها شوید.

 

درک افسردگی بعد از سفر یا شوک فرهنگی معکوس؟!

شوک فرهنگی معکوس - نارون اکوتور

بسیاری از مواردی که مردم به عنوان افسردگی بعد از سفر در نظر می گیرند، در واقع شوک فرهنگی معکوس است؛ به خصوص زمانی که شما مدت زیادی را دور از خانه گذرانده باشید.

بازگشت به شهرتان باعث می شود که حس کنید شهرتان تغییر کرده و چیزهایی در خانه تان تغییر کرده است. عادت کردن دوباره به فرهنگ خانه می تواند دشوار باشد و ممکن است شروع به زیر سوال بردن چیزهایی کنید که قبلاً عادی تصور می کردید. ممکن است نسبت به همه چیز در شهر یا کشور خود احساس انتقاد شدید داشته باشید یا در فکر پیدا کردن راه هایی باشید که بتوانید به شهر یا کشوری که به آن سفر کرده بودید، برگردید.

همانطور که وقتی در سفر هستید، با شوک فرهنگی اولیه مواجه می شوید که جای خود را به یک تجربه خارق‌العاده می دهد، شوک فرهنگی معکوس نیز هنگام بازگشت به زندگی قبلی ایجاد می شود که به احساس تعادل جدیدی منجر خواهد شد.

بخوانید  سفر به مصر، سرزمین فرعون برای ایرانیان بعد از 40 سال

 

علائم افسردگی پس از مسافرت خارج از کشور

گاهی اوقات نمی توان علائم بعد از سفر را فقط به شوک فرهنگی معکوس نسبت داد. به خصوص افسردگی پس از مسافرت خارج از کشور می تواند شوک بزرگتری باشد و از دوستان و خانواده خود مدام بشنوید که “عوض شده ای!” “علائم بعد از سفر است. سعی کن بر آن غلبه کنی!” اگر هر یک از علائم زیر را بعد از سفر در خود مشاهده کردید، آن را به عنوان علامتی از افسردگی پس از سفر جدی بگیرید:

  • زیاد می خوابید یا با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید.
  • مشکل در تمرکز بر مسئولیت های روزانه، از جمله شغل، تحصیل یا وظایف کارآموزی
  • به جای وقت گذاشتن برای اطرافیان خود، زمان زیادی را صرف تعامل آنلاین با دوستان خود در خارج از کشور کنید
  • احساس می کنید دوستان و خانواده شما دیگر شما را درک نمی کنند
  • از خانه بیرون نمی روید. چرا که از تعامل با افراد فرهنگ بومی شهر یا کشورتان احساس وحشت می کنید
  • تغییرات ناگهانی در اشتها یا وزن
  • در بیشتر مواقع احساس غم، اضطراب یا ناراحتی می کنید
  • احساس می کنید که زندگی شما هرگز به اندازه زمانی که مسافرت بودید، هیجان انگیز یا رضایت بخش نخواهد بود

 

اگر 4 مورد یا بیشتر را از موارد بالا در خود مشاهده کردید، باید به دنبال راهکاری برای غلبه بر این مشکل کنید. که در زیر چند راهکار مهم را برای مقابله با افسردگی پس از مسافرت توضیح داده ایم.

 

چگونه بر افسردگی بعد از سفر غلبه کنیم؟

چگونه بر افسردگی بعد از سفر غلبه کنیم؟

چه به یک سفر کوتاه داخل کشور رفته باشید یا به مدت طولانی در مسافرت خارج از کشور باشید، بعد از بازگشت به خانه ممکن است با تغییرهایی در خود مواجه شوید. در این مواقع لازم است که راهکارهای زیر را در پیش بگیرید تا این تغییرات مشکلی ایجاد نکند:

 

1. در مورد شوک فرهنگی معکوس بیاموزید

در مورد شوک فرهنگی معکوس و راه های مقابله با آن مطالعه کنید. سعی کنید به مسائل فرهنگی شهر و خانه خود تمرکز بیشتری کنید تا به آن عادت کنید. هنوز مدتی طول می کشد تا دوباره به فرهنگ خود عادت کنید، اما درک این موضوع که افسردگی بعد از سفر طبیعی است، می تواند کمک زیادی به شما برای عبور از آن بکند. درست همانطور که از شوک فرهنگی اولیه خود در شهر یا کشوری که سفر کرده بودید، عبور کردید. اکنون که به خانه بازگشته اید، نوبت به عبور از شوک فرهنگی معکوس است.

بخوانید  ترکینگ چیست؟ | تفاوت هایکینگ و ترکینگ

 

2. آنچه را که در سفر تجربه می کردید، با خود همراه کنید

فقط به این دلیل که دیگر به طور روزانه به زبان دیگری صحبت نمی کنید یا هر روز با مناظر، معماری ها و افراد متفاوت مواجه نمی شوید، به این معنی نیست که دیگر کلا آن ها را باید فراموش کنید. می توانید اخبار محلی آن شهر یا کشور را دنبال کنید یا فیلمی درباره آن ببینید. سعی کنید مقدار مشخص و آرامش بخشی از فرهنگ آنجا را دریافت کنید.

 

3. درگیر فرهنگ خود شوید

خودتان به دنبال فرصت هایی برای پذیرفتن زندگی قبلی کنید. برای مثال با دیگران ارتباط برقرار کنید، به افراد کمک کنید که حس خوبی به خودتان می دهد و درگیر شدن در جامعه محلی به شما کمک می‌کند تا حس ارتباط با شهر و افرادی را که روزانه با آنها در ارتباط هستید، دوباره به دست آورید.

 

4. به دنبال مکان های جدید شهر خود باشید

وقتی در سفر هستید، مدام در حال سفرهای یک روزه و کشف مکان های جدید هستید. قبل از عادت کردن به یک جا، آن را ترک می کنید و به شهر دیگری می روید! به جای افسوس خوردن از این واقعیت که دیگر آن حالت را تجربه نمی کنید، همین کار را در شهر خود انجام دهید. به مکان های جدید بروید و از کارهای تکراری که باعث می شود بی حوصله شوید، پرهیز کنید. در یک فعالیت فرهنگی شرکت کنید و حتما فعالیت ها یا مکان هایی در شهرتان وجود دارد که هرگز تجربه نکرده اید.

 

5. با دیگران ارتباط برقرار کنید

یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر افسردگی پس از مسافرت، بودن در کنار دوستان و آشنایان است. منزوی کردن خود می‌تواند اضطراب های پس از سفر شما را تقویت کند. پس بیرون بروید و دوباره با دوستان قدیمی‌تان ارتباط برقرار کنید. به پیاده روی بروید یا به دنبال رویدادهای اجتماعی، ملاقات ها یا فعالیت های فرهنگی باشید. در این صورت می توانید دوستان جدیدی نیز بیابید.

بخوانید  جاهای دیدنی بخارا

 

6. برای سفر دیگری برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای مسافرت بعدی برای رهایی از افسردگی

یکی از راه های تضمینی برای غلبه بر افسردگی پس از سفر، برنامه ریزی برای سفر بعدی است. فرقی نمی کند که یک مسافرت یک هفته ای یا تعطیلات آخر هفته باشد؛ دور شدن موقت از خانه و تجربه کردن هیجان های ملایم تری نسبت به سفری که بعد از آن احساس افسردگی کرده اید، می تواند برایتان خوشایند باشد.

 

7. مهارت جدیدی یاد بگیرید

درگیر شدن در یک مهارت و فعالیت جدید می تواند ذهن شما را از مسائل مسافرتی که داشته اید، دور کند. برای مثال روی یک ساز تمرکز کنید! یک ساز جدید یاد بگیرید یا نقاشی کنید یا ورزش جدیدی را تجربه کنید. درگیر شدن روزانه با این فعالیت ها، باعث می شود که انجام مسئولیت های روزانه و روزمرگی های خسته کننده، برایتان راحت تر شود.

8. از خود مراقبت کنید

وقتی به سفر می روید، مراقبت درست از خود می تواند سخت باشد. همه وعده های غذایی را مصرف می کنید و از غذاهای پرچرب یا مضر نیز پرهیز نمی کنید. یا دو هفته را در کنار استخر دراز کشیده اید و برنامه تمرینی تان به هم خورده است، یا شاید هر شب را به نوشیدن و رقصیدن گذرانده اید و خواب مناسبی را تجربه نکرده اید.

بنابراین، بازگشت به خانه را به عنوان فرصتی برای شروع مراقبت از خود در نظر بگیرید. تصمیم بگیرید برای مدتی سالم غذا بخورید، به باشگاه بدنسازی بروید یا ساعتی را به دویدن و پیاده روی اختصاص دهید، به اسپا بروید یا شب زود بخوابید. مراقبت از خود، می تواند تاثیر بسیاری در رهایی از افسردگی پس از سفر داشته باشد.

 

اگر بعد از انجام راهکارهای فوق، باز هم حس بهتری پیدا نکردید، لازم است با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند دلیل اصلی ناراحتی تان را پیدا کرده و راهکارهای دقیق را برای عبور از افسردگی پیش رو بگیرید.

آیا تا به حال افسردگی بعد از سفر را تجربه کرده اید؟ اگر پاسختان مثبت است، چه راهکاری را برای عبور از این افسردگی در پیش گرفتید؟ تجربیات خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

منابع: TripsNavy

WorldPackers

NomadicMatt

4.8/5 - (11 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *