تور ویتنام

narvan logo

راهنمای سفر به سریلانکا

راهنمای سفر به سریلانکا

راهنمای سفر به سریلانکا - نارون اکوتور

فهرست مطالب

اگر قصد سفر به کشور سریلانکا را دارید، حتما این راهنمای سفر به سریلانکا برایتان مفید خواهد بود. سریلانکا یکی از کشورهای توریستی آسیای شرقی است که در اقیانوس هند واقع شده است. پس در واقع اینجا یک جزیره است! جزیره ای زیبا و دیدنی. در این مقاله قصد داریم شما را با این کشور آشنا کنیم. پس با راهنمای سفر به سریلانکا همراه نارون اکوتور باشید.

 

حقایق ضروری درباره سریلانکا

مساحت سریلانکا: کشور سریلانکا یا سیلان سابق، جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند و توسط تنگه پالک از شبه جزیره هند جدا شده است. مساحت سریلانکا 65610 کیلومتر مربع می باشد.

واحد پول سریلانکا: روپیه سریلانکا (LKR).

سیاست: سریلانکا در سال 1948 از بریتانیا به استقلال دست یافت و در سال 1972 نام استعماری خود، سیلان را رد کرد. این کشور از زمان استقلال دارای یک دموکراسی فعال بوده است و در سال 1960 اولین نخست وزیر زن جهان را انتخاب کرد.

دین سریلانکا: جمعیت سریلانکا از گروه های قومی و مذهبی مختلفی تشکیل شده است. دو تامیل بزرگ بودایی سینهالی و هندو تامیل هستند. مسیحیان و مسلمانان زیادی نیز وجود دارد.

زبان های سریلانکا: سینهالی، تامیل و انگلیسی زبان های رسمی شناخته شده هستند.

سلامت: مردم سریلانکا از امید به زندگی سالم 77 سال برخوردار هستند. اما همچنین یکی از بالاترین نرخ های خودکشی در جهان و یکی از بالاترین نرخ های مرگ و میر ناشی از مارگزیدگی را دارد.

تحصیلات: سریلانکا دارای نرخ باسوادی تقریباً 93 درصد است.

صادرات: عمده صادرات سریلانکا پوشاک و چای است. لاستیک، نارگیل و جواهرات گرانبها نیز با ارزش هستند.

 

راهنمای سفر به سریلانکا

برنامه راهنمای سفر به سریلانکا بستگی به این دارد که به صورت گروهی به این جزیره توریستی سفر کنید یا شخصی. اگر می خواهید شخصی سفر کنید، پس برنامه سفر کاملا سلیقه ای خواهد بود. این که از کدام جاذبه های گردشگری دیدن کنید، در چه رستورانی غذا بخورید و در چه هتلی اقامت داشته باشید. اما از برنامه سفر تور سریلانکا نارون اکوتور می توانید الگو بگیرید و برای خود یک برنامه کامل تنظیم کنید.

بخوانید  بهترین زمان سفر به سریلانکا

غذاهای سریلانکا

غذاهای سریلانکا - نارون اکوتور

غذاهای سریلانکا با انعکاس موقعیت جغرافیایی، سنت‌های محلی همراه با تاثیرات استعماری، و همچنین میوه‌های استوایی و غذاهای دریایی تازه است. طعم های ظریف نتیجه انبوهی از ادویه ها است که در همه چیز از کاری گرفته تا سمبول و چاتنی وجود دارد؛ در حالی که نارگیل، به اشکال بی شمار، در اکثر غذاها ظاهر می شود. در این بخش از راهنمای سفر به سریلانکا با غذاهای بومی آن آشنا می شوید.

هفت غذای مختلف برای امتحان کردن در سفر به سریلانکا:

  1. برنج و کاری: غذای اصلی در سریلانکا، شبیه به کاری در جنوب هند و جنوب آسیا. غالباً شامل «ماهی مالدیو» (نوعی ماهی تن خشک شده با طعم قوی) است. کاری گوشت یا ماهی که با دهل سرو می شود، استاندارد است. مخلفات مختلف شامل آناناس کاری، کاری سیب زمینی شیرین، سیر و جک فروت است. سمبول نارگیل نیز یکی از مخلفات رایج است که ترکیبی از پیاز، پودر فلفل قرمز، ماهی مالدیو و نمک می باشد.
  2. کوتو روتی: یک غذای خیابانی محلی است که در همه جای سریلانکا وجود دارد. اساسا یک روتی، یک پنکیک خوب و خمیری است که با سبزیجات، گوشت یا تخم مرغ سرخ شده است.
  3. آپا: پنکیک کاسه ای شکل کوچک (به طور سنتی از خمیر حاوی شیر نارگیل و نخل تادی تهیه می شود)، با مواد مختلف در وسط، مانند تخم مرغ سرخ شده. اغلب در صبحانه با دهل یا کاری صرف می شود.
  4. ایدیاپا نوعی نودل است که همچنین معمولاً در صبحانه با دهل یا کاری صرف می شود.
  5. پیتو ترکیبی از نارگیل رنده شده و آرد،که در قالب استوانه ای بامبو بخارپز می شود. می تواند شیرین (با قیمه و شکر سرو شود)، یا شور، مانند کاری با گوشت گوسفند.
  6. برنج Lamprais پخته شده در برگ درخت چنار. مخلفات شامل مرغ یا تخم مرغ آب پز، به علاوه مقداری سبزیجات و ترشی است.
  7. وادای یک غذای خیابانی محبوب است از دونات تند از عدس سرخ شده. در بعضی خیابان ها یا اتوبوس ها می توانید فریاد «وادای، وادای» را بشنوید.
بخوانید  غذاهای خیابانی سریلانکا که باید تجربه کنید

خريد كردن در سریلانکا

خرید کردن در سریلانکا - نارون اکوتور

سریلانکا دارای تاریخچه ای از صنایع دستی خوب است. قاعده کلی این است که هرچه خرده فروشی غیررسمی تر باشد، زمینه برای چانه زدن بیشتر است. بنابراین احتمالاً با یک دستفروش در ساحل، نسبت به یک مغازه معتبر، معامله بهتری خواهید داشت. اگرچه پرسیدن «قیمت ویژه» ممکن است قیمت بهتری برای شما به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید که خرید مرجان یا هر محصول دریایی دیگر غیرقانونی است (مستقیماً به تخریب محیط زیست شکننده اقیانوسی جزیره کمک می کند). همچنین، برای صادرات عتیقه جات (هر چیزی که بیش از پنجاه سال قدمت داشته باشد) به مجوز نیاز دارید.

در اینجا برخی از صنایع دستی سنتی و سایر مواردی که در سفر به سریلانکا خواهید یافت، آورده شده است. در این بخش از راهنمای سفر به سریلانکا می توانید با سوغاتی های سریلانکا آشنا شوید.

  • ماسک های نقاشی شده: مرکز تولید ماسک آمبالانگودا است. تعدادی از مغازه‌های بزرگ طیف وسیعی از طرح‌ها را به فروش می‌رسانند که برخی از آنها با کیفیت بالا هستند.
  • مجسمه های فیل: از موجودات چوبی کوچک گرفته تا حکاکی‌های سنگی ظریفی که در مکان‌هایی مانند جاده بهشت ​​در کلمبو فروخته می‌شود.
  • جواهرات تراش نخورده: این جواهرات در مرکز استخراج جواهرات راتناپورا موجود است اما مراقب تقلبی ها باشید.
  • مدل‌های چوبی توکتوک: معمولاً در نگومبو یافت می‌شود، اما در کلمبو و جاهای دیگر نیز موجود است.
  • مجسمه های بودا: حکاکی های چوبی یا سنگی بودا با استانداردهای مختلف رایج هستند.
  • چای و ادویه جات: اورجینال و با برند محلی دیلمه است. بهترین و ارزان ترین مکان برای خرید چای در سوپرمارکت محلی است.

 

5 مکان دیدنی در سریلانکا

سیگیریا - نارون اکوتور

جاهای دیدنی سریلانکا بسیار دیدنی و متنوع هستند. از جاذبه های شهری سنتی و مدرن گرفته تا طبیعت بکر و بی نظیر جنگلی و ساحلی. در این بخش از راهنمای سفر به سریلانکا، به چند مورد از بهترین جاذبه های این کشور اشاره می کنیم.

پارک ملی یالا

پارک ملی یالا با مناظر شگفت انگیز و حیات وحش فراوان، ارزشمندترین ذخیره گاه حیات وحش سریلانکا است. شما به احتمال زیاد فیل ها را خواهید دید و به احتمال زیاد پلنگ هم می توانید مشاهده کنید. زیرا این پارک ادعا می کند که در آن، تراکم پلنگ ها بیشتر از هر جای دنیاست.

از دیگر حیوانات می توان به کروکودیل ها و میمون های ماکاک و لانگور اشاره کرد. پارک ملی یالا برای تماشای پرندگان منطقه بی نظیری است. اگر بین مهر ماه تا فروردین به سریلانکا سفر کرده باشید، هزاران پرنده را خواهید دید که از شمال به این منطقه مهاجرت کرده اند.

میریسا

بندر زیبای میریسا نقطه پرش برای سفرهای هیجان انگیز قایق برای دیدن یکی از بزرگترین جاذبه های سریلانکا است: نهنگ های آبی. اگر بین آذر تا فروردین به سریلانکا بروید، مطمئناً یکی از این موجودات باشکوه را در بندر میریسا خواهید دید. نهنگ آبی، نهنگ عنبر و دلفین اسپینر در این منطفه فراوان است.

بخوانید  بهترین سواحل سریلانکا

گاله

شهر گاله، زیباترین منظره شهری استعماری سریلانکا است. خیابان‌های منحرف شده‌اش که به‌عنوان دژ شناخته می‌شود، مملو از ویلاهای تاریخی استعماری هلندی است که در پشت باروهای مهیب پنهان شده‌اند. با قدم زدن در اطراف خیابان ها از محیط آرام لذت ببرید.

سیگیریا

شهر صخره‌ای تماشایی سیگیریا، محل برجسته‌ترین پایتخت سلطنتی و کاخ سریلانکا بود که با باغ‌های آبی پرآذین، نقاشی‌هایی از پوره‌های آسمانی و گرافیتی‌های 1300 ساله کامل شده بود.

قله آدم

صعود به قله آدم، یکی از دیدنی‌ترین کوه‌های جزیره، برای دیدن ردپای مقدس است. بودایی ها معتقدند این رد پای بودا است و همچنین هندوها ادعا می کنند که رد پای شیوا است؛ در حالی که نسخه مسلمان می گوید که از آدم آمده است.

سفر را در شب انجام دهید تا فرصتی برای دیدن مناظر دیدنی در سپیده دم از ارتفاع داشته باشید. و اگر در فصل زیارت بین آذر تا اردیبهشت بروید، مسیر روشن است و چای‌فروشی‌های کوچک در طول شب باز هستند. صعود سختی است، بنابراین مقداری شادابی ممکن است به شما انرژی بدهد تا به اوج برسید.

 

اقامت در سریلانکا

اقامت در سریلانکا - نارون اکوتور

هتل های سریلانکا انواع اقامتگاه ها از مهمان‌خانه‌های خانوادگی گرفته تا هتل‌های ارزان قیمت و اقامتگاه‌های لوکس، هتل‌های بوتیک در ساختمان‌های قدیمی استعماری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را شامل می شود. وقتی به دنبال محل اقامت در سریلانکا هستید، باید بتوانید محل اقامتی متناسب با بودجه خود پیدا کنید.

قیمت ها در مناطق ساحلی بسته به فصول، به ویژه در امتداد ساحل غربی (معمولاً بین 25 تا 50 درصد) از اول نوامبر تا اواسط یا اواخر آوریل متفاوت است.

اطلاعات بیشتر در مورد محل اقامت دریافت کنید: انواع اقامتگاه، نرخ اتاق، نحوه پیدا کردن اتاق، بهترین مکان برای اقامت در سریلانکا ( اقامتگاه های بوم گردی و هتل ها).

 

نکات ضروری درباره سریلانکا

نکات امنیتی درباره سریلانکا

در این بخش از راهنمای سفر به سریلانکا لازم است تا نکات امنیتی ضروری را متذکر شویم.

انجام اقدامات احتیاطی معقول در برابر سرقت همیشه ایده خوبی است، اگرچه لازم به ذکر است که سرقت های خرد در سریلانکا نسبت به سایر کشورهای آسیایی و همچنین بیشتر شهرهای اروپایی و آمریکایی کمتر است و سرقت و خشونت علیه خارجی ها نادر است. اقدامات ساده برای محافظت در برابر سرقت عبارتند از: استفاده از گاوصندوق در هتل ها و مهمانسراها برای اشیاء با ارزش خود.

اجتناب از سواحل تاریک در شب (به خصوص زنان مسافر). همچنین یک کپی از اطلاعات مهم مانند گذرنامه و جزئیات بیمه را نگه دارید.

شایع ترین علت مرگ تصادفی در سریلانکا مربوط به ترافیک و پس از آن غرق شدن است. جریان ها می توانند شدیدا قوی باشند، آب ناگهان عمیق شود و هیچ نجات غریقی در سواحل وجود نداشته باشد. پس همیشه به توصیه محلی ها قبل از رفتن به دریا گوش فرا دهید.

حیات وحش معمولاً تهدید بزرگی نیست. با این حال، کروکودیل‌هایی در سریلانکا وجود دارد. بنابراین از مناطقی در آن ها تمساح و کوروکودیل زندگی می کند، پرهیز کنید و اگر مار شما را گزید، فوراً به سراغ کمک پزشکی بروید.

بهداشت

استانداردهای بهداشتی در سریلانکا معقول است و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2016 به طور رسمی سریلانکا را عاری از مالاریا اعلام کرد. با این حال مطمئن شوید که بیمه مسافرتی برای پوشش بیماری یا جراحت (و همچنین سرقت و ضرر) دارید. چرا که مناطق استوایی و گرمسیری بیماری های خاص خود را دارند.

اقدامات بهداشتی ساده ای که باید انجام شود عبارتند از:

این واکسیناسیون ها را انجام داده باشید: دیفتری، کزاز، هپاتیت A. سایر عوارضی که ممکن است در نظر بگیرید عبارتند از سل، مننژیت و تیفوئید.

از نوشیدن آب لوله کشی خودداری کنید. اگرچه کلردار و به طور کلی بی خطر است، میکروارگانیسم های ناآشنا می توانند منجر به ناراحتی معده شوند. همچنین از یخ اجتناب کنید.

فقط غذای گرم تازه تهیه شده مصرف کنید. از مصرف سالاد و غذاهایی که مدتی است بیرون مانده است خودداری کنید.

بخوانید  قطار معروف سریلانکا: کندی به الا

جمع بندی

در این راهنمای سفر به سریلانکا سعی کردیم تمام مواردی را که برای برنامه ریزی سفر خود لازم دارید، بررسی کنیم. از معرفی جاهای دیدنی گرفته تا غذاهای مناسب و نکات امنیتی و اقامتی. امیدوارم این راهنمای برای شما مفید بوده باشد. دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

منابع: RoughGuides

Srilanka.travel

Sri lanka Travel Guide

4.8/5 - (5 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *