تور ویتنام

narvan logo

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

خطرناک ترین فرودگاه های جهان - نارون اکوتور

فهرست مطالب

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

تا به حال به این فکر کرده اید که خطرناک ترین فرودگاه های جهان چه ویژگی هایی می توانند داشته باشند؟ آیا هر خلبانی می تواند پرواز به این فرودگاه ها را انجام دهد؟ بجالب است بدانید که برای صعود و فرود به این فرودگاه ها به مهارت و آموزش های خاصی نیاز است و تنها برخی خلبان ها مجوز پرواز به این فرودگاه ها را دارند.

مانور دادن بر صخره ها، صعود و فرود در باندهای کوتاه و قیچی باد از جمله این آموزش ها است. اینها از نوع پروازهایی هستند که در آن مسافران، تکیه گاه دست خود را می گیرند و به دلیل تلاطم حالت تهوع می گیرند. این‌ها خطرناک ترین فرودگاه های جهان هستند اما صرف از نظر خطر، منظره فوق العاده ای دارند که در صورت تمرکز می توانید از آن ها لذت ببرید.

 

1-فرودگاه لوکلا

 

فرودگاه تنزینگ هیلاری یا فرودگاه لوکلا در ارتفاع 2860 متر از سطح دریا واقع شده و توسط زمین های کوهستانی احاطه شده است و دروازه ورود به کوه اورست است. باند کوتاه آن 530 متر است و روی لبه یک صخره قرار دارد. با یک دره 600 متری در یک طرف و یک دیوار سنگی در طرف دیگر. این در حالی است که حالت معمول برای کوتاه ترین باندها 2000 تا 3000 متر است.

هوا در کوهستان بسیار غیرقابل پیش بینی است؛ بنابراین پروازها فقط صبح هنگام انجام می شود و خیلی پیش می آید که پروازها به دلیل برف یا مه ناگهانی لغو شوند. در صورتی که هوا نامساعد به نظر برسد، یک خلبان حتی ممکن است تصمیم بگیرد به کاتماندو بازگردد؛ زیرا هنگام فرود دیگر چاره ای نخواهد بود.

بخوانید  شفق قطبی چیست و در کدام کشورها می توانیم آن را ببینیم؟

فقط هواپیماها و هلیکوپترهای کوچک می توانند فرود و صعود به مکان را انجام دهند و کاپیتان ها نیاز به آموزش های ویژه از جمله حداقل 100 صعود و فرود کوتاه، یک سال تجربه در نپال در شرایط سخت و 10 پرواز موفق به لوکلا با یک مربی معتبر دارند.

با همه این شرایط احتمال حادثه وجود دارد. از جمله در سال 2008، 18 نفر هنگام فرود هواپیما در اینجا جان خود را از دست دادند و در سال 2019، بر اثر انحراف یک هواپیما از باند و برخورد با هلیکوپتر، سه نفر جان خود را از دست دادند.

 

علت سفر به فرودگاه لوکلا چیست؟

لوکلا شهری کوچک با 500 نفر جمعیت است و در دامنه رشته کوه های هیمالیا قرار دارد. لوکلا پر طرفدارترین نقطه برای شروع ترکینگ بیس کمپ اورست است. در تور نپال نارون اکوتور با هدف فتح بیس کمپ اورست پرواز از کاتماندو به لوکلا انجام می شود و حدود 40 دقیقه به طول می انجامد و از این ارتفاع صعود به اورست آغاز می شود.

 

2-فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا

فرودگاه پرنسس جولیانا - نارون اکوتور
عکاسی مردم از هواپیما در ساحل پرنسس جولیانا

این فرودگاه در جزیره سنت مارتن در دریای کارائیب و دقیقا در مجاورت یک ساحل عمومی قرار دارد و هواپیما به قدری در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند که گاهی بالا بردن شن و ماسه در ساحل و برای افراد حاضر در ساحل اذیت کننده می شود. باند فرودگاه، کوتاه و 2160 متر است که در یک طرف ساحل قرار دارد و از طرف دیگر به کوه منتهی می شود.

بخوانید  جاهای دیدنی سمرقند

علاقه‌مندان برای گرفتن عکس‌های سلفی از صعود و فرود دیدنی هواپیماها از فاصله نزدیک، به ساحل می‌آیند. با وجود هشدارها به این که از هواپیماها زیاد فاصله بگیرند اما این کار انجام می گیرد. در سال 2017 به علت اصابت هواپیما به سرش جان خود را از دست داد.

 

3-فرودگاه بین المللی پارو

فرودگاه پارو در بوتان - نارون اکوتور
هواپیما در حال فرود به فرودگاه پارو

فرودگاه بین المللی پارو تنها فرودگاه بین المللی بوتان است که در هیمالیا و در ارتفاع 2245 متری از سطح دریا واقع شده است. باند فرودگاه اندکی کمتر از 2000 متر است و صعود و فرود هواپیما فقط در طول روز مجاز است. تنها 17 خلبان در جهان اجازه ورود به این فرودگاه را دارند؛ زیرا مهارت کافی می طلبد تا دماغه هواپیما به کوه ساییده نشود. برای این فرود یک مانور 45 درجه ای لازم است و علاوه بر برخورد نکردن به کوه، خلبان باید مراقب خانه ها نیز باشد.

 

4-فرودگاه مادیرا

فرودگاه مادیرا - نارون اکوتور
فرودگاه مادیرا معروف به فرودگاه کریستیانو رونالدو

فرودگاه مادیرا واقع در کشور پرتقال که با نام فرودگاه بین‌المللی کریستیانو رونالدو نیز شناخته می‌شود، به قدری خطرناک است که باعث می شود حتی ماهرترین خلبان ها نیز پس از فرود بی حادثه، یک نفس راحت بکشند و یک «آخیش» جانانه بگویند!

این فرودگاه که از خطرناک ترین فرودگاه های جهان است، بین اقیانوس و صخره قرار دارد و با 180 ستون به ساحل متصل است تا برای فرود هواپیماها ایمن باشد. بادهای َشدید اقیانوس اطلس، خطرناک بودن فرودگاه را افزایش می دهد و فرود آمدن هنگام وزش این بادها کار آسانی نخواهد بود. پس تعجبی ندارد که تنها عده کمی از خلبانان اجازه ورود به این فرودگاه را دارند.

بخوانید  دور مون بلان - از محبوب ترین پیاده روی ها در جهان

 

5-فرودگاه نارسارسواک

فرودگاه نارسارسواک - نارون اکوتور
عکس فوق العاده زیبای هوایی از فرودگاه نارسارسواک

فرودگاه نارسارسواک در جنوب گرینلند قرار دارد و در میان صخره ها و دیواره های بلند واقع است. این منطقه چشم انداز فوق العاده ای دارد و یک مکان عالی برای عکاسی است اما چندان برای صعود و فرود هواپیما مناسب نیست.

نزدیک شدن به باند 1800 متری از میان دیواره ها و صخره های بلند مشکل است و برای فرود یک چرخش 90 درجه لازم است که برای هر خلبان خیلی ماهر نیز چالش برانگیز خواهد بود. علت دیگر خطرناک بودن فرودگاه نارسارسواک، وجود آتشفشان های فعال و نیمه فعال در اطراف است که با فوران خاکستر، قدرت دید را کاهش می دهند. پرواز در این مکان فقط در روز امکان پذیر است.

 

خطرناک ترین فرودگاه های جهان با وجود خطری که دارند، بسیاری از افراد ماجراجو در سراسر جهان به این فرودگاه ها پرواز می کنند اما در هر صورت قرار است ماهرترین خلبان های دنیا شما را به این فرودگاه ها ببرند. آیا حاضر به پرواز به هر یک از فرودگاه ها هستید؟ دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

منبع: fodors.com
5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *