تور ویتنام

narvan logo

مدار شمالگان کجاست؟

مدار شمالگان کجاست؟

مدار شمالگان کجاست - نارون اکوتور

فهرست مطالب

مدار شمالگان نمایانگر دیدار با حیات وحش منحصر به فرد، تاریخ و فرهنگ های شگفت انگیز، پیاده روی در سراسر تاندرای شناخته نشده و کوه های یخ تماشایی است که در پس زمینه ای از بیابان های قطبی در حال حرکت هستند. اما دقیقا مدار شمالگان کجاست؟ این منطقه بسیار بیشتر از یک کشور یا مکان واحد است: شمالگان منطقه وسیعی است که نواحی شمالی کره زمین را در بر می گیرد. بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم که مدار شمالگان کجاست و چگونه می‌توان به آنجا رسید.

شمالگان کجاست؟

شمالگان منطقه قطبی در شمال سیاره زمین است و تقریباً یک ششم کره زمین را در بر می گیرد و هزاران سال است که مردم در حال سفر و کاوش در این منطقه هستند. در تور شمالگان نارون اکوتور می توانید از شفق های قطبی بازدید کرده و سکونت در ایگلو را تجربه کنید.

مدار شمالگان

مدار شمالگان خطی از عرض جغرافیایی است که تقریباً در 66 درجه و 33 دقیقه شمالی از خط استوا دور کره زمین می چرخد. شما می توانید مدار شمالگان را در سمت بالای نقشه و در عبور از بخش های شمالی روسیه، آلاسکا و کانادا و از جمله اقیانوس منجمد شمالی پیدا کنید.

این مدار تنها یک خط بی معنا نیست بلکه یک انتقال مهم جغرافیایی بین شمال و بقیه کره زمین است. بالای این مدار، حداقل یک شب کامل در هر سال وجود دارد که خورشید طلوع نمی کند و یک روز کامل را می توانیم زمانی که خورشید اصلا غروب نمی کند، مشاهده کنیم. این یک محیط قطبی منحصر به فرد ایجاد می کند، با غروب های نفس گیر که ساعت ها قبل از تبدیل شدن به طلوع خورشید ادامه دارد.

بخوانید  ایرکوتسک روسیه | منطقه دریاچه یخ زده بایکال

جاذبه اصلی مدار شمالگان

بسیاری از مسافران برای تماشای “خورشید نیمه شب” به شمالگان جذب می شوند. نیمه‌شب در نیمه‌ی تابستان، خورشید درست بالای افق می‌چرخد و رنگ‌های درخشان غروب خورشید، ساعت‌ها آسمان ماورایی را در می نوردد تا خورشید دوباره طلوع کند. در زمستان، شفق قطبی (نورهای شمالی) در آسمان همیشه تاریک، تحرکی تماشایی از رنگ‌های سبز، بنفش و سایر رنگ‌ها که مانند روبان‌هایی در سراسر آسمان می‌رقصند، به وجود می آورد.

مدار شمالگان متعلق به کجاست؟

هیچ کشوری مالک مدار شمالگان نیست، اگرچه از بسیاری از کشورها از جمله کانادا، روسیه، نروژ و فنلاند عبور می کند.

اکثر کشورها تابلوهایی برای مشخص کردن محل عبور مدار شمالگان در جاده‌های اصلی یا مکان‌های دیدنی خود دارند و گرفتن عکس در حین عبور از این خط عرض جغرافیایی مهم، برای بسیاری از مسافران شمالگان بسیار جذاب است.

کدام کشورها در مدار شمالگان قرار دارند؟

نروژ در مدار شمالگان - نارون اکوتور
کشور نروژ در مدار شمالگان

هشت کشور دارای قلمرو در منطقه شمالگان هستند: کانادا، پادشاهی دانمارک (از جمله گرینلند)، فنلاند، ایسلند، نروژ، روسیه، سوئد و ایالات متحده آمریکا (آلاسکا). این هشت کشور، شورای شمالگان را برای رسیدگی به مسائل مهم این منطقه تشکیل داده اند. هدف این شورا ارتقای همکاری، هماهنگی و تعامل در موضوعاتی مانند توسعه و محیط زیست است.

بخوانید  شفق قطبی در روسیه

آیا شمالگان اقیانوس دارد؟

بله، اقیانوس منجمد شمالی به عنوان کوچکترین و کم عمق ترین اقیانوس در سیاره زمین، در شمالگان قرار دارد که مساحتی تقریباً دو برابر استرالیا را پوشش می دهد. منجمد شمالی که به اقیانوس های اطلس و آرام متصل است، شامل خلیج ها و دریاهای بزرگ بسیاری از جمله دریای بارنتس، دریای گرینلند، دریای چوکچی، دریای نروژ، تنگه دانمارک و غیره است.

سرزمین های یخی اقیانوس منجمد شمالی

سرزمین های یخی در اقیانوس منجمد شمالی - نارون اکوتور

در طول زمستان، بیشتر اقیانوس منجمد شمالی از یخ پوشیده شده است. این سرزمین های یخی، زیستگاه مهمی برای زندگی در شمالگان به حساب می روند؛ از جلبک هایی که در قسمت زیرین آن رشد می کنند تا خرس های قطبی که از یخ ها به عنوان جایگاهی برای شکار فوک ها استفاده می کنند. همچنین سرزمین های یخی، نقش مهمی در پایدار نگه داشتن اقیانوس ها و آب و هوای سیاره زمین ایفا می کنند.

در تابستان، بیشتر این یخ ها ذوب می‌شوند و مسیرهای آبی را برای کشتی‌ها باز می‌کنند تا در جستجوی مناظر وحشی، حیات وحش قطب شمال و ماجراجویی در فضاهای باز و وسیع بگردند.

کدام قاره ها با اقیانوس منجمد شمالی هم مرز هستند؟

دو قاره وجود دارد که با اقیانوس منجمد شمالی هم مرز هستند: اوراسیا و آمریکای شمالی. قاره اوراسیا شامل روسیه، فنلاند، نروژ و سوئد و آمریکای شمالی شامل کانادا و ایالات متحده (آلاسکا) است. اقیانوس منجمد شمالی همچنین در سواحل گرینلند و ایسلند جریان دارد، اما این توده های خشکی کوچکتر، جزیره هستند نه قاره.

بخوانید  جاذبه های گردشگری مسکو

آیا گرینلند در مدار شمالگان است؟

گرینلند در مدار شمالگان - نارون اکوتور

مدار شمالگان از گرینلند نیز عبور می کند. بخش جنوبی گرینلند در جنوب مدار قرار دارد و بخش شمالی را می توان جزو شمالگان در نظر گرفت.

بخش اعظم گرینلند جنوبی در جنوب مدار شمالگان قرار دارد. در واقع، نانورتالیک که جنوبی ترین شهر گرینلند می باشد، 6 درجه در جنوب مدار واقع است و بیش از ۶۰۰ کیلومتر با مدار فاصله دارد.

سخن نهایی

مدار شمالگان، یک خط عرض جغرافیایی است که منطقه شمالگان را مشخص می کند. این منطقه که شامل قطب شمال و بخشی هایی از کشورهای روسیه، کانادا، ایالات متحده آمریکا و… می باشد، نشانگر مناطقی است که حداقل یک روز کامل یا یک شب کامل را در طول سال تجربه می کنند که گردشگران زیادی را برای تماشای این شرایط با خود جذب می کنند. اقیانوس منجمد شمالی که در اکثر سال یخبندان است و بخش شمالی جزیره گرینلند، در منطقه شمالگان قرار دارد.

 

منبع: AuroraExpeditions

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *