تور ویتنام

narvan logo

کی 2 کجاست؟ – آب و هوای قله k2

کی 2 کجاست؟ – آب و هوای قله k2

کی 2 کجاست؟ - نارون اکوتور

فهرست مطالب

کی 2 کجاست؟ قله k2 افراد با جسارت را به خود می خواند، اما به ندرت کوهنوردی است که در زمستان این جسارت را به خرج بدهد که ارتفاعات این قله را بپیماید. K2 دومین قله مرتفع جهان با ارتفاع 8611 متر (28250 فوت) است و یکی از مرگبارترین قله ها در جهان است و به ازای هر چهار کوهنوردی که علیرغم صخره های شیب دار موفق به رسیدن به قله آن می شوند، یک نفر را می کشد. صعود به این قله که دارای یخچال های طبیعی و آب و هوای بسیار بدی است برای هر کوهنورد یک امتیاز محسوب می شود و بسیار شگفت انگیز است که به ارتفاعات سردترین کوه جهان دست پیدا کنید. اگر به کوهنوردی علاقه مند هستید، می توانید برنامه ترکینگ های داخلی و ترکینگ های خارجی نارون اکوتور را مشاهده کنید. با مقاله «کی 2 کجاست؟» همراه باشید تا همه موارد درباره این کوه را بررسی کنیم.

 

کی 2 کجاست؟

کی 2 کجاست؟ k2 دومین کوه مرتفع جهان پس از قله اورست است. همانطور که قبلا گفتیم در ارتفاع 8611 متری از سطح دریا، تقریباً 250 متر از قله مشهور اورست فاصله دارد. این کوه در ناحیه شمال غربی رشته کوه قراقرم قرار دارد که از شمال غربی افغانستان سرچشمه می گیرد و مرزهای پاکستان، هند و چین را در بر خواهد گرفت.

این کوه در مرز چین/پاکستان بین منطقه گیلگیت-بالتستان در شمال پاکستان و سین کیانگ چین قرار دارد و بالاترین نقطه بالاتر از سطح دریا در هر دوی این مناطق را نشان می‌دهد. اولین بار در سال 1954 توسط کوهنوردان ایتالیایی آشیل کوپاگنونی و لینو لاچدلی، دقیقا یک سال پس از صعود موفقیت آمیز قله اورست توسط سر ادموند هیلاری این قله فتح شد.

بخوانید  سافاری چیست؟

 

آب و هوای قله k2

آب و هوای قله k2 - نارون اکوتور

 

آب و هوای قله k2 شدیدا سرد است و میانگین حداکثر دما در هفته دوم آگوست -9 درجه سانتی گراد است و در ارتفاع متوسط ​​و حداقل دما معمولاً به -10 درجه فارنهایت کاهش می یابد. به خاطر موقعیت دورافتاده، دامنه های مستعد ریزش بهمن، دمای منفی 51 درجه سانتیگراد و بادهای طوفانی، صعود زمستانی به k2 آخرین چالش بزرگ باقی مانده برای کوهنوردان جدی بوده است. طبق پیش بینی هوای mountain forecast آب و هوای قله k2 در اواخر بهمن ماه 1400 -67 درجه سانتیگراد خواهد بود و این کوه جزو سردترین کوه های جهان است.

 

چرا K2 اینقدر خطرناک است؟

دلایل اصلی اینکه K2 صعودی سخت تر از اورست است، نبود شرپاها، پشتیبانی، طناب ها و مسیرهای ثابت در K2، هوای غیرقابل پیش بینی بیشتر و ریزش بهمن، فنی بودن و شیب سریع صعود و تدارکات صعود و پیاده روی است.

 

هزینه صعود به K2 چقدر است؟

برای صعود به K2 از سمت پاکستان، باید از وزارت گردشگری اسلام آباد درخواست مجوز کرد. هزینه پیک برای اکسپدیشن های سمت جنوب 7200 دلار برای یک تیم تا 7 کوهنورد و 1200 دلار برای هر کوهنورد اضافی است.

 

چرا این قله دارای اخبار زیادی است؟

K2 در اخبار است زیرا اوایل این ماه، گروهی متشکل از 10 کوهنورد نپالی برای اولین بار صعود زمستانی به کوه را با موفقیت انجام دادند. اگرچه قله اورست در ارتفاع بالاتری قرار دارد، اما K2 به دلیل آب و هوای نامناسب و شیب تند، صعود بسیار دشوارتر و خطرناک تری در نظر گرفته می شود. این آب و هوا در ماه‌های زمستان بار بیشتری را تحمل می‌کند، K2 آخرین مورد از هشت هزار کوه (گروهی متشکل از تنها 14 کوه با ارتفاع بیش از 8000 متر از سطح دریا) است که در زمستان صعود به این قله بسیار سخت است.

بخوانید  شرایط کنسلی تورها

این گروه – که تماماً متشکل از 10 کوهنورد بومی از نپال بود – توسط چانگ داوا شرپا، 38 ساله رهبری شد که به همراه برادرش مینگما شرپا رکورد جهانی را به عنوان “اولین برادرانی که به 14 قله بلندترین قله رسیدند” دارند. گروه بزرگ کوهنوردان زمانی تشکیل شد که سه تیم جداگانه که تلاش می کردند به قله برسند، مجبور شدند با هم متحد شوند و تجهیزات خود را در شرایط بد آب و هوایی از دست دادند.

یکی از اعضای گروه – Mingma Gyalje Sherpa – حتی بدون استفاده از اکسیژن اضافی به قله رسید (در این ارتفاع فقط یک سوم اکسیژن در دسترس کوهنوردان در سطح دریا وجود دارد) که در آن دما کمتر از -40 درجه سانتیگراد است.

 

چرا به این قله k2 می گویند؟

کوهنوردان نپالی با هم متحد شده بودند تا یک گروه واحد را تشکیل دهند که به بالای k2 می رسید. اما هنگامی که آنها پس از صعود خود به کمپ اصلی رسیدند، خبر غم انگیزی نیز منتشر شد. یک کوهنورد اسپانیایی متعلق به یک تیم دیگر که همچنین قصد صعود به k2 را داشت، در حین پایین آمدن از کمپ میانی به کمپ اصلی پس از شکستگی پا جان خود را از دست داد. هر سال، ما در مورد مرگ و میر در k2 و دیگر کوه های منطقه زیاد می شنویم. مهارت های فنی و شجاعت محض کوهنوردان نپالی به آنها کمک کرد تا به قله برسند.

از آنجایی که k2 مستعد طوفان‌های مکرر و شدید است ، پس شرایط موجود دامنه‌های آن را چالش‌برانگیزتر می‌کند  و کار کردن در چنین ارتفاعات برای انسان‌ها دشوار است – یکی از سخت‌ترین کوه‌های جهان برای صعود این قله است. تعداد افرادی که به قله رسیده اند در مقایسه با تعداد افرادی که با موفقیت به قله اورست صعود کرده اند، تنها کسر کوچکی را تشکیل می دهد. علاوه بر این، اگرچه مرگ و میر کمتری در k2 در مقایسه با کسانی که به قله اورست صعود کرده اند ، وجود داشته است اما نسبت کشته‌شدگان به تعداد افرادی که برای صعود به k2 تلاش کرده‌اند به طور قابل‌توجهی زیاد است. این قله عجیب دارای داستان های زیادی است.

بخوانید  فرق کفش هایکینگ و ترکینگ

 

چگونه کوهنوردان برای اولین بار به قله k2 در زمستان رسیدند؟

اولین صعود زمستانی به قله k2 - نارون اکوتور

 

اولین صعود زمستانی به قله k2 در 16 ژانویه 2021 توسط ده نفر از یک گروه بین المللی انجام شد. افرادی که این گروه را تشکیل می دادند عبارتند از: مینگما گیالجه شرپا، نیرمال پورجا، گلجه شرپا، مینگما دیوید شرپا، مینگما تنزی شرپا، داوا تمبا شرپا، پم چیری شرپا کیلو پمبا شرپا، داوا تنجینگ شرپا و سونا شرپا. این افراد همگی اهل کشور نپال بودند و همه با هم قله را فتح کردند. نیرمال پورجا تنها کسی بود که بدون استفاده از کپسول اکسیژن به قله رسید و دیگر کوهنورد ها همه از کپسول اکسیژن استفاده می کردند. دمای قله در هنگام صعود 40- درجه سانتیگراد بود. در همان روز، سرجی مینگوته، عضو تیم اسپانیایی هنگام فرود از کمپ III جان خود را از دست داد. او بعد از سقوط به جایی بین کمپ I و بیس کمپ افتاد. کوهنوردان مشهور دیگری نیز بودند که در این ترکینگ جان خود را از دست دادند. این افراد آتاناس اسکاتوف، علی سادپارا و جان اسنوری بودند.

4.6/5 - (48 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *